اصول ایمنی و آتش‌نشانی فاز ۳ منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تدوین می‌شود

سرپرست مدیریت اچ‌اس‌یی شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تدوین دستورعمل تعیین صلاحیت نیروهای ایمنی و آتش‌نشانی و برنامه آموزشی ارتقای آنها و تدوین معیارها و ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی فاز ۳ صنایع تکمیلی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس خبر داد.

به گزارش فرینا، سعید باغبانی با اعلام این خبر افزود: اقدام‌های اچ‌اس‌یی متشکل از فعالیت‌های هفت وزارتخانه که نهادهای حاکمیتی هستند در واحدی به نام اچ‌اس‌یی تجمیع شده‌‌‌اند.

باغبانی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور متولی سلامت و اداره کار، متولی ایمنی کشور است که سلامت انسان‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد و سازمان محیط زیست نیز مسئول جلوگیری از تبعات نادرست اقدام‌های صنعتی در کشور به شمار می‌رود.

سرپرست اچ‌اس‌یی شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: سازمان مدیریت بحران کشور (زیرمجموعه وزارت کشور) نیز متولی آماده نگه‌داشتن سازمان‌ها برای مقابله با شرایط اضطراری یا بحران‌های طبیعی است، سازمان پدافند غیرعامل کشور مسئول آماده نگه‌داشتن و پیش‌بینی شرایط بحران است، ضمن آن‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز متولی ارائه مجوز بهره‌برداری صنعتی به واحدهای تولیدی است.

وی گفت: بر این اساس می‌توان گفت که در کشور، چند متولی قانونی و حاکمیتی با شرح وظایف گوناگون داریم که نیازمند یکپارچگی  هستند، از این رو باید همه این موارد در کنار یکدیگر باشند، زیرا اقدام ناایمن در محیط سبب آسیب به سرمایه انسانی می‌شود و ممکن است این آسیب، مشکلات پزشکی و بهداشتی به همراه داشته باشد، همچنین اگر محیط صنعتی دچار حادثه ‌شود در کنار محیط، سرمایه انسانی نیز آسیب می‌بیند، پس می‌توان گفت که این هفت وزارتخانه‌ با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ دارند، از این‌رو ایجاد یک مدیریت واحد در اچ‌اس‌یی بسیار مهم است.  

باغبانی افزود: در گذشته اقدام‌‌‌های اچ‌اس‌یی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، حرکتی رو به جلو بود، زیرا مالکیت آن‌ را وزارت نفت به‌عهده داشت، اما اکنون با واگذاری اچ‌اس‌یی به بخش خصوصی، این صنعت مالکیت خود را از دست داده است. در قوانین و مقررات حاکمیتی بالادستی، به‌طور عمده به مسائل عمومی توجه می‌شود، زیرا این قوانین برای همه حاکم است. 

وی ادامه داد: برای چراغ راهنما سه رنگ را در نظر می‌گیرند و شرایط ایمنی رانندگان و عابران پیاده از این طریق فراهم می‌شود، اما برای یک پادگان افزون بر یک چراغ‌، راه‌بند نیز می‌گذارند. بر این اساس می‌توان گفت که در هر سازمانی بر اساس قوانین آن، برخی قوانین و مقررات تخصصی‌تر نیز در نظر گرفته می‌شود. در این میان واحد اچ‌اس‌یی باید برای ایجاد یکپارچگی و انسجام در کارها و به منظور رعایت قوانین و مقررات، افراد متخصص و آشنا به قوانین را که در این حوزه مهارت دارند به‌کار گیرد.

سرپرست مدیریت اچ‌اس‌یی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به این پرسش که چگونه مسائل مربوط به اچ‌اس‌یی را نظارت و مدیریت می‌کند، گفت: با خصوصی‌‌‌سازی، مالکیت شرکت‌ها را از دست دادیم. در گذشته هر قانونی که وضع می‌‌‌شد، شرکت‌ها ملزم به اجرای آن بودند، اما در شرایط کنونی الزامی به تبعیت از ما ندارند و قوانین بالادستی حاکمیتی وجود دارد که باید از آن پیروی کنند، باید گفت که وزارت نفت با وزارت کار این خلا را پس از حادثه آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا دیدند و در این زمینه نظام‌نامه ایمنی را تهیه کردند و تفاهم‌نامه‌ای بین این دو وزارتخانه امضا شد.

باغبانی افزود: وزارت نفت به عنوان متولی اصلی اعلام کرد که شرکت‌های پتروشیمی باید از دستورعمل‌های وزارت نفت پیروی کنند. این یک مزیت شد و آن شرایطی که به عنوان مالکیت از دست داده بودیم، به ما بازگردانده شد. اکنون دستورعمل‌هایی که داریم باید به مورد تایید وزارت کار برسد تا سند کشوری شود.  

وی به برنامه‌های ارتقای سطح مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست اشاره کرد و افزود: هدف اصلی در محیط زیست، اطمینان از این است که صنعت پتروشیمی سبب آلودگی و مشکلات زیست محیطی در جامعه نشود، هدف اصلی بهداشت نیز تضمین سلامت کارکنان است و هدف ایمنی، حصول اطمینان از عملکرد ایمن در کاری است که  به حوادث بهداشت و ایمنی منجر نشود، ضمن آن‌که سبب نشود تولیدمان با هزینه بالایی مانند مرگ‌ومیر و ... روبه‌رو شود.

سرپرست مدیریت اچ‌اس‌یی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: هدف پدافند غیرعامل و مدیریت بحران نیز اطمینان از شرکت‌ها برای آمادگی در برابر شرایط بحران است. با توجه به این چهار محور اصلی، هر کدام زیر هدف‌هایی دارند.

باغبانی به برنامه‌های این شرکت در محیط زیست اشاره و تصریح کرد: هدف اصلی محیط زیست، اطمینان از فعالیت‌های صنعتی است که سبب آلودگی و مشکلات زیست محیطی نشود.

وی افزود: برای تحقق این موضوع، تدوین فرآیند نحوه تاثیردهی مدیریت‌های آب، پساب، کربن و آلاینده‌های هوا در توسعه صنعت نفت، رتبه‌بندی فرآیندهای پتروشیمی بر اساس مصرف آب، انتشار کربن و آلاینده‌ها در تولید پساب و تهیه کتابچه راهبرد مدیریت کربن در صنعت پتروشیمی و دستورعمل محاسبه گازهای گلخانه‌ای را در دستور کار داریم.

سرپرست مدیریت اچ‌اس‌یی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عملکرد ایمن در کار اشاره و عنوان کرد: برای دستیابی به این هدف، تدوین الزام‌ها و دستورعمل‌‌‌های مدیریت ایمنی فرآیند (PSM)، تدوین دستورعمل‌های عملیاتی در حوزه آتش‌نشانی و مدیریت ایمنی فرایند، تدوین راهنمای ارزیابی و مطالعات کیفی ریسک (QRA) شرکت‌های پتروشیمی، تدوین دستورعمل تعیین صلاحیت نیروهای ایمنی و آتش‌نشانی و برنامه آموزشی ارتقای آنها و تدوین معیارها و ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی فاز ۳ صنایع تکمیلی منطقه عسلویه را در برنامه خود داریم.

وی به موضوع بهداشت و ارتقای آن نیز اشاره کرد و گفت: هدف اصلی بهداشت، تضمین سلامت کارکنان است. در این زمینه، تدوین راهنمای کنترل صدا، تدوین راهنمای پایش و گندزدایی مخازن آب شرب و بهداشتی، تدوین راهنمای نحوه فعالیت در آزمایشگاه‌های پایش کیفیت آب شرب و تدوین راهنمای پایش پزشکی مواجهه با مواد شیمایی را دنبال خواهیم کرد.

باغبانی به برنامه‌های مدیریت اچ‌اس‌یی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌منظور ارتقای پدافند غیرعامل و مدیریت بحران اشاره و عنوان کرد: این محور برای بقای یک صنعت بسیار اهمیت دارد، از این رو برنامه‌هایی همچون تدوین راهنمای شناسایی آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدهای صنعت پتروشیمی، تدوین الگوی تصمیم‌گیری برای پایداری تولید در زمان وقوع تهدیدهای جدی، تدوین دستورعمل‌های تخصصی پدافند غیرعامل صنعت پتروشیمی، تدوین شاخص‌های عملکردی پدافند غیرعامل با همکاری سازمان پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران و تدوین اقدام‌ها برای مدیریت شرایط اضطراری (EAP) ساختمان مرکزی را در دستور کار داریم.

وی به برنامه‌‌های خود برای مقابله با شرایط اضطراری اشاره کرد و گفت: ما در بهداشت، ایمنی و محیط زیست طرح مقابله با شرایط اضطراری را داریم و پیگیری‌، پیاده‌سازی و استقرار این طرح‌ها را دنبال می‌کنیم. برخی اقدام‌‌‌ها عمومی است که شامل تدوین روش ارزیابی فرهنگ اچ‌اس‌ای با الگوی استانداردها، تدوین شاخص‌های عملکردی برای نظارت موثر بر فعالیت‌های اچ‌اس‌ای شرکت‌های تابع و تدوین دستورعمل بررسی ارائه خدمات اچ‌اس‌ای پیشنهادی شرکت‌های متقاضی همکاری می‌شود. 

سرپرست مدیریت اچ‌اس‌یی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: از موارد دیگر می‌توان به تعیین معیارهای تعیین صلاحیت مدیران اچ‌اس‌ای شرکت‌های پتروشیمی، تدوین راهنماها و دستورالعمل‌ها به زبان انگلیسی برای ارائه به سرمایه‌گذاران صنعت، روز آمدن شدن دستورعمل‌های موجود بر اساس تحلیل نیاز، تدوین دوره‌های آموزشی مدیریت اچ‌اس‌یی برای سمت‌های حساس در صنعت پتروشیمی و برگه اطلاعات مواد شیمیایی (MSDS) اشاره کرد.

باغبانی به ارتقای زیر ساخت‌های مورد نیاز مدیریت اچ‌اس‌یی و اهمیت آن اشاره کرد و افزود: ما برای این کار چهار محور اصلی سامانه‌ها، شفاف‌سازی وظایف، مطالعه و پژوهش و بانک اطلاعاتی را در نظر گرفته‌ایم. زیر هدف‌های در نظر گرفته شده برای سامانه‌ها عبارتند از: پیگیری ایجاد سامانه گزارش‌دهی و ارزیابی عملکرد اچ‌اس‌ای صنعت با رویکرد تامین نیاز ذی‌نفعان، پیگیری سامانه خبررسانی سریع مدیریت اچ‌اس‌ای و روزآمدن کردن پایگاه الکترونیکی مدیریت اخبار و حوادث اچ‌اس‌ای به منظور انتقال تجارب. برای شفافیت وظایف نیز عملیاتی کردن اهداف نظام‌نامه مشترک ایمنی بین وزارت کار و وزارت نفت، امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان محیط‌زیست، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ... را در دستور کار قرار داده‌ایم. 

سرپرست مدیریت اچ‌اس‌ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: شناسایی ظرفیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی کشور برای انجام مطالعات مختلف اچ‌اس‌ای، نیاز‌سنجی پژوهشی اچ‌اس‌ای در صنعت پتروشیمی و انعکاس آن به مراکز پژوهشی، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع‌های اچ‌اس‌یی براساس نیازسنجی پژوهش و ... از جمله زیر هدف‌های مطالعه و پژوهش است. بانک اطلاعاتی را نیز می‌توان به ۲ دسته عمومی و ایمنی و آتش‌نشانی تقسیم کرد که در دسته اول تهیه کتابچه اطلاعات پژوهش‌های دانشجویی حمایت شده، تهیه بانک اطلاعاتی قوانین، استانداردها، راهنماها، دستورعمل‌های حوزه اچ‌اس‌یی و تهیه بانک‌های اطلاعاتی شرکت‌های صاحب صلاحیت در حوزه‌های مختلف اچ‌اس‌یی را در برنامه کاری خود داریم. برای محور ایمنی و آتش‌نشانی نیز تهیه بانک اطلاعات ماشین‌آلات و تجهیزات آتش‌نشانی صنعت پتروشیمی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی به ارتقای سطح دانش و فرهنگ‌سازی کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینه آگاهی از اچ‌اس‌یی اشاره و عنوان کرد: در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی نیز به برنامه‌هایی همچون پیگیری استقرار سیستم‌های مدیریت (ایزو ۴۵۰۰۱، ایزو ۵۵۰۰۱ و...) در شرکت‌های پتروشیمی، پیگیری برگزاری دوره‌های آموزشی کارکنان در سال ۹۷ و ارزیابی و اثربخشی آن، نیازسنجی آموزشی کارکنان برای سال ۹۸، برنامه‌ریزی در زمینه برگزاری دوره‌های PTW و نظارت بر جاری‌سازی آن در مجتمع‌ها، استفاده از نتایج تجزیه و تحلیل گزارش حوادث برای درس آموزی و ... را دنبال می‌کنیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو