علاقمندی فرستاده‌های افغانستان و هند در به سرانجام رساندن موافقت نامه چابهار

معاون وزیر هندوستان با اشاره به نقش این کشور در ترانزیت گفت: هندوستان به عنوان بنیانگذار کریدور شمال جنوب و امضاکننده کنوانسیون عشق آباد است. ما صادرات گندم و دیگر کالاها را به افغانستان انجام می‌دهیم که این نشست گام مهمی در توسعه آ‌ن است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار اقتصادی ایلنا، امام محمد وریماچ معاون وزیر حمل و نقل افغانستان در نشست شورای هماهنگی موافقت نامه ترانزیتی سه جانبه ایران- هند و افغانستان (موافقت نامه چابهار) درباره اهمیت این توافقنامه گفت:  باعث افتخار است که به نمایندگی از کشور افغانستان در این نشست شرکت می‌کنم و از این فرصت ایجاد شده کمال تشکر را دارم. این نشست جهت هماهنگی و اجرای توافقنامه سه کشور دوست و برادر افغانستان، ایران و هندوستان است تا زمینه همکاری برای حمل و نقل فراهم شود.

وریماچ ادامه داد: همگان می‌دانند که همکاری اقتصادی موجب رشد و توسعه پایدار و توسعه منطقه می‌شود. از همین رو در 16 سال گذشته همکاری در زمینه اقتصادی در کانون توجه افغانستان بوده و یکی از دغدغه‌های آن رسیدن به رشد و توسعه است.

معاون وزیر افغانستان با اشاره به موقعیت این کشور گفت: افغانستان به عنوان کشوری در نطقه مرکزی منطقه نقش مهمی در حمل و نقل و ترانزیت ایجاد می‌کند و پلی است برای حمل و نقل بار، مسافر و سایر جریان‌های ترانزیتی تا بار و انرژی به صورت مناسب منتقل شود. این عوامل پیش‌فرض‌های توسعه هستند و نیاز به چارچوب قانونی دارند.

وی تصریح کرد: پس از انعقاد قرارداد مهم چابهار این هدف را تعریف کردیم تا با همکاری ایران و افغانستان و هندوستان به ارتقای ترانزیتی بپردازیم و آن نیز نیازمند سرمایه‌گذاری و همکاری خواهد بود و اولویت افغانستان به مسیر چابهار تمرکز دارد.

وریماچ افزود: توجه ما به همکاری پروژه‌های توسعه با هدف الزامات این پروژه است که امیدواریم به صورت رضایت‌بخش اجرا کنیم.

تیرو مورتی معاون وزیر خارجه و روابط اقتصادی هند در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت این توافقنامه گفت: حضور در این نشست باعث افتخار بنده است این نشست پیرو امضای توافقنامه سال 2016 برگزار می‌شود و بنده کاملا موافق افزایش ارتباط ترانزیتی سه کشور دوست و برادر بر مبنای تاریخ کهن هستم.

وی ادامه داد: ما چشم‌انداز مشترکی داریم تا حمل و نقل در این منطقه را گسترش دهیم و تمرکز داریم تا بارها و مسافرها با توجیه اقتصادی به مقصد برسند تا بستر توسعه و آبادانی و صلح ایجاد شود و من از پیشنهادات معاون وزیر راه و شهرسازی ایران تشکر می‌کنم  و این پیشنهادات مدنظر ما بوده و در راستای اجرای آن کمک خواهیم کرد.

معاون وزیر هندوستان با اشاره به نقش این کشور در ترانزیت گفت: هندوستان به عنوان بنیانگذار کریدور شمال جنوب و امضاکننده کنوانسیون عشق آباد است. ما صادرات گندم و دیگر کالاها را به افغانستان انجام می‌دهیم که این نشست گام مهمی در توسعه آ‌ن است. ما در اینجا هستیم تا این توافقنامه را به مرحله اجرایی رسانده و پروتکل‌ها و آیین‌نامه‌ها را تصویب و اجرایی کنیم چون یک پروتکل چارچوب قانونی برای اجرا ایجاد می‌کند و ما بر اساس تجربه آن را تهیه کرده و به عنوان پیش نویس ارائه می‌کنیم و امیدواریم مورد بحث قرار بگیرد تا از طریق مجاری قانونی اعلام شود.

تیرو مورتی متذکر شد: در این مسیر با چالش‌هایی روبرو هستیم که سعی می‌کنیم این چالش‌ها را برطرف کنیم چون می‌دانیم تمامی ملت‌های منطقه می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند و چابهار موقعیت کانونی برای هدایت آن دارد و یک راه جایگزین برای رسیدن به افغانستان از مجرای استان سیستان و بلوچستان است که توسعه این منطقه را در پی خواهد داشت و الزامات آن ایجاد راه‌های مواصلاتی مناسب و دیگر زیرساخت‌ها است.

وی تصریح کرد: هندوستان تعهد می‌کند تا جریان بار و مسافر این بندر و کشورها را تامین کند چون باعث توسعه و رشد اقتصادی می‌شود که در نهایت رشد اجتماعی را نتیجه می‌دهد. از همین رو یکی از شرکت‌های هندوستان در این زمینه فعالیت‌های رضایت‌بخشی داشته و توافقنامه‌ای را در راستای فراهم کردن زیرساخت‌های بانکی و بیمه‌ای امضا کرده است.

معاون وزیر هندوستان در پایان گفت: هر چند مذاکرات و ریزه‌کاری‌ها سرعت همکاری‌ها را کاهش می‌دهد اما منجر به ارتقای دقت عمل و نتایج خوب می‌شود و ما پیشنهاد دادیم تا کمیته‌ها در دو ماه آینده تشکیل و پروتکل‌های لازم پیش نویس شوند و از جانب هندوستان اجرای این توافقنامه را متعهد می‌شوم.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو