چابهار امن ترین و سریع ترین بندر برای افغانستان

مدیر کل سازمان بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ایران در گفت‌وگو با آناتولی مهمترین عامل معافیت بندر چابهار از تحریم های آمریکا را منافع اقتصادی دو کشور هند و افغانستان عنوان کرد


بهروز آقایی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی درباره معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: معاف شدن بندر چابهار از تحریم برای منافع اقتصادی هند و افغانستان است. بندر چابهار سریع ترین، امن ترین و کم هزینه ترین مسیر برای افغانستان است.
آقایی درباره چرایی معاف شدن بندر چابهار از تحریم های آمریکا علیه ایران افزود: در حقیقت بندر چابهار به شریک های آمریکا (هند و افغانستان) کمک می کند.
وی با اشاره به اینکه معافیت از تحریم ها باعث رونق گرفتن تجارت در مسیر هند و افغانستان می شود گفت: اقتصاد را نمی شود با تحکم و سیاست پیش برد. حدود 95 درصد از نیاز افغانستان از طریق واردات برطرف می شود. با این معافیت تجار راغب می شوند از طریق بندر چابهار اجناس خود را وارد کنند و این سریع ترین، امن ترین و کم هزینه ترین مسیر برای افغانستان است.
مدیر کل سازمان بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: اگر آمریکا به دنبال نفع مردم افغانستان بود باید بندر شهید رجایی را هم معاف می کرد. اگر آمریکا به دنبال کمک صادقانه به افغانستان بود باید می دانست یک بندر برای رسیدن کالاها به افغانستان کافی نیست. همچنین اگر بندر چابهار از کل کالاهای هند که به افغانستان، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی صادر می شود، معاف از تحریم می شد، قطعا کمک بهتری به هند بود.

چابهار، دروازه ای برای انتقال انرژی

آقایی با بیان این نکته که بندر چابهار می تواند گاز CNG کل منطقه را تامین کند گفت: ما به عنوان بزرگترین تولید کننده CNG به دنبال این هستیم هندوستان را به CNG وصل کنیم چرا که هند به آن برای رقابت با چین احتیاج دارد.
وی برنامه این بندر را تبدیل شدن به لنگرگاه سوخت های پیشرفته عنوان کرد و اظهار داشت: ما از طریق ساخت و بهره برداری از خط لوله انتقال انرژی از چابهار به افغانستان می توانیم منابع انرژی را به این کشور وصل کنیم. این برنامه ای است که سرمایه داران ایرانی بر روی آن کار می کنند.

چابهار محدودیت همکاری ندارد

وی با بیان این که از زمان بهره برداری از این بندر تا کنون 8 کشتی گندم و یک کشتی حبوبات از هند به افغانستان صادر شده است، گفت: همچنین اعلام کرده ایم که کالاهای کشاورزی افغانستان در سریع ترین زمان می توانند به کشورهای دیگر صادر شوند.
مدیر کل سازمان بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستاندرباره همکاری با دیگر کشورها در این بندر نیز توضیح داد: اینکه ما با هند قرارداد داریم دلیل بر این نمی شود که با کشور دیگری همکاری نکنیم. ما در نظر داریم فاز دوم بندر را به صاحبان کالا واگذار کنیم. همچنین سرمایه گذاران خارجی هم امکان سرمایه گذاری خواهند داشت. ما تمایل داریم چین هم در این بندر سرمایه گذاری کند.
آقایی در ادامه افزود: کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و ترکیه هم می توانند در بندر چابهار سرمایه گذاری کنند.
به گفت آقایی عملیات اجرایی در حوزه طرح توسعه بندر طبق یک قرارداد BOT به عهده کشور هند است.
بندر چابهار، از پنج سال پیش تا کنون
وی حجم سرمایه گذاری دولت این کشور برای راه اندازی فاز یک طرح توسعه بندر چابهار را یک میلیارد دلار اعلام کرد و درباره طرح توسعه فاز یک این بندر گفت: هدف ما رسیدن به حجم 85 میلیون تن کالا در سال است. طبق برآوردهای ما هر یک میلیون تن کالا هزار تا 1300 نفر اشتغال ایجاد می کند.
بنا به گفته بهروز آقایی طرح توسعه بندر چابهار در 5 فاز طراحی شده است. فاز یک سال گذشته به بهره برداری رسیده است. همچنین درصد کمی تا پایان عملیات فاز دو باقی مانده است.
وی با تاکید بر اینکه ایران با این بندر تنها به دنبال تامین منافع خود نیست اظهار داشت: هدف ما این است که بندر چابهار بندر ترانزیتی کشورهای همسایه شود. به همین دلیل دقت فراوانی در تجهیز آن داریم. تا پنج سال گذشته بندر چابهار یک آرزو بود اما حال می بینید که 203 هکتار از دریا را استحصال کرده ایم.
مدیر کل سازمان بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از اختصاص 64 هکتار از اراضی برای ایجاد یک ترمینال کانتینری خبر داد و افزود: در این شرایط ما هیچ محدودیتی برای باربری هیچ نوع کالایی نداریم. همچنین با پایه های اسکله به عمق 22 متر، بزرگترین کشتی های دنیا می توانند در آن پهلو بگیرند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو