موزه مد و لباس منطقه آزاد چابهار می‌تواند میزبان آثار طراحان معاصر کشور باشد

مدیر خانه مد آرسا معتقد است گالری‌هایی که در موزه هنری منطقه آزاد چابهار تأسیس می‌شود بهتر است میزبان آثار طراحان معاصر کشور باشند.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری شبستان، یکی از حوزه هایی که معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه فعالیت های هنری و بازار هنر دنبال می کند، چگونگی همکاری مناطق آزاد تجاری برای توسعه فعالیت‌های هنری است. به این منظور در ماه های گذشته مطالعاتی درباره پیشینه و مشخصه های فرهنگی، هنری و اجتماعی مناطق آزاد صورت گرفته و پس از جلسه و مذاکره با مسئولان مناطق آزاد، برای توسعه فعالیت‌های هنری مناطق آزاد تجاری و تخصصی شدن فعالیت‌های هنری این مناطق متناسب با ویژگی‌ها و پیشینه هر منطقه طرحی آماده شد که در فاز نخست تفاهم‌نامه میان معاونت هنری و منطقه آزاد چابهار برای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس به امضاء رسید. سرفصل نخست این تفاهم‌نامه، ایجاد نهادی برای معرفی مد و لباس و طراحی و تزئینات وابسته در منطقه آزاد چابهار است. همچنین با توجه به اینکه موزه‌ای در این منطقه در حال ساخت است، گالری‌هایی از موزه به مد و لباس اختصاص پیدا می‌کند تا به صورت دائمی و در سطح ملی طراحی‌ها و تزیینات مد و لباس را معرفی کند.

مدیر خانه مد آرسا درباره نقش و اهمیت این تفاهم‌نامه در مقطع کنونی و همچنین رویکردهای موزه‌ای مد و لباس در این منطقه به خبرنگار شبستان گفت: این تفاهم‌نامه همان اتفاق خوبی است که در بُعد فرهنگی به آن نیاز داریم، ما در بحث طراحی پارچه به شدت دارای ضعف هستیم در حالی که با نگاهی بر تاریخچه هنری ایران در این زمینه، شاید تصور می‌رفت که باید جایگاه بسیار بهتری در این مسیر داشته باشیم.

شکوفه اسفندیاری افزود: به نظر می‌رسد مهمترین رسالت دستاندرکاران این طرح، احیای نمادهای فرهنگی و تاریخی کشورمان باشد و البته فراهم آوردن زمینه برای نمایش میزان اهمیت بافت و تزئینات پارچه هم از جمله وظایف آنها است.

اسفندیاری با تأکید بر اینکه هنرجویانی که قرار است در مدرسه عالی هنر منطقه آزاد چابهار حضور یابند، بهتر است به مطالعات تاریخی و فرهنگی مجهز باشند؛ گفت: این مطالعات به آنها نشان خواهد داد که به طور مثال پارچه‌های بلوچ دارای چه میزان فرهنگ غنی هستند و قابلیت صادرات هم دارند پس بهتر است با نگاهی به ظرفیت‌های تجاری این حوزه، دانشی را کسب کنند که هم کاربردی بوده و هم به معرف فرهنگ اصیل ایرانی به جهانیان باشند.

وی افزود: با وجود توانمندی‌های موجود در میان طراحان کشور، بهتر است گالری‌هایی که در موزه هنری منطقه آزاد چابهار تأسیس می‌شوند میزبان آثار طراحان معاصر کشور باشد تا هم به آنها برای ادامه مسیر انگیزه دهد و هم فرصتی برای معرفی سرمایه‌های مد و لباس کشورمان باشد.

این طراح لباس با اشاره به جاذبه های گردشگری منطقه آزاد چابهار و آشنایی توریست ها با ظرفیت های مد و لباس ایرانی گفت: چابهار منطقه آزاد است و بخش توریستی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است پس با اجرای مفاد تفاهم‌نامه میان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران منطقه ازاد چابهار، از این پس توریست هایی که به آن منطقه سفر می‌کنند با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشور در عرصه هنر صنعت مد و لباس آشنا می‌شوند و در ادامه همان گردشگران سفیران ما در ارتباط با انتقال فرهنگ ایرانی به جهان خواهند بود.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو