استقبال سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در کیش

ایجاد بسترهای مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند به رشد اقتصادی و تحقق اهداف دولت‌ها در نزدیک شدن به کشورهای توسعه‌یافته جهان کمک کند.

یکی از روش‌های کارآمد و تاثیرگذار بر مسیر توسعه اقتصادی بهره‌گیری از روش سرمایه‌گذاری مستقیم است که مسئولان هر منطقه با توجه به نیازهای بخش خصوصی خارجی برای ورود به حوزه سرمایه‌گذاری باید به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشند.
جزیره کیش به عنوان یکی از مناطق آزاد اقتصادی که دارای ویژگی‌های خاص و نقش استراتژیکی مهمی در کشور است می‌تواند در شرایط اقتصادی کنونی کشور و بازگشت تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی با دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی و معرفی پتانسیل‌های بالای سرمایه‌گذاری علاوه بر توسعه و رونق اقتصادی خود به اقتصاد زخم‌خورده کشور از تحریم‌ها نیز کمک شایانی داشته باشد. ارتباط کیش با کشورهای حاشیه خلیج فارس و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این کشورها و جذب سرمایه‌های سرگردانی که امروزه به سوی کشور ترکیه سرازیر شده است یکی از مهم‌ترین تلاش‌هایی است که در حال حاضر از سوی مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش و برخی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در بخش خصوصی در حال پیگیری است.

کشورهای همسایه به‌دنبال سرمایه‌گذاری در کیش
عمان یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که ساکنان آن با توجه به مشکلات سیاسی که با کشورهای همسایه خود و همتاهای عربی یافته‌اند، به دنبال سرمایه‌گذاری و حضور در ایران هستند. به همین موازات به دنبال جذب سرمایه‌های گردشگری ایران در این کشور تلاش می‌کنند عمان نیز به یکی از مقاصد گردشگری ایرانی‌ها تبدیل شود. این تبادل اقتصادی و گردشگری می‌تواند در این وانفسای تحریم‌های به وجود آمده علاوه بر رونق اقتصادی کیش زمینه تأمین نیازهای داخل کشور از طریق جزیره کیش را به وجود آورد و به نوعی کیش پل ارتباطی تأمین نیاز داخلی از خارج کشور باشد.

بخش خصوصی
حضور سرمایه‌گذاران عمانی در کیش به دعوت مدیران یک پروژه و دغدغه رونق کیش توسط بخش خصوصی یکی از نکات مثبتی است که باید مسئولان با رویکرد ویژه‌ای به آن بنگرند و در این مسیر از بخش خصوصی حمایت کنند.
شیخ «سعید جمعه‌القرمالی» شیخ منطقه القرمات که در حال بررسی سرمایه‌گذاری در ایران است، گفت: تا به حال در ایران و کیش سرمایه‌گذاری نکرده بودم و با دعوت مدیران بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران کیش برای بازدید از یک پروژه و آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران به‌ویژه کیش به این جزیره سفر کرده‌ام. وی در خصوص علت انتخاب جزیره کیش برای سرمایه‌گذاری می‌افزاید: جزیره کیش به دلیل شرایط عدم نیاز به روادید و نزدیکی به کشور عمان از پتانسیل‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است. این شیخ عمانی که در کشورهای دیگر نیز سرمایه‌گذاری کرده است ابراز تمایل می‌کند تا در بخش تجاری و گردشگری در جزیره کیش سرمایه‌گذاری کند.

کیش، ریسمان ارتباط جهانی
اجرایی و عملیاتی شدن طرح حضور سرمایه‌گذاران خارجی و جذب سرمایه‌هایی که می‌تواند علاوه بر رونق و رشد اقتصاد کشور و کیش، حضور مجدد در دنیای تجارت و گردشگری جهانی را رقم بزند، نیازمند توجه ویژه مسئولان ارشد کشوری به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های جزیره کیش است که انتظار می‌رود در شرایط کنونی از این امکانات بی‌نظیر غفلت نورزند و با تسهیل قوانین و اجرایی شدن قوانین مناطق آزاد این امکان را فراهم سازند.
از مهم‌ترین عوامل سیاسی مانع در جذب سرمایه‌گذاری خارجی تحریم‌های اقتصادی هستند. این در حالی است که با تغییر قوانین و مقررات داخلی، از جمله قوانین بانکی و مالی، اتخاذ رفتار مشابه و رویکرد یکسان با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، برقراری تضمین‌های سرمایه‌گذاری، قابل پیش‌بینی کردن ریسک‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری، تسهیل فضای کسب‌وکار را فراهم کرد که حداکثر جذب سرمایه در بخش‌های مختلف صورت پذیرد.
نزدیک شدن به قوانین و مقررات بازار سرمایه بین‌المللی، اهتمام بخش دولتی برای تسریع و تسهیل فرایند جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بهره‌برداری از تجارب شرکت‌های پیشرو در جذب سرمایه‌گذاری منطقه را می‌توان از جمله راهکارهای پیشنهادی برای افزایش نرخ رشد جذب سرمایه‌گذاری خارجی نام برد.
مشارکت در توسعه اقتصادی، تأمین مالی طرح‌ها و ارتقای فناوری‌های نوین را می‌توان برخی از مهم‌ترین دستاوردهای ورود سرمایه‌گذاران خارجی برشمرد.
با توجه به ضرورت و اهمیت جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری از یک طرف و نبود اطلاعات جامع در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور از دیگرسو، همچنین نیاز به تدوین فرایند و روش‌های جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در کشور، وجود یک نهاد برای شناسایی و معرفی توانمندی‌ها، مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور و همچنین اطلاع‌رسانی، ارائه مشورت‌های لازم، هماهنگی و پیگیری مستمر امور اجرایی متقاضیان سرمایه‌گذاری را ضروری ساخته است.

 

* منبع: همشهری / شیوا بیات

برچسب ها : منطقه آزاد کیش
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو