اتصال به بندر چابهار برای ازبکستان اهمیت ویژه‌ای دارد

چهارمین همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با حضور اساتید دانشگاه‌های کشور در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.

به گزارش فرینا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چهارمین همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با حضور اساتید دانشگاه‌های کشور در زمینه روابط خارجی ایران و تحولات منطقه در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.

گولی یولداشوا، کارشناس مسائل منطقه و استاد دانشگاه در این جلسه اظهار کرد: مشابهات دینی، فرهنگی و رویکرد نسبتا مشابهی بین ایران و ازبکستان وجود دارد، اما علیرغم شباهت ها، چالش‌هایی هم هست.

وی افزود: این دو کشور در تلاش برای دستیابی به بازار‌ها و دست یابی به کوتاه‌ترین و امن‌ترین راه برای رسیدن به آب‌های آزاد هستند.

یولداشوا در ادامه اظهار کرد: مهاجرت افغان‌ها از طریق آسیای مرکزی به اروپا، از جمله مواردی است که برای منطقه آسیا مرکزی مخاطراتی را ایجاد می‌کند.

وی درباره مسائلی که برای منطقه چالش ایجاد می‌کند، گفت: بنیادگرای اسلامی در منطقه آسیا مرکزی، و سازمان‌های افراط گرا به خصوص در ازبکستان از جمله عوامل تنش زا در منطقه بوده و امنیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ولی ما باید برای ایجاد توازن در بین ازبکستان و ایران تلاش کنیم.

یولداشوا در ادامه افزود: ازبکستان برنامه ٥ ساله در راستای مسائل ترانزیتی و متمرکز بر مسائل افغانستان و دسترسی به بندر ٤ ساله داشت؛ در همین راستا ثبات در افغانستان، تسریع حل مشکلاتش و مصالحه ملی از مهم‌ترین مسائل است.

وی در پایان تاکید کرد: در منطقه آسیا مرکزی و قفقاز روابط دو جانبه و چند جانبه و اقتصادی و سیاسی وجود دارد که هر کدام از اهمیت به سزایی برخوردار است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو