سواحل مکران میان بـُر ایران برای رسیدن به توسعه

صندوق کارآفرینی امید با حمایت از کسب و کارهای خانگی، خویش فرمایی و کارآفرینی منطقه مکران طی چهار سال اخیر، مجموعاً بیش از ۲۲۰۰ مورد تسهیلات با مبلغی نزدیک به ۲۳۰ میلیارد ریال برای این منظور پرداخت کرده است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مکران سرزمینی ساحلی در جنوب شرق ایران و جنوب غربی پاکستان است و در طول دریای عمان از غرب جاسک تا جنوب غربی ایالت پاکستان گسترده است.
این سرزمین می تواند محور شرق کشور را به توسعه و پیشرفت برساند و منطقه را متحول سازد. این ساحل در جنوب شرقی کشور به تعبیر رهبر معظم یکی از گنج های پنهان است. سواحل جنوب شرقی به لحاظ جایگاه نظامی نیز می تواند در اتخاذ استراتژی های فرا منطقه ای برای ایران تعیین کننده باشد، زیرا دریای عمان با پیوند دادن ما به آب های آزاد امکان این تبدیل را به کشور ما می دهد.
اهمیت سوال مکران برای توسعه ایران تا جایی است که مقام معظم رهبری در سفر این منطقه بیان فرمودند که این منطقه می تواند به یکی از بزرگترین فرصت های توسعه کشور تبدیل شد.
 چابهار به عنوان یکی از بهترین مناطق راهبردی سواحل مَکُّران، نقطه طلایی برای تجارت، ترانزیت و صنایع مختلف است و در آینده نقش اساسی را برای توسعه منطقه ایفا خواهد کرد. چابهار به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، بهینه ترین نقطه برای ارتباط و اتصال 3 قاره آسیا، اروپا و آفریقاست. جدی ترین کانون فعالیت سواحل مکران، چابهار است و مهم ترین اتفاق برای توسعه چابهار حضور منطقه آزاد در این نقطه کشور است.
رضا تازیکی، مدیر ملی طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو)، درباره طرح های مختلف اشتغال گفت: طرحی را در حال انجام دارین که  در این طرح قصد داریم فشار را از دریاچه ارومیه برداریم و برخی از جمعیت را به سمت پارس‌آباد مغان، بیله سوار هدایت کنیم.
طرح دیگربزرگی را برای هدفگذاری 30هزار شغل جدید در دستور کار داریم،این طرح را با حضور شرکت های صاحب نام برند داخلی و خارجی دنبال می کنیم. یکی دو هفته آینده یکی از شرکت ها را دعوت کرده ایم، با توجه به زمینه هایی که برای فعالیت در استان های مختلف وجود دارد، مسائل را دنبال کنیم. برخی از شرکت های خارجی آماده سرمایه گذاری هستند.

* کمبود نیرو در حوزه تعمیرات لنج، سردخانه و موتورها

تازیکی گفت: اقدام دیگری را در چابهار و کنارک در حوزه شیلات دنبال می کنیم که به زودی اعلام می شود. به سمتی پیش می رویم که حوزه صیادی را مدرن کنیم. در راستای این طرح دستگاه های یافتن ماهی را روی لنج ها قرار خواهیم داد. به همین دلیل نیازمند تعدادی نیرو در حوزه تعمیر و نگهداری لنج،سردخانه و موتورها هستیم، برای انجام این طرح قرار است با همکاری سازمان فنی و حرفه ای، آموزش های تخصصی ارائه کنیم. همینطور صید قلابی را هم ترویج خواهیم داد. در این طرح تغییراتی را در نحوه فرآوری ماهی انجام خواهیم داد که باعث تازگی ماهی ها می شود. این موضوع را در این طرح آموزش می دهیم. این موضوع را در برنامه جاری خود داریم. هدفگذاری بیمه تأمین اجتماعی برای 20هزار نفر از صیاددان را در دستور کارداریم. بیمه تأمین اجتماعی به عنوان ابراز انگیزه ای برای جذب نیرو در این مجموعه و این طرح اشتغالزایی خواهد بود، با همکاری صندوق بیمه روستاییان این توافق انجام شده است.تا یکی دوماه دیگر این کار شروع می شود. همچنین با همکاری صندوق کارآفرینی امید این هدفگذاری ها آغاز شده است.
وی ادامه داد: در راستای طرح «تولید مبتنی بر قرارداد» صیاددان و لنج داران با کارخانه های فرآوری (تن ماهی، فیله ماهی) ارتباط دارند و این کار در جهت افزایش سود صیاددان است. شرکت‌های فرآوری نیز با همکاری شرکت های فرآوری در ژاپن و نُروژ در حال بروز کردن دانش خود در زمینه فرآوری محصولاتی شیلاتی هستند.
مدیر ملی طرح توسعه کسب و کار با اشاره به اینکه در اجرای این طرح ها جذب نیرو از طریق فراخوان بین نیروهای متقاضی بومی است گفت: با اجرای این طرح در چابهار و سواحل مکران، فرصت های شغلی بسیاری وجود خواهد آمد و نیازمند نیرو از سایر استان ها هستیم. با توجه به کمبود نیرو در این منطقه؛ در برخی از طرح ها‌، کارگر پاکستانی به کار گرفته می‌شود. طرح های پروژه شیلات و اردبیل به زودی با حضور وزیر جدید کار رونمایی می شود.

*اشتغالزایی در سواحل مکران

در این میان صندوق کارآفرینی امیدبا حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک در سواحل مکران اقدام به کارآفرینی کرده است. در شهرستان جاسک  شامل دو بخش مرکزی و لیردف، صندوق کارآفرینی امید از دو باب داروخانه بامجموع 1500 ریال و اشتغال 8نفر حمایت کرده است. کارگاه های قالی بافی، خیاطی و گلدوزی شهرستان با اشتغال 11نفر ، حدود 1100 میلیون ریال تسهیلات دریافت کرده اند.
دسترسی شهرستان جاسک به سایر شهرستان ها و مرکز استان به دلیل دوری راه و خطرات موجود در جاده از جمله وجود شتر با مشکل مواجه است، صندوق کارآفرینی امید به منظور فراهم کردن امکان خدمات عمومی در این شهرستان از دوباب دفاتر پیشخوان خدمات دولت و پلیس +10 که اولین و تنها مراکز ارائه خدمات به مردم هستند با تسهیلاتی بالغ بر 770 میلیون ریال و اشتغال 7نفر حمایت کرده است. در شهرستان جاسک، صندوق کارآفرینی امید برای پرورش بزتالی که شرایط زندگی آن متناسب با اقلیم این منطقه است. یک میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.
منطقه لیردف به دلیل بعد مسافت از مرکز  شهرستان جاسک و سایر مراکز مهم استان هرمزگان و حتی سیستان و بلوچستان، نیازمند امکانات لازم برای نگهداری ماهی و میگو است و صندوق در این منطقه برای نگهداری ماهی و میگو، احداث سردخانه در لیردف را مورد حمایت قرار داده است که چهار نفر اشتغال زایی را در پی داشته است.
 صندوق کارآفرینی امید با حمایت از کسب و کارهای خانگی، خویش فرمایی و کارآفرینی منطقه مکران طی چهار سال اخیر، مجموعاً بیش از 2200 مورد تسهیلات با مبلغی نزدیک به 230 میلیارد ریال پرداخت کرده است.
بازارچه و مجمع تفریحی رفاهی جاسک برای اولین بار در این شهرستان احداث شده و با اشتغال مستقیم 8نفر به مبلغ 500 میلیون ریال مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید قرار گرفته است.
کارگاه پلاستوفوم شهرستان میناب به عنوان اولین کارگاه این شهرستان با مبلغ یک میلیارد ریال و اشتغال 5نفر مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید قرار گرفته است.
شهرستان میناب با سابقه بیش از دو هزار سال در یکی از حساس ترین نقاط دریای عمان، قرار دارد. این شهر پر جاذبه و تاریخی که رودهای پر آب، علت نامگذاری و یکی از جاذبه های طبیعی آن است از مراکز تجاری و دومین شهر است هرمزگان پس از بندعباس است. شهرستان میناب و سیریک که همسایه هستند و سواحل دریای عمان در منطقه مکران را پوشش می دهند، طی سال های اخیر مورد توجه صندوق کارآفرینی امید برای حمایت از کسب و کارهای مردم بوده و از سال92تا96 علاوه بر شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های آنان، تسهیلات لازم به کسب و کارهای خرد این مناطق پرداخت شده است.
 در شهرستان سیریک اولین و تنها مرکز پلیس +10 با حمایت صندوق کارآفرینی امید راه اندازی شده که چهار نفر اشتغال نیز ایجاد کرده است. در شهرستان میناب با حمایت صندوق یک واحد بسته بندی و فروش صنایع دستی که مورد نیاز شدید، منطقه بوده است با اشتغال 5نفر راه اندازی شده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.