مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام؛

گجت‌ها و اپلیکیشن‌ها زندگی امروز را تغییر داده‌اند

مدیرعامل فرودگاه‌ بین‌المللی و منطقه ویژه‌ اقتصادی‌ پیام گفت: بشر با گجت‌ها و اپلیکیشن‌ها به دوره چهارم انقلاب صنعتی وارد شده است.

به گزارش فرینا، سعید زرندی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا افزود: با ورود به دوره چهارم انقلاب صنعتی، خلاقیت و نوآوری در بخش‌های مختلف زندگی در حال خود‌نمایی است و این نوع سبک زندگی آسیب‌هایی به همراه دارد.
زرندی با تأکید بر تغییر سبک زندگی خاطرنشان کرد: با تغییر سبک زندگی و رواج زندگی اینترنتی مباحث اجتماعی نیز با چند سال پیش تفاوت‌های کلانی کرده که پرداختن به این موضوعات اجتماعی، نگاه جدید و خاص خود را می‌طلبد و اگر کارشناسان برای حل مباحث اجتماعی به نگاه و ابزارهای جدید، مسلط نباشند و اگر با دیدگاه‌های سنتی به این موضوع و آسیب‌ها نگاه کنند، موفقیتی به دست نمی‌آورند.
وی با اشاره به تحولات سرسام‌آور در کسب و کارهای نوین و دیجیتال افزود: اگر در دو دهه پیش می‌گفتند در 20 سال آینده اقتصاد دنیا بر محور نوآوری و خلاقیت و اقتصاد از نوع اینترنتی می‌چرخد کمتر ملموس بود؛ اما اکنون با اتفاقات و ابداعاتی که در حوزه تکنولوژی و اپلیکیشن‌ها رخ داده می‌توان گفت که آینده دنیا بر نوآوری و خلاقیت متکی است. به‌عنوان مثال در حوزه اقتصاد، شاهد تغییر اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال هستیم و این بخش از زندگی فعلی از سایر بخش‌ها پررنگ‌تر شده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام به جایگاه کشورمان در نوآوری اقتصادی تأکید کرد و گفت: ایران در حوزه نوآوری اقتصادی با ‌دنیا فاصله زیادی دارد؛ اما با حضور جوانان تحصیلکرده در این حوزه و فعالیت آنها در این بخش این فاصله روز به روز در حال کمترشدن است.
زرندی افزود: با توجه به شاخص هفت بُعدی Global Innovation Index - فارغ از نقدهایی که بر آن وارد است - در دو بُعد سرمایه‌های انسانی و تحصیلکرده‌ها، کشور ما رتبه سوم را دارد؛ اما در بخش دیگر از این شاخص کشور ما جایگاه مناسبی ندارد، به عبارتی کشور ما در حوزه نهادی شامل قانون و اجرای آن رتبه 106 به خود اختصاص داده که برای جبران و بهبود این جایگاه به توجه بیشتر قوای سه گانه نیازمندیم.
وی گفت: اگر مسئولان به این نتیجه برسند که نوآوری‌ در ابعاد مختلف می‌تواند معضلات کشور را حل کند درنتیجه خود نیز صاحب دیدگاهی نو خواهند شد. در واقع باید گفت که با بررسی تجارب سایر کشورها در زمینه کسب و کار دیجیتال، استارت‌آپ‌ها، کارآفرینی و نوآوری اجتماعی در این زمینه، می‌تواند حلال مشکلات ایران باشد؛ چراکه با حضور جوانان متخصص در این حوزه می‌توان هر مشکل را به فرصت تبدیل کرد.
مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام با توجه به نظریه اقتصادی اتکا به مردم افزود: نظریه اقتصادی اتکا به مردم برگرفته از سنت «گلریزان ایرانی‌ها» عنوان شده و امروزه واژه crowdsourcing به نوعی برگرفته از این سنت ایرانی است. با این نگاه، برون‌سپاری یک مکانیسمی سابقه‌دار در ایران بوده که این روزها کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و باید دوباره آن را احیا کنیم.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر حضور نوآوری در عرصه های مختلف زندگی یادآور شد: معضلات اجتماعی ما مشخص است، فناوری اطلاعات و استارت‌آپ‌ها نیز در جامعه ما جایگاه خود را پیدا کرده‌اند برای حل این مشکلات گریزی جز اعتماد به جوانان خلاق و کاربلد نداریم، فرصتی که باید آن را در زمان خودش غنیمت بشماریم و باید کار را به آنها واگذار کنیم؛ زیرا دولت توانایی حل این مشکلات را ندارد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو