منطقه آزاد ماکو شریان حیاتی اقتصاد و تجارت ایران است

مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: منطقه آزاد ماکو شریان حیاتی اقتصاد و تجارت ایران است و به عنوان بازوی کمکی اقتصاد کشور نقش ایفاد می کند. 

به گزارش فرینا، مرتضی بانک در سفر خود به منطقه آزاد ماکو در جلسه تکریم و معارفه اعضای هیات مدیره این سازمان شرکت کرد و افزود: منطقه آزاد ماکو یکی از مهمترین مراکز ترانزیتی و استراتژیک کشور است.
وی گفت: با توجه به ظرفیت های این منطقه در ترانزیت و لجستیک، احداث پارک یا شهرک لجستیک در برنامه های توسعه ای سازمان قرار گیرد.
مشاور رییس جمهور سفر رییس جمهوری به آذربایجان غربی را پربرکت خواند و افزود: این سفر منشاء خیر برای توسعه استان به شمار می رود و گام بزرگی برای پیشرفت مناطق محروم و کم برخوردار آذربایجان غربی است.
مرتضی بانک گفت: افتتاح چندین پروژه عمرانی به خصوص فرودگاه و نیروگاه ماکو و چندین پروژه دیگر در این منطقه حاصل تلاش های دولت در پاسخ به مطالبه های مردم در زمان دولت تدبیر و امید است.
وی تسهیل تردد و ترانزیت در این منطقه را پراهمیت خواند و افزود: اقدامات زیرساختی مناسبی در گذشته و در دولت تدبیر و امید انجام گرفته و باید تمام پروژه های نیمه تمام تا 6 ماه اول سال 1398 به اتمام برسد.
دبیرشورایعالی مناطق آزاد کشور با اشاره بر اینکه 1397 سال پرفراز و نشیت با وجود نوسانات ارزی برای دولت و مردم است، اضافه کرد: تمرکز روی توسعه صادرات و جذب گردشگر تنها راه حل عبور از چالش های موجود اقتصادی در مناطق آزاد است.
مشاور رییس جمهوری از اهتمام دولت برای رفع موانع فعالیت های صنعتی و تولیدی خبر داد و گفت: مشکلاتی در حوزه تولید و اقتصاد وجود دارد ولی با درایت و تبدیل تهدیدها به فرصت می توان به مشکلات فائق آمد.
مرتضی بانک اهداف راهبردی و چشم انداز تبیین شده برای چند سال آینده در سازمان منطقه آزاد ماکو را توسعه بخش و هوشمندانه خواند و ادامه داد: برنامه محوری و حرکت توسعه ای بر روی اصول با استفاده از دانش بومی می تواند نتایج به مراتب مطلوب تری را داشته باشد.
وی جذب سرمایه گذار و گردشگر را مهمترین رسالت مناطق آزاد عنوان کرد و گفت: فرصت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد را باید غنیمت شمرد و بسترها را برای جذب سرمایه گذار فراهم کرد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی راه اندازی پنجره واحد خدماتی، تقویت استارتاپ ها و استفاده از خدمات الکترونیکی نوین را یک اقدام زیرساختی خواند و گفت: دسترسی یکسان سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به خدمات الکترونیکی، کاهش موانع و بروکراسی اداری و تسهیل در تجارت از جمله مزایای اجرای این طرح است.
مرتضی بانک با تاکید بر اینکه باید منابع جدیدی برای درآمدزایی در مناطق آزاد تعریف شود، افزود: تکیه بر درآمدزایی از عوارض گمرکی برای منطقه آزاد اصلا درست نیست و هیأت مدیره جدید باید به دنبال تامین منابع جدید برای افزایش درآمد و اتمام پروژه های عمرانی باشد.
همچنین در این مراسم میرعلی سیدی، رستم آقازاده قولکی و سید رضا حسینی به عنوان اعضای غیر موظف هیات مدیره جدید معرفی و از زحمت های ارسلان ازهاری، قربانعلی سعادت و بیات ماکو تقدیر شد.
مرتضی بانک در روز جاری/دوشنبه/ و همزمان با سفر رییس جمهوری به آذربایجان غربی، در شهرستان چالدران حضور یافت و بعد از آن به شوط خواهد رفت.
منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال غرب کشور واقع است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو