آیینی سنتی برای شکرگزاری و افزایش روزی دامداران

«قوچ قاتما» از آیین های سنتی در روستاهای منطقه آزاد ماکو است که در قالب آن دامداران با هدف شکرگزاری از نعمت های الهی و افزایش برکت و زایش دام، قوچ هایی را تزئین کرده و آنها را در میان گله رها می کنند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا،  این آیین هر ساله در فصل جفت گیری احشام برگزار شده و قوچ ها به عنوان نماد مردانگی و برکت و با شال های قرمز، رنگ های سبز و بنفش، آیینه های کوچک، بادکنک و سیب تزئین می شوند. 
مردم بومی معتقد هستند که آینه نماد روشنایی، رنگ قرمز نشان آتش و تولد دوباره، رنگ سبز نماد سرزندگی طبیعت، رنگ بنفش نشان قدرت، اصالت و پایداری و سیب قرمز که به شاخ قوچ ها فرو برده می شود، نمادی از تندرستی و زیبایی است.
شکلات هایی نیز به پشم های قوچ ها بسته می شود تا بعد از اتمام مراسم بچه های روستا، شیرینی خود را از قوچ ها بگیرند. 
همت نوری، یکی از ریش سفیدان روستای «پره خودک» که این مراسم در آنجا برگزار شد، به خبرنگار ایرنا گفت: از میهمانان حاضر در این جشن با غذای سنتی همچون «چله جوش»، «حدیک»، نان سنتی مانند «فطیر» و «اردک» و میوه جات که در سینی های مزین به شال قرمز که «خنچه» نامیده می شود، پذیرایی می گردد و همچنین در این مراسم اهالی با ساز و دهل محلی پایکوبی می کنند. 
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماکو، شوط و پلدشت نیز به خبرنگار ایرنا بیان کرد: «قوچ قاتما» در مناطق عشایری و روستایی برگزار می شود.
علی خرابلو افزود: در گذشته دامداران گوسفندان ماده را از قوچ ها جدا می کردند و در آبان هر سال این مراسم اجرا می شد و به چوپان گله نیز خلعت می داند. 
مدیر اجتماعی، سلامت و ورزش سازمان منطقه آزاد ماکو نیز بیان کرد: با همت سازمان و سمن ها برای احیای سنت ها که میراث معنوی منطقه به شمار می رود، برنامه ریزی شده است. 
حسین ولی زاده افزود: آیین «قوچ قاتما» در روستای «پره خودک» اولین برنامه اجرایی بود و در آینده نزدیک برنامه های و آیین های «چله گئجه سی»، «خدیر نبی» و «گوسه گئلین» و بسیاری از آیین های منطقه به صورت نمادین در روستاها و شهرهای منطقه اجرا می گردد. 
منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است. 
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست. 
این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است. 

برچسب ها : قوچ قاتما
خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو