کاخی که نیمی از آن ایرانی و نیمی خارجی است + تصاویر

در جوار روستای "باغچه جوق" در دو کیلومتری جاده ماکو- بازرگان بر دامنه کوه مرتفعی در داخل باغ نسبتاً بزرگی، ساختمان مجلل و تاریخی قصر سردار ماکو- از آثار با ارزش و منحصر به فرد شمال غرب کشور- قرار دارد.

در جوار روستای "باغچه جوق" در دو کیلومتری جاده ماکو- بازرگان بر دامنه کوه مرتفعی در داخل باغ نسبتاً بزرگی، ساختمان مجلل و تاریخی قصر سردار ماکو- از آثار با ارزش و منحصر به فرد شمال غرب کشور- قرار دارد.

این قصر سردار ماکو توسط "اقبال السلطنه ماکویی" از حکام مقتدر اواخر دوره قاجاریه و یکی از سرداران مظفرالدین شاه قاجار احداث شد.

ساختمان قصر باغچه جوق به علت ویژگی های ممتاز هنری و معماری، در سال 1353 ش توسط دولت از وراث سردار خریداری شد و بعد از انجام تعمیرات ضروری در آن، از سال 1364 برای بازدید عموم آماده شد و به عنوان کاخ – موزه از آن استفاه می‌شود. بنا به جاذبه های قوی هنری و فرهنگی، این مجموعه مورد علاقه و توجه مردم منطقه و مسافرین داخلی و خارجی کشور است.

خانواده سردار ماکویی تا سال ۱۳۵۳ در این کاخ زندگی می ‌کردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال ۱۳۵۸ به منظور بازدید عموم افتتاح شد، این کاخ موزه در سال ۱۳۶۶ در اختیار میراث فرهنگی کشور قرار گرفت و در سال ۹۵ به همت میراث فرهنگی و گردشگری استان و همکاری سازمان منطقه آزاد اقدام به مرمت و بازسازی آن شد.

به گفته مسئولین میراث فرهنگی استان پروژه مرمت و استحکام بخشی کاخ موزه باغچه جوق (سردارماکو) تا پایان سال ۹۸ به بهره برداری می رسد.

این ساختمان بنایی است که به صورت قرینه ساخته شده است. معماری نیمی از آن ایرانی و نیمی از آن خارجی است و در حقیقت معماری تلفیقی دارد. قسمت ایرانی با ظرافت و به وسیله نقوش گل و بوته و مردان دوره قاجار و قسمت فرنگی نیز با کاغذ دیواری خانه‌های روسی متعلق به قرن نوزدهم و البته نقش و نگارهای اروپایی به زیبایی هر چه تمام‌تر تزیین شده است و کاملا چشمان بیننده را به خود جلب می‌کند. در نمایی خارجی بنا، مجسمه‌های گچی وجود دارند که سردرها و نرده‌های گچی لبه بام را تزیین کرده‌اند.

بخشی از باغ در پیرامون کاخ دارای یک طرح منظم و محصور بوده و با نرده‌های چدنی از سایر قسمت‌های باغ جدا می‌شود. در قسمت غربی کاخ باغچه جوق، حوض بیضی شکلی دیده می‌شود و در بخش‌هایی از باغ نیز نشانه‌هایی از کف‌سازی سنگی به چشم می‌خورد. همچنین استخر بزرگی در باغ وجود دارد که جوی آبی از آن سرچشمه می‌گیرد و به سمت بخش‌های مختلف باغ جریان می‌یابد و منظره دل‌انگیزی نیز دارد.

وارد این بنای زیبا می‌شویم. در طبقه اول آن سالن ناهارخوری را می‌بینیم که اتاق سبز نیز نامیده می‌شود. نکته جالب، سقف این سالن است که در نیمی از آن می‌توانید نقاشی‌های مربوط به سفره ایرانی و مردان ایرانی را تماشا کنید و در نیمه دیگر، غذاهای اروپایی و مردان و زنان فرنگی به زیبایی تصویر شده‌اند.

بخش دیگری از بنا که به سالن ناهارخوری نیز متصل است، سالن انتظار و محل پذیرش ملاقات‌های رسمی است. بدون شک یکی از زیباترین بخش‌های داخلی این کاخ، حوضخانه یا تالار آینه آن است که در واقع محل برگزاری مراسم‌ها و جشن‌های مختلف بوده است. این بخش با آیینه کاری‌های موجود در دیوارها که تصویر شما را انعکاس خواهد داد و فواره آب واقع در وسط آن که صدای دلنشین آب آن گوش‌ها را نوازش می‌دهد، طراحی بسیار چشم‌نواز و هنرمندانه‌ای را دارد.

تعدادی از اتاق های طبقه همکف تبدیل به موزه اشیای تاریخی، مردم شناسی و نمایشگاه جاذبه های تاریخی استان شده است.

از طریق راه‌پله‌های موجود در دو طرف بنا می‌توان به بخش‌های دیگر کاخ همچون اتاق خواب، دفتر کار و شاه‌نشین‌ها دسترسی پیدا کرد. در این راه‌پله‌ها نیز مجسمه‌های سنگی زیبایی به چشم می‌خورند. در سراسر طبقه دوم می‌توانید مبل‌ها، میزها و کمدهایی را مشاهده کنید که توسط هنرمندان مختلف خارجی ساخته شده‌اند.

موسوی شهروند اهل ماکو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: برای آنکه جذب گردشگری چه داخلی و چه خارجی صورت گیرد باید در حوزه بازسازی و احیای بناهای تاریخی تجدید نظر شود. دولت باید با دخیل کردن بخش خصوصی به حوزه فرهنگ و گردشگری در راستای شکوفایی اقتصاد در چنبره گردشگری گام بردارد.

احمدی مسافری که با خانواده به ماکو سفر کرده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: وصف زیبایی های باغچه جوق را زیاد شنیده بودم و تصمیم گرفتیم که از این شاهکار بازدید کنیم اما متاسفانه متوجه شدیم این اثر زیبا در دست تعمیر است.

وی ادامه داد: من در سفرم به تهران از باغ موزه های پهلوی بازدید داشتم و از افرادی که این مجموعه را دیده بودند بسیار در وصف زیبایی های آیئنه کاری هار این عمارت شنیده بودم که حتما برای دین این شاهکار دوباره به ماکو سفر خواهم کرد.

مهدی عبدالهی، مدیر گردشگری میراث فرهنگی ماکو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: این پروژه از سال ۹۵ توسط شرکت بناساز شیردل آغاز شده و تا پایان سال قبل ۳۲ درصد پیشرفت داشته و در ۸ ماهه سال جاری با وجود نوسانات ارز و تغییر نقشه های مصوب اولیه توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پروژه ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی از نصب سقف نگهبان زیر سقف اصلی خبر داد و افزود: سقف اصلی ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

عبدالهی با اشاره به اینکه براساس برنامه‌ریزی انجام شده در راستای توسعه گردشگری منطقه آزاد ماکو، مرمت و احیای بناها و سایت‌های تاریخی و باستانی منطقه در قالب تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در دستور کار است، ادامه داد: در این راستا عملیات اجرایی مرمت و بازسازی تعدادی از بناها و سایت‌ها از جمله کاخ موزه باغچه جوق، قلعه تاریخی ماکو و پل‌های قلعه جوق و بش‌گوز آغاز شده و در سال ۹۸ برخی از این پروژه‌ها نهایی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین طرح‌های مطالعاتی ساماندهی فضاهای پیرامونی تعدادی از این آثار نیز تهیه شده و در سال ۹۸ اجرایی می‌شود.

وی خاطرنشان شد: سازمان منطقه آزاد ماکو بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده و براساس اولویت سالانه بودجه‌هایی را برای احیای این آثار اختصاص می‌دهد و امید است تا طی چند سال آینده شاهد آبادانی آثار و سایت‌های تاریخی منطقه آزاد ماکو باشیم.

به گزارش ایسنا، کاخ موزه باغچه جوق یکی از قصرهای رویایی کشور است که اوج ظرافت و معماری را دل خود نهفته دارد با قدمت ۱۵۰ سال در مرز تخریب قرار گرفته است که اگر اقدامات ترمیمی و احیایی هرچه زود تر نتیجه ندهد شاهد از بین رفتن این شکوه تاریخی خواهیم بود.

گزارش از مهدی تندرست خبرنگار ایسنا 

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو