تحقق توسعه پایدار جزیره قشم با پروژه تحقیقاتی اکوآیلند

مدیر پروژه جایکا در منطقه آزاد قشم گفت: ارتقا معیشت ساکنین محلی، حفظ منابع طبیعی جزیره و ترویج و توسعه این منطقه آزاد از اهداف اصلی پروژه اکوآیلند است.

به گزارش فرینا، سعید بنی عامریان در چهارمین نشست گزارش های سه ماهه پروژه های شاهد آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)  افزود: هدف نهایی از این پروژه، ترویج و توسعه فرصت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد قشم برای جهانیان با معرفی توانمندی ها و فرصت های موجود در این منطقه است.
بنی عامریان لازمه توسعه منطقه را همکاری سه رکن اصلی شامل حاکمیت، جامعه محلی و جامعه دانشگاهی دانست و گفت: برای دستیابی به توسعه در جزیره باید از ظرفیت های جوامع محلی استفاده کرد و نیازهای منطقه را به کمک پژوهش های علمی شناسایی نمود. سازمان منطقه آزاد قشم نیز در بخش حاکمیتی  با فراهم کردن امکانات و حمایت های مالی در قالب توافق نامه های مختلف با تمام توان تلاش می کند تا قشم به عنوان یک الگو در خاورمیانه مطرح شود.
وی با تاکید بر نتایج حاصل از اجرایی شدن 10 طرح پایلوت روستایی در این پروژه سه ساله، افزود: نقش پررنگ بانوان در جوامع محلی برای معرفی توانمندی های جزیره و کمک به استحکام پایه های اقتصادی در روستاها و فعالیت های گروهی بین روستاهای مختلف از دستاوردهای این طرح ها بوده است.
 به گفته مدیر پروژه جایکا در منطقه آزاد قشم، تدوین چشم انداز توسعه ای بلند مدت، فرهنگ سازی در زمینه هایی چون مدیریت پسماند، توجه به مبحث تبلیغات و بازاریابی برای جذب بیشتر گردشگر، دید فراملی و تلاش برای ورود به بازار جهانی از دیگر نتایج ارزنده به دست آمده این طرح ها در طول این سه سال است.
بنی عامریان ادامه داد:  طرح جامع سوئکو در سال 1373 توسط کشور سوئد  برای دستیابی به پیشرفت و توسعه با محوریت صنایع برای منطقه آزاد قشم برنامه ریزی به عنوان یک نقشه راه برنامه ریزی شده بود که توسط آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)  بر اساس نیازهای فعلی جزیره مورد بازبینی قرار گرفت.
مدیر پروژه جایکا در منطقه آزاد قشم از به روز رسانی طرح جامع با محور قرار دادن ظرفیت های گردشگری، شیلاتی، صنایع نفت و انرژی و حمل و نقل در جهت دستیابی به اقتصاد پایدار خبر داد و عنوان کرد: دورنمای این طرح، توسعه اکوتوریسم و حفظ منابع طبیعی است.
وی از توازن و هماهنگی انسان با طبیعت به عنوان  ویژگی منحصر بفرد این پروژه های مشترک نام برد و گفت: استفاده از ظرفیت هایی چون دانش و مهارت در زمینه تولید محصولات کشاورزی، همچنین تنوع بخشی به محصولات شیلاتی با ایجاد زنجیره ارزش شامل صید، فرآوری و صادرات بیانگر توجه به اصل حفظ ذخایر و منابع طبیعی در این پروژه هاست.
به گفته مدیر پروژه جایکا در منطقه آزاد قشم، در پروژه اکوآیلند توانمندی های گردشگری جزیره در زمینه میراث ملموس و ناملموس قشم، توسعه زیرساخت ها و طراحی ساختار فضایی منطقه ای در حال حاضر و آینده نیز دارای اهمیت ویژه ای است.
بنی عامریان در پایان این نشست ضمن قدردانی از فعالیت های گروه آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) و مدیران پروژه های پایلوت روستایی گفت:  امید است به کمک این طرح ها و تجربیات به دست آمده از اجرای آن ها، به زودی شاهد تحولات بزرگی در آینده این منطقه باشیم و جزیره ای زیست محیطی و پاک را به گردشگران داخلی  و خارجی هدیه دهیم.
گفتنی است، چهارمین نشست گزارش های سه ماهه پروژه های شاهد آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) با حضور جمعی از مدیران سازمان منطقه آزاد قشم، گروه جایکا و مدیران پروژه های پایلوت روستایی برگزار شد.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.