توسعه اقتصادی بدون پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی، ممکن نیست

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: توسعه اقتصادی بدون پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی، ممکن نیست، باید برای مردمی که 8 سال دفاع مقدس را با تمام مشقت‌ها اداره کردند، آرامش و خدمات فرهنگی اجتماعی ایجاد شود.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری فارس از آبادان، مرتضی بانک در مراسم رونمایی از طرح جامع منطقه آزاد اروند در محل موزه هنرهای معاصر آبادان، افزود: آبادان و خرمشهر سرزمین مقاومت، ایثار و شهادت است؛ دو شهری که در 8 سال دفاع مقدس، مقاومت و تلاش‌های اثرگذار در حفظ و حراست از سرزمین ایران و انقلاب اسلامی داشتند.
وی گفت: مردم آبادان و خرمشهر از همه چیزشان گذشتند، مشکلات بسیاری را متحمل شدند و فرزندان و شخصیت‌های بسیاری برای حفظ این خاک خون دادند تا حماسه ارزشمند و بی نظیری را خلق کنند و ایثار و جوانمردی به یادگار بگذارند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه مرزداران جنوب ایران الگوی بسیار ارزشمندی هستند، افزود: در واقع مرزداران جنوبی با همبستگی، همدلی، و اتحاد توانستند 8 سال دفاع مقدس را رهبری کنند و پیروز باشند؛ اجازه ندادند دشمن حتی به یک وجب از این خاک تعرضی داشته باشد.
وی گفت: آبادان و خرمشهر سرزمین مقدسی هستند که هر کسی پا به این منطقه می‌گذارد یادآور ایثار و فداکاری و شهادت که در این منطقه  خواهد شد، نباید هیچگاه هدف و مسیر دفاع مقدس را فراموش کنیم اگر نمی‌توانیم شهادت داشته باشیم، ایثارگرانه خدمت کنیم.

بسیج از مردم و برای مردم است

مرتضی بانک با اشاره به هفته وحدت و بسیج، گفت: بسیج برای حفظ دست آوردهای انقلاب و دفاع از آنچه شهدا و ایثارگران آن را ساماندهی کردند، تشکیل شده است؛ در واقع بسیج برای مردم، همراه با مردم، با فکر مردم و به مردم خدمت کردن است.
وی با بیان این که پیکر این دو شهر در دفاع مقدس زخم‌های بسیاری خورده، افزود: گام‌های خوبی برای توسعه شهر و اقتصاد آن برداشته شده ولی ترمیم زخم‌های این دو شهر با این شرایط نیاز به ایثار فداکاری و تأمین اعتبار دارد؛ امیدواریم شاهد سرسبزی و شکوفایی آبادان و خرمشهر باشیم.

طرح جامع مانند قانون اساسی شهر است

مشاور رئیس جمهور گفت: امشب یکی از زیربنایی‌ترین اقدامات که در منطقه آزاد اروند باید انجام می‌شد به نتیجه رسید و این مبنای کار توسعه شهری و اقتصادی است.
مرتضی بانک با اشاره به اینکه طرح جامع در واقع به مانند قانون اساسی شهر است، افزود: شهر برای جلوگیری از سرگردانی در توسعه شهری و اقتصادی نیاز به طرح جامع است؛ در واقع راه برون رفت از مشکلات و بحران در مدیریت شهری داشتن طرح جامع و تفصیلی است که خوشبختانه این منطقه با تدبیر و مدیریت یکپارچه سریعتر به طرح جامع رسید.
وی گفت: توسعه منهای مردم و بدون توجه به توسعه اجتماعی کمتر امکان پذیر است؛ به بیان دیگر توسعه اقتصادی همراه با توسعه اجتماعی سریعتر شکل می‌گیرد و بدون پیوست فرهنگی اجتماعی، توسعه اقتصادی ایجاد نمی‌شود و باید برای مردمی که 8 سال دفاع مقدس را با تمام مشقت‌ها اداره کردند، آرامش و خدمات فرهنگی اجتماعی ایجاد شود.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور افزود: در خصوص بحث آب و فاضلاب این دو شهر باید بتوانیم از امکانات دولتی استفاده کنیم و علاوه بر مشارکت منطقه آزاد، دولت و شهرداری‌ها مشارکت قوی‌ترشان بررسی شود.
مرتضی بانک گفت: منطقه آزاد اروند از امکانات بندرگاهی مهم و ظرفیت‌های مانند پالایشگاه نفت، گردشگری، راه آهن و امکانات گردشگری بدون ویزا که باعث رونق اقتصادی منطقه می‌شود برخوردار است.

پروژه‌ها با سرعت و کیفیت مناسبی اجرا شود

وی با بیان اینکه برای پیوند جوامع محلی روستاها و حاشیه اقداماتی صورت گرفته است، افزود: پروژه‌های شهری با کمک بنیاد مسکن در منطقه آزاد اروند با توجه طرح جامع و آیین نامه‌ها فرصت خوبی برای فعالیت در منطقه است ولی  نباید تنها کار را زخمی کرد بلکه سریعاً پروژه‌ها اجرایی شود و در زمان اجرا بر کیفیت اجرای پروژه نظارت کرد.
گفتنی است؛ طرح جامع یکپارچه (تعرفه عوارض پذیرنده ساخت و ساز) در منطقه آزاد اروند با اعتباری بالغ بر ۳۲ میلیارد ریال، اجرا شد و با بهره برداری از این سامانه هوشمند، اطلاعات جامع، دقیق و تفکیک شده همه املاک و اراضی منطقه آزاد اروند ثبت رایانه ای می شود و صدور پروانه ساخت به صورت الکترونیکی خواهد شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو