پیروزی دیپلماسی ایران در سازمان جهانی دریانوردی (آیمو)

سند ایران در اعتراض به تحریم های آمریکا علیه صنعت دریانوردی با حمایت قوی کشورهای عضو شورا مواجه شد.

به گزارش فرینا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در روز پایانی یکصد و بیست و یکمین شورای سازمان جهانی دریانوردی، سند اعتراض ایران به تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا در حوزه حمل‌ونقل دریایی کشورمان از سوی محمد راستاد؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، طرح شد و مورد توجه قوی اعضاء قرار گرفت. سازمان بین المللی دریانوردی در لندن بدنبال بررسی سند پیشنهادی ایران علیه تحریم های آمریکا، قاطعانه از آمریکا و دیگر کشورهای عضو خواست که از اتخاذ هر گونه اقدامی که امنیت و ایمنی دریانوردی بین المللی و آزادی کشتیرانی را به خطر می اندازد خودداری کنند.
بر اساس این گزارش، در سند یاد شده بر تعهدات کشورها به پایبندی بر معاهدات بین المللی دریایی و نیز مفاد کنوانسیون تاسیس آیمو تاکید شد و اینکه دست به اقداماتی نزنند که خلاف مقررات بین المللی باشد و باعث اقدامات محدودیت زا علیه کشتیرانی تجاری دیگر اعضای آیمو و طرف های کنوانسیون های دریایی شود.
با ارایه سند توسط محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که با حضور حمید بعیدی نژاد؛ سفیر ایران در لندن ، هادی حق شناس؛ معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر مرزبان؛ مدیر کل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی و ماندانا منصوریان؛ نماینده ایران در آیمو  صورت گرفت، کشورهای چین، فرانسه، روسیه، آلمان، هلند، بنگلادش و کره شمالی از مفاد سند حمایت کردند و بر همکاری کشورها با یکدیگر در کلیه مسایل ایمنی و امنیت دریانوردی و نیز حفظ محیط زیست دریایی بدون ملاحظات سیاسی تاکید کردند.
با توجه به اظهارات صریح و روشن کشورهای عنوان شده، رئیس جلسه یکصد و بیست و یکمین شورای سازمان جهانی دریانوردی در جمع بندی با اشاره به اینکه شورا به سند ایران توجه کرد، بر لزوم پایبندی همه دولت ها بر همکاری در همه زمینه ها کنوانسیون های دریایی به ویژه آیمو تاکید کرد.
نماینده آمریکا پس از استماع سند و نظرات کشورها در حمایت از ایران، به سابقه خروج امریکا از برجام و بازگرداندن تحریم ها به دستور رئیس جمهور کشورشان اشاره کرد و اینکه صنعت کشتیرانی ایران نیز مشمول این تحریم ها است.
در پاسخ به سخنان نماینده آمریکا؛ مدیر کل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی در بیانیه ای به اقدام غیر حقوقی امریکا در خروج از برجام و پاگذاشتن دولت این کشور بر همه اصول و موازین حقوق بین الملل از جمله قطعنامه شورای امنیت و کنوانسیون وین راجع به حقوق معاهدات  اشاره کرد.
نمایندگان ایران از فرصت بدست آمده در یکصد و بیست و یکمین شورای سازمان جهانی دریانوردی توانستند به سهم خود از حقانیت کشور دفاع کنند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو