برنامه های سازمان منطقه آزاد ماکو در توسعه روستایی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در همایش روز ملی روستاها و عشایر گام های عملی و برنامه های این سازمان را در توسعه روستایی تشریح کرد.

به گزارش فرینا، غلامرضا سلیمانی در پنجمین همایش روز ملی عشایر و روستاییان که با حضور معاون اول رپیس جمهور برگزار شد با معرفی منطقه آزاد ماکو به عنوان تنها راه ترانزیت زمینی و انتقال انرژی ایران به قاره اروپا افزود: این منطقه با قرار گرفتن در مسیر فیبر نوری قاره اروپا به عنوان کلیدی ترین منطقه در تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری ایران با ترکیه نقش ایفا می کند.

وی طبیعت بکر و ویژگی های اقلیمی این منطقه را منحصر به فرد خواند و افزود: چشم انداز منطقه آزاد ماکو منطقه ای هوشمند، سبز، توسعه یافته، پایدار، فراگیر و دروازه اتصال ایران به اروپا است.

سلیمانی با تشریح اهداف توسعه روستایی در برنامه ششم توسعه گفت:طرح محرومیت زدایی ۲۰ روستای چالدران توسط بنیاد علوی؛ توانمندسازی و اعطای تسهیالت خوداشتغالی به مددجویان و اقشار آسیب پذیر توسط کمیته امداد امام  طرح آبادانی دهستان چایباسار و قره تپه توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه بخشی از پروژه های سایر نهادهای توسعه گر در منطقه آزاد ماکو است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از استقرار و ارائه خدمات شتابدهی به استارت آپ ها بویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و حل مسائل فناورانه و نوآورانه زنجیره های ارزش مزیت دار منطقه خبرداد و اظهار داشت:  انتقال فناوری های روز دنیا و ایجاد ارتباط با مراکز علمی و تحقیقاتی در سطح بین المللی؛ برگزاری دوره ی شناسایی و آموزش عاملین خوشه های کسب و کار روستایی از جمله اقدامات سازمان در توسعه روستایی سازمان منطقه آزاد ماکو است.

وی با اشاره به طراحی کارت دیجیتالی”ماکووندی“ به عنوان بستر ارائه خدمات الکترونیک شهروندی در منطقه آزاد ماکو گفت: این طرح به عنوان بستری برای عرضه خدمات گردشگری، تجارت الکترونیک و سامانه مدیریت کاالی همراه مسافر و… در حال اجرا است.

سلیمانی از امضاء تفاهم نامه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان توسعه زیرساخت های ارتباطی یاد کرد و افزود: در راستای چهار خدمت اصلی دولت بهداشت ، آموزش ، مالی و کشاورزی ( به صورت الکترونیکی در مناطق روستایی) ایجاد پنجمین قطب دیتاسنتر کشور در منطقه و  پیاده سازی پایلوت گمرک هوشمند در بازرگان در دستور کار سازمان قرار گرفت.

این مقام مسئول توسعه زیرساخت های اشتغال در بستر فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک و پیاده سازی طرح سیماک و GNAF در منطقه آزاد ماکو.را حائز اهمیت خواند و تصریح کرد:‌  مرکز دیجیتال جاده ابریشم و صادرات محصوالت حوزه ICT با پیاده سازی قطب دیجیتال کشور در منطقه آزاد ماکو راه اندازی می شود.

وی  توسعه حداقل پنجاه و چهار خوشه کسب و کار روستایی و بهره برداری و ساخت ۹۸ ناحیه صنعتی روستایی را از برنامه های توسعه ای منطقه آزاد ماکو خواند و ادامه داد: در راستای بند ۴ ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور؛ یک میلیون و ۹۱۴ هزار فرصت شغلی در روستاها و مناطق عشایری کشور از طریق احداث و توسعه بنگاههای اقتصادی رقابت پذیر و صادرات گرا از طریق بخشهای خصوصی و تعاونی می تواند ایجاد شود.

***معاون رییس جمهور: روستاها کانون اصلی تولید کشورند

اسحاق جهانگیری نیز در پنجمین همایش روزی ملی روستا و عشایر اظهار کرد: روستا کانون اصلی تولید کشور است و از سازه‌های اصلی هویت‌بخشی به کشورمان به حساب می‌آیند.وی با اشاره به روند تغییر جامعه روستایی به شهری افزود: درست است که تعداد زیادی از روستائیان کشور به شهر‌ها و حاشیه آن‌ها کوچ کرده‌اند، اما تعداد زیادی از روستا‌های کشور نیز به شهر و حتی شهرستان تبدیل شده‌اند و جمعیت‌شان در همان منطقه مانده است، اما دیگر جمعیت شهری به حساب می‌آیند.

*** مقاومت در برابر توسعه گلخانه‌ها کاری ضد منافع ملی است

معاون اول رئیس جمهور توسعه گلخانه‌ها در بخش کشاورزی را امری حیاتی دانست و گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای جزء اولویت‌های اصلی جهاد کشاورزی به حساب می‌آید و هر کس که بخواهد در اجرای آن محدودیت ایجاد کند کاری ضد ملی انجام داده است.

جهانگیری گفت: طرح پرداخت تسهیلات اشتغالزایی مناطق روستایی و عشایری به میزان ۱.۵ میلیون دلار از سال گذشته با اجازه رهبر معظم انقلاب برای بهره‌گیری از منابع صندوق توسعه ملی آغاز شده است و تا به امروز نیمی از این مبلغ به تومان تبدیل شده و در اختیار طرح‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: منابع مابقی این تسهیلات با نرخ ارز نیمایی تدوین می‌شود که این امر منجر به افزایش امکان تسهیلات دهی به متقاضیان مناطق روستایی و شهری می‌شود. معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: این تسهیلات با سود بانکی ۴ و ۶ درصد به بهره‌برداران اعطا می‌شود و این پول تنها مختص به روستائیان و عشایر کشور است و اگر کسی غیر از این افراد بخواهد از این تسهیلات سوء استفاده کند حتما با وی برخورد می‌شود.

جهانگیری تاکید کرد که ما خواهان این هستیم که این منابع با دقت و سرعت بیشتری پرداخت شود تا شرایط ایجاد اشتغال و کارآفرینی در مناطق روستایی افزایش یابد. وی گفت: بر این اساس رانت بزرگی فقط برای روستائیان و عشایرایجاد می‌شود و دولت می‌خواهد به این افراد این رانت را بپردازد تا بتوانند به اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری بینجامد.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو