مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو:

تدوین ۲۳۹ برنامه عملیاتی برای توسعه منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: برای دستیابی به اهدف راهبردی منطقه، تعداد ۱۸ راهبرد، ۴۱ هدف عملیاتی و ۲۳۹ برنامه عملیاتی تدوین شده است.

به گزارش فرینا، غلامرضا سلیمانی در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری آذربایجان غربی در منطقه آزاد ماکو  گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد ، منطقه آزاد ماكو با ارزش افزوده ترین نقطه برای ایجاد دهکده لجستیک و تبدیل شدن به قطب (HUB) جذب و توزيع كالا بواسطه اتصال کریدورهای  شرق – غرب و شمال – جنوب است.

وی با اشاره به اینکه ماکو از نظر هزینه و زمان بهترین مسیر حمل کالا از طریق بنادر مرسین و ترابزون از ترکیه به ایران است ادامه داد: این منطقه می تواند  به بزرگترين مركز صادرات، واردات و ترانزيت كالا در شمال غرب كشور تبدیل شود.

سلیمانی وجود طبیعت بکر و زیبا، آب و هوای متنوع و چهارفصل، جاذبه ­هاي گردشگري منطقه مبتني بر فرهنگ، قومیتها، طبيعت و اقليم و آثار تاریخی بی نظیر را از پتانسیل های گردشگری این منطقه برشمرد و تصریح کرد: در حوزه کشاورزی نیز با داشتن ۱۴۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت،  ۶ سد با ظرفیت کلی ۴۲۰ میلیون مترمکعب، ۳۲ هزار هکتار شبکه آبیاری تحت فشار، صدها هکتار مزارع حاصلخیز لوله کشی شده آماده کشت ظرفیت های بی بدیلی دارد و رتبه نخست تولید آبزیان در کشور بین شهرهای غیر ساحلی را منطقه آزاد ماکو داراست.

وی وجود بیش از ۱۰۰ واحد فعال صنعتی و معدنی،  وجود چهار شهرک صنعتی فعال را از ظرفیت های منطقه آزاد ماکو درحوزه صنعت و معدن عنوان کرد و افزود: دو شهرک صنعتی جدید طراحی شده است و ماکو تنها منطقه  آزاد کشور با پتانسیل های بسیار بالای معدنی
وفور سنگهای تزئینی و نما است و امکان تولید مشترک با کشورهای همسایه با توجه به ویژگی به صرفه بودن تولید در منطقه فراهم است.

*** منطقه آزاد ماکو حلقه اتصال آسیا و اروپا

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: این منطقه در ۱۰ سال آینده منطقه ای است هوشمند، که با دستیابی به توسعه سبز پایدار و فراگیر حلقه اتصال آسیا و اروپا خواهد بود.

سلیمانی با اشاره به برنامه های راهبردی منطقه آزاد ماکو اظهارداشت: برای دستیابی به ۳ هدف راهبردی تعداد ۱۸ راهبرد، ۴۱ هدف عملیاتی و ۲۳۹ برنامه عملیاتی تدوین شده است.

وی افزود: زنجیره های تولید ارزش افزوده در منطقه آزاد ماکو در حوزه های لجستیک، گوشت قرمز و سفید، نساجی، پوشاک، فرش و دستبافته ها، شیلات (لابستر و شاه میگو و ماهی کپور و قزل آلا)، فرو آلیاژها و سیلیکون متال، گیاهان داروئی، مواد معدنی، بازالت، سنگهای تزئینی و قیمتی، منیزیم، پائین دستی پتروشیمی، گردشگری، لبنیات (سنتی و صنعتی)، صیفی جات و عسل شناسایی شده است.

*** تشکیل کارگروه اشتغال در منطقه آزاد ماکو

در این نشست تشکیل کارگروه اشتغال در منطقه آزاد ماکو مورد تصویب قرار گرفت و انعقاد تفاهم نامه با بانک های عامل برای تامین منابع مالی در راستای دستیابی به افق سرمایه گذاری و اشتغال ۱۴۰۰ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شایان ذکر است  از ۱۱۷ واحد تولیدی منطقه ۹۲ واحد فعال و ۱۵ واحد غیرفعال است و از ۲۴ هزار و ۶۰۰ نفر شاغل در منطقه ۲ هزار و ۶۵۰ نفر در بخش تولید صنعتی و یک هزار و ۱۱۰ نفر در بخش تولید معدنی مشغول به فعالیت هستند.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.