جمعه 23 آذر 1397

از افزایش سرمایه گذاری خارجی تا ارتقاء رقابت صنعتی

مدیر منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: مناطق ویژه اقتصادی می‌توانند فرصت مناسبی را برای افزایش سرمایه گذاری خارجی درراستای ارتقاء رقابت صنعتی و نهایتا رشد اقتصادی جامعه فراهم کنند.

به گزارش فرینا، مرتضی صفدری زاده اظهار کرد: ایجاد منطقه ویژه در کشورها از دیر باز با دلایل و سیاست‌های زیر بنایی خاصی همراه بوده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: دولت‌ها از طریق این گونه مناطق سعی دارند تا ضمن حفظ چارچوب‌های مقرراتی، صادرات خود را در زمینه‌های مختلف گسترش دهند.
صفدری زاده ادامه داد: علاوه بر این، فراهم سازی فرصت‌های شغلی و نیز اتخاذ سیاست‌های نوین در عرصه‌های اقتصادی، گمرکی و قوانین کار از دیگر اهداف ایجاد چنین مناطقی به شمار می‌رود.
وی افزود: تاملی بر اهداف راه اندازی مناطق ویژه اقتصادی نشانگر این واقعیت است که قانون گذاران ومتولیان امر به نقش مهم این مناطق در پویایی اقتصاد ملی تاکید داشته‌اند.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: مناطق ویژه اقتصادی کشور، به عنوان راهکاری بی بدیل برای تعامل با اقتصاد جهانی و حضور در بازارهای هدف مبتنی بر رویکرد استراتژی تشویق تولید و صادرات، می‌توانندمتناسب با بند 11 سیاست‌های اقتصادمقاومتی درباره توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج عمل کنند.

صفدری زاده ادامه داد: در این میان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با توجه به تجمیع مزیت‌ها ومشوق‌های متمایز و فراوان جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده و این امر در افزایش شمار متقاضیان سرمایه گذاری متجلی شده است.

وی اظهار کرد:منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین مراکز مهم در حال توسعه شرق ایران، به دلیل برخورداری از مزایای ویژه و موقعیت جغرافیایی، وسعت کافی و استعدادهای منحصر به فرد و قرار گرفتن در حلقه طلایی کریدور بین المللی ترانزیت شمال شرق – جنوب شرق، دسترسی به بازارهای بزرگ افغانستان و کشورهای آسیای میانه و ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی فراوان، جایگاه ممتازی را برای نقش آفرینی در عرصه اقتصاد ملی و بین المللی دارا است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اخذ مصوبات هئیت محترم دولت و مجلس محترم شورای اسلامی و تایید آن توسط شورای محترم نگهبان، در دو سایت مرکزی به مساحت 730هکتار و مرزی به مساحت 100 هکتار باکاربری عام شامل؛ صنعتی، تجاری، خدماتی به عنوان تنها منطقه ویژه اقتصادی کشور که دارای یک قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی مستقر در مرز رسمی ماهیرود(میل 78) است،فعالیت می‌کند.

صفدری زاده بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در مرکز ثقل محور ترانزیتی چابهار – بیرجند – سرخس و قرار گیری در خط ارتباطی بندراقیانوسی مهم چابهار در جنوب شرقی ایران و سرخس در همسایگی تعدادی از کشورهای c.i.s و مسیر ترانزیتی بندرعباس – افغانستان می‌تواندنقش مهمی ایفا کند.

وی اظهار کرد:این منطقه ویژه می‌تواند با برقراری ارتباط تجاری، صنعتی و خدماتی با کشورهای آسیای میانه و افغانستان با فرصت‌های طلایی افغانستان که کشوری در حال بازسازی وروبه رشد است و بازار مصرف بسیاری از محصولات و فرآورده‌ها را درحال حاضر و آینده به خود اختصاص می‌دهد، مانند بندر تجاری خشک در اقتصاد کلان کشور نقش مهمی ایفا کند.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: به همین دلیل از این منطقه به عنوان گذرگاهی امن در شرق کشور و دروازه طلایی اقتصاد شرق ایران یاد می‌شود.

صفدری زاده تصریح کرد: باتوجه به خصوصی بودن سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی و آشنایی با دغدغه‌های بخش خصوصی، حذف تشریفات، بوروکراسی و موانع اداری سرلوحه اقدامات سازمان قرار گرفته است که صدور تمامی مجوزها در کمتر از 72 ساعت توسط یک سازمان درراستای تسهیل در امر سرمایه گذاری و همیاری و همراهی کردن سرمایه گذار به عنوان گوشه‌ای از اقدامات مجموعه و از بارزترین مزایای این منطقه و مصداق عینی پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذاران است.

وی افزود: باتوجه به میزان حجم بالای صادرات ایران به کشور افغانستان و سایر کشورهای آسیای میانه، ورود به بازارهای بزرگی همچون افغانستان در چارچوب یک برنامه ریزی مدون بسیار آسان خواهد بود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: تنها مسیر دسترسی تمام کشورهای حوزه c.i.s به آب‌های آزاد از طریق بندر اقیانوسی آزاد چابهار و کریدور شرق و شمال جنوب است که قرار گرفتن منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در مرکز ثقل این کریدورهای بین‌المللی حضور در این منطقه و استفاده از مزایای منحصربه فرد آن را به شدت مورد توجه قرارداده است.

صفدری زاده خاطرنشان کرد: بنابراین انجام بازار پژوهی و بازاریابی‌های درست، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورهای هدف، ارائه کالای دارای کیفیت بالا همراه با خدمات پس از فروش و همچنین پیشنهاد قیمت مناسب می‌تواند به افزایش این امر کمک شایانی کند.

خانم اسدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو