چابهار نقطه عطف معافیت‌های تحریمی ایران

چابهار مسیر ناگزیر هند و افغانستان و تامین کننده منافع ایندو کشور دو شریک آمریکا است و اگر بخواهد معافیت تحریمی بگیرد؛ به جهت سرمایه‌گذاری عمده هند در آن معافیتی موقت نخواهد بود .

به گزارش فرینا به نقل از  ایسنا؛ بندر چابهار در جنوب شرق ایران، نقطه عطف معافیت‌های تحریمی ایران خواهد بود؛ بندری که آن‌قدر اهمیت داردکه آمریکا هم‌راستا با نفت به آن معافیت تحریمی داده است. آمریکا گفته معافیت چابهار از تحریم‌ها در راستای کمک به توسعه اقتصادی افغانستان و تسهیل سرمایه‌گذاری هند دراین بندر است.
بندر چابهار مسیر ناگزیر هند، شریک راهبردی آمریکا در آسیا، برای اتصال به افغانستان و آسیای میانه است؛ اتصالی که برای هند حیاتی است تا حضور خود در آسیای میانه را تقویت کند و از رقیب اصلیش چین عقب نیافتد.
منابع طبیعی غنی آسیای میانه و افغانستان، ابرقدرت‌های اقتصادی آسیا، چین و هند را وا داشته تا برای تامین نیاز پایدار آینده خود به‌آن‌ها دست یابند.برآورد مطالعات موسسات داخلی و بین‌المللی آسیای میانه نشان می‌دهد؛ این منطقه در کمترین تخمین 17.2 و در بیشترین 49.7 میلیارد بشکه ذخایر شناخته شده یا 5 درصد از کل ذخایرجهانی نفت و 6.65 تریلیارد مترمکعب یا 3.8 درصد کل ذخایر جهانی گاز را داراست؛ هم‌چنین بنا به برآوردهای جهانی تنها در افغانستان 3000 میلیارد دلار ذخایر معدنی وجود دارد .
چین درحال توسعه بندر گوادر پاکستان در 170 کیلومتری شرق چابهار به‌ عنوان نقطه‌ای برای دسترسی پایدار به آسیای میانه و افغانستان است؛ چین متعهد شدهدر یک برنامه زمانی منسجم 15 ساله، 62 میلیادر دلار در گوادر و پسکرانه‌های جاده‌ای،ریلی و هوایی آن سرمایه‌گذاری کند. مهم‌ترین برنامه اعلامی چین علاوه بر دسترسی بهآسیای میانه از راه توسعه گوادر به عنوان آنتن فرعی جاده ابریشم، تقویت حضور در شمال اقیانوس هند است؛ حضوری که به گواه کارشناسان برای آمریکا نگران کننده خواهد بود .

هند بیش‌از میلیارد دلار را صرفه توسعه بندر و پسکرانه‌های چابهار می‌کند

هند شریک راهبردی آمریکا در آسیا در رقابت با چین در موافقت نامه‌ای که خرداد 95 میان روسای جمهور ایران، افغانستان و نخست وزیر هند امضا شد، متعهد شده به‌مراتب چیزی بیش‌از یک میلیارد دلار را صرف توسعه بندر و راه‌های ارتباطی و ترانزیتی چابهار کند؛ در این موافقت‌نامه که در سفر بهمن ماه 96 رئیس جمهور به هندوستان نهایی شد و اولین نشست هماهنگی آن با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی ایران، قائم مقام وزارتخارجه هند و معاون وزارت حمل و نفل افغانستان اول آبان ماه امسال در تهران برگزار شد؛ به تفصیل هند 85 میلیون دلار را صرف تجهیز دو اسکله بندر چابهار به تجهیزات و امکانات تخلیه و بارگیری کالا، 150 میلیون دلار را صرف توسعه پس‌کرانه بندر چابهار و هم‌چنین حدود 900 میلیون دلار را هم صرف توسعه و تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ سرخس می‌کند .
هند برای دسترسی به آسیای میانه و افغانستان از راه چابهار پاکستان، رقیب اصلی سیاسی‌اش را دور می‌زند؛ بندر چابهار از نظر اقتصادی هم راهی به‌صرفه برای هند برای دسترسی به افغانستان و آسیای میانه است؛ هند سالانه 16 میلیون تن کالا بهارزش 17 میلیارد دلار به آسیای میانه و افغانستان صادر می‌کند که استفاده از بندر چابهار به گواه مقامات هندی هزینه حمل و نقل کالا به افغانستان و آسیای میانه را تا یک سوم کاهش می‌دهد .

چابهار اکسیژن توسعه افغانستان

بندر چابهار مسیر ناگریز افغانستان نیز خواهد بود؛ کشوری که آمریکا ادعا می‌کند متعهد به توسعه‌ آن است به‌ ویژه توسعه اقتصادی؛ آمریکا از هند خواسته مشارکت فعال‌تری در بازسازی افغانستان ایفا کند؛ اشرف غنی احمدزی رئیس جمهوری افغانستان از چابهار به‌عنوان اکسیژن توسعه افغانستان یاد می‌کند .
اهمیت راهبردی چابهار برای افغانستان هم سیاسی است و هم اقتصادی؛ اقتصادی به این دلیل که این بندر به‌صرفه‌ترین راه دسترسی کشور محصور در خشکی افغانستان با آب‌های آزاد است؛ کشور 30 میلیون نفری افغانستان به‌شدت وابسته به واردات است؛ این کشور 95 درصد نیاز کالایی خود را وارد می‌کند؛ بندر چابهار از میان گزینه‌های در دسترس افغانستان برای اتصال به آب‌های آزاد مسیری به‌صرفه‌تر است؛ این بندر نسبت به بندرعباس90 کیلومتر و نسبت به بندر کراچی پاکستان 700 کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیک‌تر است و به گواه مدیران وزارت حمل و نقل افغانستان موجب می‌شود کالاهای افغان 20 درصد زودتربه مقصد برسند. هم‌چنین از آنجایی که هند یکی از مبادی اصلی واردات افغانستان است،چابهارهزینه‌های حمل و نقل را تا یک سوم برای تجار افغان کاهش می‌دهد؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان می‌گوید:
هزینه‌ تخلیه کالا در بندر شهید بهشتی چابهار برای تجار افغان به ازای هر کانتینر هزار دلار ارزان‌تر از بنادر پاکستان و 1.5 میلیون تومان ارزان‌تراز بندر شهیدرجایی بندرعباس است.
اهیمت سیاسی چابهار برای افغانستان نیز معلوم است؛ افغانستانسال‌هاست از بندر کراچی پاکستان برای واردات و صادرات خود استفاده می‌کند؛ بندری که پاکستان تاکنون به‌دلایل مختلف برای استفاده تجار افغان از آن مانع تراشی کرده است. نصیر احمد نور سفیر افغانستان در ایران می‌گوید: ورود گروه‌های تروریستی از پاکستانبه افغانستان و ایجاد موانعی را برای استفاده بازرگانان افغان از بندر کراچی اهمیتبندر چابهار را برای افغانستان دوچندان کرده است .
هند و افغانستان دو شریک آمریکا در تکاپوی مذاکره با این کشوربرای اعطای معافیت به چابهار بودند و موفق شدند از آمریکا برای چابهار معافیت تحریمی بگیرند؛ معافیت‌هایی که بهگواه کارشناسان 6 ماهه، یکساله و موقتی نخواهد بود؛ از آنجایی که هند می‌خواهد در این بندر سرمایه‌گذاری کند قطعا معافیت به چابهار نیز باید دائمی باشد.

**گزارش از سیدامیرحسین عظیمی
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.