منطقه ویژه خلیج‌فارس، هدفی مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی

موضوع ارتقاء و توسعه مناطق اقتصادی و صنایع معدنی و فلزی کشور از مسائل مهم افزایش سرمایه‌های کشور است. منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در این راستا اقدامات موثری را انجام داده که امید می‌رود تا با تداوم این فعالیت‌ها و تبدیل تهدیدهای بین‌المللی به فرصت‌های صادراتی، موجبات جذب سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم کند.

به گزارش فرینا به نقل از اخبار فلزات، رسالت اصلی شرکت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، ایجاد زیرساخت‌های صنایع معدنی و فلزی و کمک به صادرات تولیدکنندگان داخلی همچون شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر سیرجان بوده که با انجام مراحل بارگیری همراه است. از اقدامات انجام شده طی سال‌های گذشته توسط این شرکت‌ می‌توان به احداث خطوط گازی و طرح توسعه 2500 هزار هکتاری در کشور اشاره کرد. منطقه ویژه خلیج فارس از 5000 هزار هکتار تشکیل شده که حدود نیمی از این ظرفیت با استقرار شرکت‌هایی مانند فولاد هرمزگان و ساوه تبدیل به قطب تولیدی کشور شده است. از آمار و ارقام قابل توجه منطقه ویژه می‌توان به تولید ماهیانه حدود 2.5 میلیون تن فولاد اشاره کرد که در نوع خود رکورد به‌شمار می‌رود.

تصمیمات بزرگی در راه است

درخصوص تامین زیرساخت‌ها نیز اقدامات خوبی انجام گرفته که از جمله آن می‌توان قرارداد تولید آب از دی‌اکسیدکربن را نام برد. سایت توسعه از تصمیمات توسعه‌ای مهم این منطقه محسوب‌ می‌شود که یکی از اقدامات اساسی این حوزه، موضوع پساب فاضلاب شهر بندرعباس است که با پیگیری و معرفی سرمایه‌گذار توسط شرکت منطقه ویژه دو هدف اصلی را دارد. اولین هدف دفع پساب‌های شهر بندرعباس و دومین آن استفاده از این پساب جهت رفع خشکسالی منطقه است. توسعه مساحت شرکت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از اهداف آتی این شرکت به‌شمار می‌رود که مراحل آن جهت اقدام توسط سرمایه‌گذار هندی فراهم شده است.

منطقه ویژه؛ بهشت سرمایه‌گذاران خارجی

منطقه ویژه از نظر موقعیت استراتژیک و هزینه پایین انرژی‌های برق و آب، هدف بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاران خارجی محسوب می‌شود. خوشبختانه تا کنون شرکت‌های خارجی موفقی از کشورهای چین و هند خواستار حضور و استقرار در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس شده‌اند که امید می‌رود با ادامه روند فعلی و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، این منطقه تبدیل به قطب تولیدی و صادراتی کشور شود.

نقش قوانین دولت بر منطقه ویژه

خوشبختانه اقتصاد فعلی کشور و بحث نوسانات ارزی و موضوع تحریم تاثیرات چندانی بر منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس نداشته است. هم‌چنین کاهش نرخ ارز باعث افزایش تقاضا از سوی شرکت‌های خارجی و نهایتاً افزایش صادرات معدنی کشور شده است. طبق نتایج و آمار با افزایش میزان صادرات، تهدیدهای بین‌المللی به فرصت صادرات خوبی بدل شده است. بخشنامه‌ها و قوانین صادره از سوی دولت مانند قوانین "رفع موانع تولید" نیز موجبات تقلیل و رفع موانع و مشکلات کشور را فراهم کرده و باعث توسعه و پیشرفت شرکت صنایع معدنی و فلزی منطقه ویژه و شرکت‌های مستقر در این منطقه شده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.