مزایای برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر در منطقه آزاد چابهار

با توجه به ظرفیت‌های گسترده منطقه آزاد چابهار، برگزاری بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در این منطقه اقدامی قابل توجه به نظر می‌رسد.

یکی از مهم‌ترین رخدادهای هنری نیمه نخست امسال، تفاهم‌نامه‌ای بود که با محوریت و برای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس با توجه به مزیت‌های نسبی منطقه، پیشینه تاریخی و مشخصه‌های اجتماعی و فرهنگی چابهار در زمینه مد و لباس، پارچه و تزیینات لباس میان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منطقه آزاد چابهار به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه در چهار سرفصل منعقد شد که یکی از بخش‌های مهم آن به برپایی بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در منطقه آزاد چابهار اختصاص داشت.

دیگر سرفصل‌های نیز به مباحثی همچون ایجاد نهادی برای معرفی مد و لباس و طراحی و تزیینات وابسته در منطقه آزاد چابهار، ایجاد یک موزه در این منطقه و تشکیل گالری‌هایی از مد و لباس اسلامی ایرانی و ایجاد مدرسه عالی هنر با رویکرد احیای نظام استاد و شاگردی و استفاده از مدرسان ملی، شاخص و متخصص در زمینه مد و لباس و ایجاد آتلیه‌ها و کارگاه‌های مربوط به حوزه مد و لباس و صنایع وابسته اختصاص داشت.

 در این یادداشت قصد داریم با نگاهی به ظرفیت‌های گسترده منطقه آزاد چابهار، اشاره‌ای اجمالی به مزیت‌های میزبانی این منطقه از بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر داشته باشیم.

منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار یکی از مناطق آزاد هفت‌گانه ایران است که در راستای اهداف اقتصادی این کشور، اوایل دهه ۱۳۷۰ در کنار چابهار و در پیرامون دریای عمان و اقیانوس هند بنیان گذاشته شده است. منطقه آزاد چابهار با مساحت ۱۴ هزار هکتار در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در ۲۵ درجه و ۲۰ دقیقه عرض شمالی و ۶۰ درجه و ۲۷ دقیقه طول شرقی در شرق خلیج چابهار و در کنار آب‌های دریای عمان قرار دارد.

این منطقه به‌وسیله شبکه حمل‌ونقل زمینی و هوایی از شمال به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، از شرق به پاکستان و از جنوب به اقیانوس هند اتصال می‌یابد. دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد و قرار داشتن در خارج از خلیج فارس و همین‌طور عدم آسیب‌پذیری در مواقع بروز بحران، موقعیت استراتژیکی را برای ایجاد یک گذرگاه ارتباطی بین کشورهای آسیای میانه و سایر کشورهای جهان فراهم آورده است.

ساختن فرودگاه بین‌المللی، کشیدن راه‌آهن برای اتصال به راه‌آهن سراسری ایران و کشورهای ترکمنستان و افغانستان، و افزایش اسکله‌ها برای بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه چابهار است.

در منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار مزایای فراوانی همچون سهولت در دسترسی به آب‌های آزاد برای کشورهای آسیای میانه و افغانستان اشاره کرد و بنا بر نظر سازمان ملل، چابهار یکی از مهم‌ترین راه‌های کریدور شرق ـ غرب و جنوبی‌ترین راه این کریدور است.

داشتن مراکز آموزش عالی، دوری از منطقه شلوغ و پرتنش خلیج فارس و اتصال مستقیم به اقیانوس هند، وجود انواع تسهیلات و مزایا برای سرمایه‌گذاری و بازرگانی، آب‌وهوای همیشه‌بهاری در همه فصول سال و داشتن جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی، از دیگر مزیت‌های این منطقه است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.