رسانه‌های هندی خبر دادند؛

افزایش تلاش‌های هند و ایران برای توسعه بندر چابهار

رسانه‌های هندی اعلام کردند در آستانه اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تلاش‌های دهلی‌نو و تهران برای عملیاتی‌کردن طرح توسعه بندر چابهار چند برابر شده است.

به گزارش فرینا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های هندی از ازسرگیری گفتگوهای میان تهران و دهلی‌نو برای توسعه بندر چابهار خبر دادند.

بنابر گزارش وب‌سایت «تایمز هند» در میان افزایش نگرانی‌ها در خصوص اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران در اوایل ماه آینده، ایران و هند تلاش‌های خود را برای عملیاتی‌کردن ساخت اولین اسکله بند چابهار از سرگرفتند.

این وب‌سایت هندی به نقل از منابع آگاه خود می‌گوید انجام این پروژه پیش از این به علت نگرانی از تحریم‌های آمریکا به تعویق افتاده بود و هم‌اکنون تلاش‌ها برای ایجاد یک سازوکار پرداختی برای بندر راهبردی چابهار، از طریق کانال‌های بانکی دو کشور، در جریان است.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال جاری به صورت یکجانبه از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد با خروج از برجام تمام تحریم‌ها علیه ایران طی ماه‌های آینده بازگردانده می‌شوند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامدهای آن روبرو خواهد شد.

با این حال «آلیس ولز» قائم مقام معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، اوایل مهرماه در گفتگو با شبکه خبری هندی «ان. دی. تی. وی» گفت: «درباره بندر چابهار در روند تجدیدنظر تحریم‌ها علیه این بندر هستیم، ما به صورت جدی نگرانی و علاقه هند به امکان گسترش صادرات به افغانستان و افزایش صادرات افغانستان به هند را در نظر می‌گیریم».

همچنین دارمندرا پرادان، وزیر نفت هند دوشنبه گذشته گفت دو پالایشگاه دولتی این کشور برای ماه نوامبر سفارش خرید نفت به ایران داده‌اند. 

دولت هند اوایل تیرماه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد دهلی‌نو علی‌رغم تهدید بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در تلاش است تا بندر چابهار را تا سال ۲۰۱۹ عملیاتی کند. مجتمع بندر چابهار در ایران برای هند بخشی از گذرگاهی تجاری است که دسترسی به افغانستان را امکان‌پذیر می‌کند و راهی را برای ارسال میلیون‌ها دلار کالای تجاری برای این کشور می‌گشاید.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو