در نیمه نخست امسال در بندر خلیج‌فارس صورت گرفت؛

جابه‌جایی 13 میلیون تن فرآورده نفتی از بندر شهیدرجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی با تشریح کارنامه 6ماه بندر خلیج‌فارس، از رشد 60درصدی سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) و کاهش 50 درصدی واردات نفتی در این بندر خبر داد.

به گزارش فرینا، الله‌مراد عفیفی‌پور با بیان اینکه بندر خلیج‌فارس زیرمجموعه‌ای از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی با رویکرد عمده عملیات نفتی محسوب می‌شود، گفت: از ابتدای سال 97 تا آغاز مهر، بیش از 13 میلیون و 683 هزار و 353 تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در حیطه نظارتی بندرخلیج‌فارس تخلیه و بارگیری شد.
عفیفی پور افزود: 13میلیون و 129 هزار و 251 تن مربوط به فرآورده‌های نفتی و 554 هزار تن نیز به مواد معدنی صادراتی اختصاص دارد.
وی گفت: در این بندر، جابه‌جایی انواع فرآورده‌های نفتی همچون بنزین، نفت گاز، نفت‌کوره، قیر، نفت سفید، هیدروکربور، فورفورال و انواع روغن‌ها انجام می‌شود.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ادامه داد: در این دوره زمانی، 62 هزار و 197 تن فرآورده نفتی از بندر خلیج‌فارس به‌صورت ترانزیت و 7 میلیون و 980هزار و 828 تن نیز کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) شده است.

عفیفی پور با بیان اینکه دو شرکت بخش خصوصی در زمینه بانکرینگ فعالیت دارند، گفت: حجم بانکرینگ در بندر خلیج‌فارس طی نیمه نخست سال‌جاری 358 هزار و 244 تن بوده که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل 60 درصد افزایش داشته است.

وی عمده دلایل این افزایش عملیات را برطرف شدن محدودیت‌های شرکت نفت در تحویل سوخت به شرکت‌های بانکرینگ‌کننده و بازاریابی بیشتر این شرکت‌ها دانست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان افزود: حجم واردات فرآورده‌های نفتی در 6 ماه گذشته به رقم 672هزار و 300 تن رسیده که به دلیل افزایش توان تولید داخلی، شاهد کاهش 50 درصدی واردات این فرآورده‌ها در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته هستیم.
عفیفی پور گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون، 856 فروند شناور در اسکله‌های تحت نظارت بندر خلیج‌فارس پهلو گرفت که از این تعداد، 670 فروند مربوط به کشتی‌های حامل فرآورده نفتی و 186 فروند مربوط به شناورهای مواد معدنی بوده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی با تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بندر خلیج‌فارس افزود: این بندر دارای 9 پست اسکله نفتی و 2 پست اسکله خدماتی، با ظرفیت آبخور متوسط 5/ 7متر و قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر 10 هزار تن است.

عفیفی پور گفت: علاوه بر این اسکله‌های شماره یک، 2 و 3 بندر شهیدرجایی نیز امکان پهلودهی شناورهای نفتی با ظرفیت بیش از 30 هزار تن و اسکله 25 فولاد (با کاربری نفتی) با ظرفیت آبخور 12 متر از توان پهلودهی شناورهای با تناژ بالای 60 هزار تن برخوردار است.
برنامه‌های توسعه‌ای بندر خلیج‌فارسبه گفته عفیفی‌پور، اکنون 11 شرکت بخش خصوصی با ظرفیت اسمی بیش 400 هزار مترمکعب در این بندر در حال فعالیت بوده و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای در آینده‌ای نه‌چندان دور و با احداث مخازن نفتی با ظرفیت نگهداری یک میلیون و 500هزار متر مکعب، تعداد شرکت‌های فعال مستقر در این بندر به بیش از 20 شرکت خواهد رسید که زمینه فعالیت شرکت‌های مختلفی در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی را در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران فراهم می‌کند.
 مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی احداث کریدور خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی، احداث سه پست اسکله 100 هزارتنی، ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی- ـ نفتی، مظروف‌سازی قیر، احداث مخازن LPG و همچنین احداث یک پالایشگاه کوچک را به‌عنوان برنامه‌های آینده بندر خلیج‌فارس برشمرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو