خیابان‌ شلوغ مد و لباس در چهل سالگی انقلاب اسلامی

علت برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی فجر از سینما، تئاتر و موسیقی گرفته تا ادبیات و مد و لباس اگر اعتلای هنر و هنرمند نبود، تلاش مدیران در مقام معلول هرگز به بار نمی‌نشست.

انقلاب اسلامی ایران یک جریان فرهنگی بود، پس بدیهی است همه ساله هم‌زمان با نزدیک شدن به فجر انقلاب، عرصه فرهنگ و هنر هم به تکاپو بیفتد و چراغ تقویم مهم‌ترین رخدادهایش را با شمع وجود هنرمندان کشور از تئاتر و سینما و هنرهای تجسمی گرفته تا موسیقی و ادبیات و مد و لباس روشن کند.

شاید در نگاه نخست این جشنواره‌های فجر بودند که تمامی استان‌های کشور و صدالبته بسیاری از نقاط جهان را با رویدادهای از جنس هنر به بهانه سالروز انقلاب همراه کردند، اما طی 40 سال اخیر، مدیران دولتی و دلسوزان بخش خصوصی بیکار ننشستند و با آسیب‌شناسی و بررسی نقاط قوت و ضعف چنین جریاناتی به ابعاد فرهنگی هنری آن بیش از گذشته رنگ و لعاب بخشیدند، هرچند اگر علت اعتلای هنر و هنرمند نبود، تلاش مدیران در مقام معلول هرگز به بار نمی‌نشست.

نهال جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر هم از این امر مستثنا نبود و زمانی که بذر آن برای نخستین بار البته پس از شکل‌گیری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در دی‌ماه 1390 با انتشار فراخوان نخستین دوره برگزاری آن کاشته شد، کمتر افرادی تصور می‌کردند که این رویداد هم در گذر زمانی نه‌چندان طولانی بتواند همپا با دیگر جشنواره‌های فجر، محملی اینچنین پویا برای گردهمایی هنرمندان عرصه خود برپا کند و جشن پیروزی انقلاب را نه از پرده جادویی سینما یا بوم هنرنمایی نقاشان و مجسمه‌سازان و نه از نوا و موسیقی پاپ و کلاسیک و نه از صحنه درام و شعر و ادبیات که از بستر هنر طراحی مد با تعاریف گسترده‌اش، به معرض نمایش گذارد.

حال و با گذشت چهار دهه از فجر انقلاب مهم‌ترین رویدادهای این حوزه تا پایان پاییز را بررسی می‌کنیم.

ارسال آثار به بخش عمومی و علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

فراخوان بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از سوی بنیاد ملی مد و لباس کشور منتشر شده که نشان از اهمیت این بخش در تاریخچه این رویداد دارد و این روزها به‌ویژه دانشجویان و استادان دانشگاه در تلاش‌اند با ارائه مقالات به این بخش، دیگر بار بر نقش و اهمیت پژوهش در بستر هنر صنعت مد و لباس تأکید کنند.

فراخوان بخش علمی دانشگاهی با این رویکرد که در عمل فرصتی برای انتقال اطلاعات و یافته‌ها و دستاوردهای پژوهش‌ها و گسترش مرزهای علم و هنر در چند روز جشنواره نیست، منتشر شد و بر این اساس بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بر آن شده است که در فضای دانشگاهی به کنکاش در محورهای مورد نظر بپردازد. بدیهی است این تلاش با کمک همه دانشگاه‌های حوزه پوشاک و منسوجات و سایر بخش‌های دیگر کارگروه، پیش از زمان جشنواره انجام می‌شود.

از جمله محورهای ارائه مقاله در این بخش توسعه پایدار، فرهنگ و سبک زندگی، فرهنگ‌آموزی، مصرف درست و سبک زندگی پایدار، فرهنگ نگهداری و باز استفاده از منسوجات و پوشاک، تجارب تاریخی و معاصر رویکردهای پایدار در منسوجات و پوشاک، آسیب‌شناسی فرهنگی مد، توسعه پایدار و طراحی، طراحی ملهم از طبیعت، نظریه و رویکردهای طراحی منسوجات و پوشاک پایدار، طراحی منسوجات پایدار، بهداشت محور با ارتقای سلامت جسمی و روانی مصرف‌کنندگان، طراحی مشارکتی، بازآفرینی و بازیافت منسوجات و پوشاک، هویت سازمانی و طراحی منسوجات و پوشاک پایدار، توسعه پایدار و تولید، فناوری‌های نوین و طراحی منسوجات و پوشاک پایدار، نقش مدیریت و برنامه‌ریزی با تولید منسوجات و پوشاک پایدار، برندینگ و بازاریابی پایدار در حوزه منسوجات و پوشاک، توسعه پایدار و جامعه، شیوه‌های توسعه دانش و رفتار در حوزه مصرف پایدار منسوجات و پوشاک، توسعه اجتماعی و مصرف مشارکتی منسوجات و پوشاک، پایداری اجتماعی در حوزه منسوجات و پوشاک، پیامدها و آسیب‌های اجتماعی مد، توسعه پایدار و اقتصاد، شناسایی، برنامه‌ریزی و بازاریابی مصرف منسوجات و پوشاک پایدار، کارآفرینی و توسعه کسب‌وکارهای پایدار در حوزه منسوجات و پوشاک، اخلاق در طراحی و تولید منسوجات و پوشاک پایدار و آسیب‌شناسی اقتصادی مد اشاره کرد.

این حجم از موضوعات یعنی آسیب‌شناسی‌ها انجام‌شده و هم‌اکنون زمان تولید محتوا برای تحقق اهداف در این بخش است.

اما خانه‌های مد و مؤسسات مد و لباس کشور هم روزهای پایانی فصل پاییز و آغازین زمستان را با برنامه‌ریزی برای حضور اثرگذار در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر پشت سر می‌گذارند.

در راستای معرفی دستاوردهای حوزه مد و لباس کشور سیاست هویت‌سازی و حمایت از فعالان این بخش و ایجاد تعامل و ارتباط حرفه‌ای بین اجزای صنعت مد و لباس و به دنبال اقدامات گسترده صورت گرفته توسط نهادهای دولتی و غیردولتی راه‌اندازی انجمن‌ها و مؤسسات فرهنگی هنری، اتحادیه‌ها و دستگاه‌های عضو کارگروه مقرر شد این مراکز به‌صورت مستقل در هشتمین جشنواره مد و لباس فجر حضور به هم رسانند.

دستگاه‌های دولتی، نهادهای غیردولتی، اتحادیه‌ها، انجمن و تشکل‌های صنفی فعال در حوزه مد و لباس کشور و عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس و نهادهای مرتبط و یا بهره‌مند از خدمات این حوزه و همچنین خانه‌های مد و مؤسسات هنری این عرصه با ارائه درخواست و تأیید ستاد برگزاری امکان حضور خواهند داشت.

آغاز روند اجرایی تفاهم‌نامه میان معاونت امور هنری و منطقه آزاد چابهار

اما این روزها در منطقه آزاد چابهار، اخبار مد و لباس کشور در متن توجهات قرار گرفته است، چرا که هم‌زمان با هشتمین جشنواره مد و لباس فجر، بخش بین‌الملل به میزبانی این منطقه برپا خواهد شد.

با آغاز روند اجرایی تفاهم‌نامه میان معاونت امور هنری و منطقه آزاد چابهار، نخستین دوره مدرسه عالی طراحی مد و لباس و صنایع خلاق آغاز و نشان ملی مهتاب در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر رونمایی می‌شود.

آذرماه سال 97 و برای نخستین بار رویدادی نو در حوزه مد و لباس کشور برگزار خواهد شد.

برپایی نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس "سی‌پال"

نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس "سی‌پال" از ۱۶ تا ۲۳ آذرماه در مجموعه فرهنگی هنری آسمان زعفرانیه میزبان آثار ارزنده‌ای از فعالان مد و لباس از سراسر ایران است و دیگربار هنر، زیبایی و اصالت آثار این هنرمندان به نمایش درمی‌آید.

در بدو امر و بر مبنای اتفاقات رو به رشد و تغییرات مساعد در این حوزه طرح و برنامه‌ریزی و پس از انتشار فراخوان، تا اعلام نهایی زمان دریافت اثر، 3835 از سراسر کشور و استان‌هایی همچون تهران، البرز، اصفهان، فارس، تبریز، خراسان رضوی، کرمانشاه و مرکزی به جشنواره واصل شده و یکی از محورها و رویکردها در امر برپایی این جشنواره، توجه به موضوع کارآفرینی و توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی در عرصه مد و لباس اعلام شده است.

در همین راستا چندی پیش کارگاه‌هایی را با تکیه بر این مضامین و مارکتینگ دیجیتال برپا شد. البته تأکید "سی‌پال" در توجه به آموزش، دیجیتال مارکتینگ، برندسازی و توسعه کسب‌وکارهای این بخش بود و برگزاری کنندگان این رویداد که مدیران مؤسسه مد و لباس "چیامد" هم هستند بر این مهم تأکید دارند که صِرف هنرمند بودن برای درخشش در این عرصه کفایت نمی‌کند.

داوری آثار رسیده به این جشنواره در تاریخ 11 آبان به پایان رسید و در نهایت 207 اثر در بخش طراحی لباس، 135 اثر در بخش کیف و کفش و 98 اثر در بخش طراحی جواهر و زیورآلات و 40 اثر در بخش اکسسوری به جشنواره راه یافتند.

کتاب‌گردی فعالان عرصه مد و لباس کشور

اما در نخستین روز آذرماه فعالان عرصه مد و لباس کشور به بهانه روز کتاب‌گردی در باغ‌موزه هنر ایرانی گرد هم می‌آیند.

این برنامه که با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و جمعی از هنرمندان، طراحان پوشاک و پیشکسوتان حوزه مد و لباس برگزار می‌شود و مجموعه‌ای از کتاب‌های حوزه طراحی مد و لباس برای نمایش و فروش عرضه می‌شود.

گردهمایی فعالان مد و لباس کشور در روز کتاب‌گردی با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و به همت باغ‌موزه هنر ایرانی، روز پنجشنبه اول آذر از ساعت 10 صبح تا 10 شب در محل خیابان شهید فیاضی (فرشته)، خیابان بوسنی و هرزگوین، خیابان دکتر حسابی، باغ‌موزه هنر ایرانی، "کتاب‌فروشی+کتاب" برگزار می‌شود.

آغاز ششمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران "ایران مد"

و سر آخر اینکه ششمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران "ایران مد" با حضور تولیدکنندگان معتبر داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در فضایی بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع برگزار می‌شود.

این نمایشگاه با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت اتحادیه صنایع پوشاک ایران، اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران و بنیاد ملی مد و لباس ایران از 11 تا ۱۴ آذرماه سال جاری با حضور تولیدکنندگان معتبر داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

مهم‌ترین هدف ششمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران "ایران مد"، حمایت از کالای ایرانی و تولیدکنندگان است که گام‌های مؤثری در افزایش کیفیت تولیدات داخلی پوشاک کشور برداشته‌اند.

تبیین صنعت پوشاک به‌عنوان یکی از صنایع راهبردی کشور، بررسی مهم‌ترین مسائل و مشکلات تولیدکنندگان صنعت پوشاک از جمله مشکلات تولید، قوانین و مقررات، قاچاق و واردات بی‌رویه، صادرات و بهبود زنجیره ارزش از جمله محورهای برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران "ایران مد" به شمار می‌آید.

همچنین در ایام برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران "ایران مد" کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی متعددی نیز با عناوین مختلف برگزار می‌شود.

مخاطبان اصلی این کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، تولیدکنندگان و طراحان داخلی و خارجی، اساتید و دانشجویان مختلف و مرتبط با حوزه پوشاک از دانشگاه‌های سراسر کشور هستند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.