برای اولین بار در ایران؛

بومی سازی دانش ساخت کاتالیست هیدروژناسیون استیلن در پتروشیمی مروارید

برای اولین بار در ایران، کاتالیست هیدروژناسیون استیلن در شرکت پتروشیمی مروارید در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بومی سازی و تست گردیده که از نمونه خارجی آن عملکردی بهتری داشت.

به گزارش فرینا، با عنایت به ضرورت اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی، پروژه پژوهشی ساخت کاتالیست راکتورهیدروژناسیون به منظور ساخت در قالب جایگزینی و بومی‌سازی تکنولوژی؛ با عقد تفاهم‌نامه‌ای در سال 1395و شروع آزمایشات لازم در آزمایشگاه شرکت دانش بنیان توسعه نفت و گاز سرو در سال 1396 آغاز شد.
همچنین به موازات این پروژه، طراحی کاهش مقیاس راکتور اصلی، طراحی، ساخت و نصب راکتور پایلوت هیدروژناسیون نیز به منظور انجام تست‌های لازم در مقیاس نیمه صنعتی در شرکت پتروشیمی مروارید صورت گرفت.
بنا به گفته رئیس واحد تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی مروارید، پس از نصب راکتور پایلوت و متعلقات کنترلی و ایمنی آن و ساخت و آماده سازی کاتالیست ایرانی در پایان سال 96، به منظور تعیین وضعیت عملکردی راکتور مذکور در سرویس قرار داده شد و هر دو نمونه داخلی و خارجی تست گردید که عملکرد نمونه داخلی با راندمانی بهبود یافته در اوایل مهرماه 1397 ظاهر شد.
لازم به ذکر است، دستاوردهای پروژه مذکور عبارتند از:
1- جلوگیری خروج ارز از کشور،
2- حذف هزینه های واردات،
3- رفع نیاز واحدهای تولید اتیلن در کشور به این کاتالیست،
4- حذف خرید خارج از کشور،
5- عملکرد مناسب این کاتالیست نسبت به نوع خارجی
6- ارزآوری مناسب برای کشور با صادرات این محصول
شایان ذکر است این پروژه با تلاش و همت واحدهای تحقیق و توسعه، بهره برداری و خدمات فنی شرکت پتروشیمی مروارید به همراه شرکت دانش بنیان توسعه نفت و گاز سرو به ثمر نشست.
شرکت پتروشیمی مروارید مجتمعی تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است که با 20 هکتار مساحت و دو کارخانه فرایندی الفین و اتیلن گلایکول در فاز دوم پتروشیمی ها قرار دارد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو