ازبکستان با ریل به چابهار متصل می‌شود

  • چهارشنبه 2 آبان 1397 - 16:29
  • چابهار
  • 0 دیدگاه
نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در افغانستان گفت: با اتصال راه آهن حیرتان-مزارشریف-هرات به ایران، ازبکستان از ظرفیت‌های چابهار در ترانزیت کالاهای مورد نیازش استفاده خواهد کرد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ عصمت الله ایرگاشیف نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در افغانستان در راس هیئتی سیاسی-اقتصادی شامل بهادر عبدالله یف سفیر ازبکستان در تهران، فضل‌الدین سعدالله یف قائم راه آهن ازبکستان و اسلم آلیراف معاون مدیرکل خاومیانه وزارت خارجه ازبکستان روز سه‌شنبه 1 آبان ماه به چابهار سفر کردند و از ظرفیت این بندر برای استفاده ازبکستان بازدید کردند.

نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در افغانستان سه‌شنبه شب در حاشیه سفر به چابهار و در نشست مشترک با مدیران اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هدف ما از سفر به چابهار، مشاهده عینی ظرفیت‌های این بندر اقیانوسی برای استفاده ازبکستان از آن‌هاست.

وی بابیان اینکه با اتصال راه آهن حیرتان-مزارشریف-هرات به ایران، ازبکستان برای استفاده از ظرفیت‌های چابهار در ترانزیت کالاهای مورد نیازش استفاده خواهد کرد؛ افزود: هم‌اکنون پروژه راه آهن خواف ایران به هرات افغانستان از سوی ایران و افغانستان درحال تکمیل است و پروژه راه آهن حیرتان ازبکستان به مزارشریف افغانستان نیز از سوی ازبکستان اجرا و به بهره‌برداری رسیده؛ در صورت اتصال خط آهن مزارشریف به هرات و سپس اتصال به ایران، ازبکستان قادر خواهد بود از ظرفیت‌های بندر چابهار برای صادرات و وارداتش استفاده کند.

نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در افغانستان تصریح کرد: ایران و افغانستان هردو تلاش‌های بسیاری برای حفظ صلح و ثبات در افغانستان انجام دادند و بندر چابهار می‌تواند ادامه‌دهنده منافع مشترک دو کشور باشد.

وی با بیان اینکه میزان مبادلات تجاری ازبکستان و هندوستان قراراست به 2 میلیارد دلار در سال برسد، گفت: چابهار می‌تواند مسیری خوب برای افزایش این مبادلات باشد.

چابهار ارزان‌ترین بندر ایران

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای صاحبان کالا در چابهار اظهار داشت: بندر چابهار هم‌اکنون ارزان‌ترین بندر ایران در هزینه‌های تخلیه و بارگیری، انبارداری و پهلوگیری کشتی است، در این بندر 30 درصد تخفیف هزینه تخلیه و بارگیری به ازای هر کانتینرهای وارداتی نسیت به دیگر بنادر اعمال می‌شود؛ هم‌چنین برای کانتینرهای ترانزیتی به افغانستان و کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان نیز علاوه بر این 30 درصد،30 درصد دیگر نیز تخفیف اعمال خواهد شد.

حسین شهدادی بابیان اینکه رقم قابل‌توجهی از هزینه‌های حمل و نقل صرف انبارداری می‌شود، گفت: برای انبارداری هم بندر چابهار تخفیفات ویژه در نظر گرفته که تخفیف 85 درصدی نسبت به سایر بنادر ایران در انبارداری از جمله آن است. برای کاهش هزینه‌های دریایی هم که عمدتا هزینه توقف کشتی در کنار اسکله است، تخفیفات ویژه‌ای در بندرچابهار به صاحبان کالا اعطا می‌شود که مهم‌ترین آن تخفیف 80 درصدی توقف کشتی در کنار اسکله چابهار نسبت به سایر بنادر است.

وی بابیان اینکه ظرفیت‌های بندرچابهار برای استفاده همه تجار از جمله تجار ازبکستان فراهم است، ادامه داد: به تجار و صاحبان کالای ازبکستان پیشنهاد می‌شود در ساخت انبار و سیلو در بندر چابهار به روش B.O.T(ساخت و بهره‌برداری) سرمایه‌گذاری کنند و مقدمات ورود به این بندر و استفاده از آن برای ترانزیت کالای ازبکستان را فراهم کنند.

شهدادی خاطرنشان کرد: بندرچابهار نسبت به دیگر بنادر ایران برای مبادلات کالایی ازبکستان به آب‌های آزاد نزدیک‌تر است و با توجه به قرارگیری در خارج از خلیج فارس، بندری مطمئن برای سرمایه‌گذاری است

شایان ذکر است، 5 کشور مستقل مشترک المنافع آسیای میانه (CIS) شامل ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان به علاوه افغانستان نگاه ویژه‌ای به بندرچابهار برای اتصال به آب‌های آزاد و تبادلات کالایی به‌ویژه با هندوستان دارند، هندوستان نیز برای تامین نیاز پایدار انرژی از جمله نفت و گاز و منابع طبیعی آینده از جمله سنگ معدن خود نگاه ویژه‌ای به چابهار برای اتصال از طریق این بندر به افغانستان و 5 کشور CIS دارد و در موافقتنامه سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان متعهد شده بالغ‌بر یک میلیارد در در توسعه بندر و پس‌کرانه‌های ریلی چابهار برای اتصال به افغانستان و CIS سرمایه‌گذاری کند.

فاز اول توسعه بندر چابهار با یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیده و محور ریلی چابهار- زاهدان- مشهد- سرخس به‌ طول 1370 کیلومتر نیز به‌ عنوان طولانی‌ترین و اقتصادی‌ترین محور ریلی ایران در دو قطعه در حال ساخت است، قطعه اول به‌طول 610 کیلومتر قرار است چابهار را به زاهدان و به شبکه ریلی کشور تا مرز میلک (مرز مشترک ایران و افغانستان) متصل کند و قطعه دوم نیز زاهدان را به بیرجند و سپس سرخس به‌ طول 760 کیلومتر متصل می‌کند و امکان اتصال ریلی چابهار با مرز ترکمنستان و آسیای میانه نیز فراهم می‌شود.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو