ظرفیت مسافران به بیش از 60 میلیون افزایش خواهد یافت

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: در چشم انداز طرح جامع توسعه شهر فرودگاهی ظرفیت جابه‌جایی مسافر در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) تا بیش از 60 میلیون مسافر در سال افزایش خواهد یافت.

به گزارش فرینا نقل از خبرگزاری فارس، شهرام آدم نژاد در مراسم بازدید استاندار تهران از شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اعلام این خبر افزود: طرح جامع که بر اساس بررسی وضعیت جاری فرودگاه، نیازهای ذی‌نفعان آن، مطالعات پیش‌بینی افزایش تقاضای مسافر و بار و مطابق با اهداف ملی برای این مجموعه تبدیل طراحی شده است، کاربری قسمت‌های مختلف اراضی شهر فرودگاهی را تا ٣٠ سال آینده مشخص کرده است.
 آدم نژاد با بیان اینکه بر اساس طرح جامع توسعه شهر فرودگاهی با افق سی ساله، اراضی شهر فرودگاهی به پنج بخش تقسیم می شود، گفت: بر اساس تحلیل‌های اقتصادی و جغرافیایی در ایران شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بهترین محل برای استقرار و توسعه صنایعی چون فرودگاهی و هوانوردی، لجستیک، تولیدی با تأکید بر صنایع خلاق و فناوری‌های برتر، فناوری اطلاعات، نمایشگاهی و تجاری و مالی در کنار یکدیگر است به منظور جذب این صنایع، کاربری‌های شهر فرودگاهی در سه بخش اصلی فرودگاهی، لجستیک و تولید و کسب و کار و بازرگانی تعریف شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر محدوده 4 هزار هکتاری فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)، خدمات و صنایع در شهر فرودگاهی، در پهنه ٦هزار هکتاری با محوریت لجستیک و تولید توسعه پیدا خواهند کرد. در توسعه شهر فرودگاهی ٣٠٠ هکتار به کسب و کارها و تجارت‌های مرتبط، ٣٠٠ هکتار به مرکز تحقیق و توسعه و ٥٠٠ هکتار به خدمات ترمینال ریلی اختصاص داده شده و ١٣٠٠ هکتار در قسمت جنوبی شهر فرودگاهی نیز به عنوان ذخیره برای توسعه‌های آتی در نظر گرفته شده است.
آدم نژاد با اشاره به اینکه در فاز اول توسعه طرح جامع برنامه ٥ ساله تهیه و تبیین شده، افزود: در این راستا سه سبد پروژه با عناوین تجربه مسافر، استقرار شهر فرودگاهی و کلید موفقیت آینده در نظر گرفته شده که هر یک شامل چندین طرح است که در مجموع منجر به تعریف ٦٢ پروژه برای توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی خواهد شد.
وی تمرکز اصلی برنامه را ساخت ترمینال‌های جدید سلام و ایرانشهر و توسعه ترمینال یک عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر زیرساخت‌های جدید برای ساخت و توسعه شهر فرودگاهی با ایجاد امکان فعالیت سرمایه گذاران در حوزه‌های لجستیک، کارگو و مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، توسعه خواهند یافت.
رئیس هیئت مدیره شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) استقلال مالی و تولید شغل را اهداف شهر فرودگاهی در راستای اجرای برنامه 5 ساله دانست و افزود: از آنجایی که صنعت حمل و نقل هوایی یکی از بزرگترین مولدهای اقتصاد کشورها در جهان است، فعالیت‌های تعریف شده در فرودگاه و شهر فرودگاهی، تاثیر مستقیمی در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال دارد بنا بر این با تکمیل پروژه‌های برنامه ٥ ساله با ایجاد 34 هزار شغل جدید فرودگاه و شهر فرودگاهی مجموعا از 52 هزار و 400 شغل پشتیبانی خواهد کرد و ١١٠٠ میلیون دلار ارزش افزوده در تولید ناخالص داخلی یعنی چیزی معادل 23 صدم درصد را ایجاد خواهد کرد.
آدم نژاد بندر خشک، تجهیز کامل باندهای شماره یک و دو، ساخت برج کنترل ترافیک جدید، شهر لجستیک، پارک کسب و کار شرقی، پارک تجاری شمال شرقی و طرح‌های مکمل و پایداری را از دیگر پروژه‌های مهم برنامه 5 ساله برشمرد.
به گزارش فارس، شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در منطقه‌ای با وسعت نزدیک به ١٤هزار هکتار در فاصله ٣٥ کیلومتری جنوب غرب کلان شهر تهران واقع شده است. فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) با داشتن ٦٤ مقصد پروازی در بیش از ٣٠ کشور در جهان، به عنوان یکی از مهم‌ترین درگاه‌های بین المللی ایران و شاهراه اصلی هوایی ایران شناخته می‌شود.
براساس ماده 166 قانون پنجم توسعه به منظور تقویت موقعیت کشور در شبکه حمل و نقل هوایی بین‌المللی و افزایش درآمد ناشی از عبور و حمل و نقل کالا و مسافر و اشتغال مولد، ایجاد شهر فرودگاهی در محدوده فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و ایجاد منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی در بخشی از اراضی فرودگاه برای ارائه خدمات بانکی، بیمه ‌ای و سایر خدمات شهر فرودگاهی از قبیل گردشگری، پزشکی، رفاهی و مشابه آن باید در دستور کار دولت قرار گیرد که طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با در نظر گرفتن یک افق سی ساله تا سال ٢٠٤٦ مورد بازبینی و طراحی قرار گرفت و در تاریخ ١٥ خرداد ماه ١٣٩٧ به تصویب مجمع عمومی شرکت شهر فرودگاهی و وزارت راه و شهرسازی رسید.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو