سند چشم انداز پنج ساله گردشگری قشم تدوین می شود

عضو هیات مدیره و معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم بر تدوین سند چشم انداز پنج ساله گردشگری قشم با استفاده از نظرات تمامی ذینفعان این صنعت بویژه اساتید دانشگاهی و جوامع محلی تاکید کرد.

به گزارش فرینا، عبدالجواد کمالی در نخستین جلسه بررسی سند چشم انداز پنج ساله گردشگری قشم که با حضور جمع از ذی نفعان برگزار شد، افزود: برای دستیابی به یک سند چشم انداز موفق می بایست با استفاده از نظرات اساتید دانشگاهی کار مطالعه دقیق علمی این رویکرد را طی کنیم.

کمالی از صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع تحریم ناپذیر یاد کرد و گفت: در شرایط کنونی باید از ظرفیت های بسیار ارزشمند گردشگری قشم با هدف کسب درآمدهای سرشار این صنعت با نگاه به جایگاه جوامع محلی استفاده کنیم.

به گفته وی، همسو بودن همه ذی نفعان می تواند چرخ این صنعت را برای بهره مندی همه گروه ها به چرخش درآورد و کوتاهی هر بخش هم به بدنه این صنعت ضربه وارد خواهد کرد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه گردشگری صنعت ظریفی است که با احساس مردم ارتباط دارد، اعلام کرد: سند چشم انداز و نقشه راه گردشگری باید با بررسی های دقیق علمی و کاربردی و با هدف ارائه خدمات شایسته به گردشگران جزیره قشم، تدوین شود.
پیش از سخنان کمالی، هر یک از حاضرین هم نقطه نظرات خود را برای ارتقاء صنعت گردشگری با تدوین سند کوتاه مدت و با تکیه بر اهمیت استفاده از نظرات جوامع محلی و نگاه علمی اساتید دانشگاهی مورد تاکید قرار دادند.
در این نشست اقدامات انجام شده طرح جایکا (آژانس همکاری های بین المللی ژاپن) که از سال 93 با انجام یک سال مطالعه علمی در قشم آغاز شد و از اواخر سال 94 با هدف بازنگری طرح جامع این جزیره در چهار حوزه گردشگری، شیلات و کشاورزی، توانمند سازی جوامع محلی و توجه به معیشت جوامع محلی با اجرای هشت پروژه پایلوت در روستاهای غرب جزیره به اجرا گذاشته شد برای حاضران در این نشست مطرح گردید.
شرکت کنندگان در این نشست بر اهمیت اتصال صنعت گردشگری به مباحث تولیدی از جمله صنایع دستی، آبزی پروری، ورزش های هوای، دریایی، زمینی و بخش های دیگر این صنعت تاکید کردند.
بالا بردن انگیزه سفر گردشگران داخلی و خارجی به قشم به عنوان اولویت ذی نفعان با کاهش هزینه سفر به این جزیره، برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای نیروهای انسانی دخیل در این صنعت و ارتقای سطح خدمات هم از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.
حاضرین با تاکید بر اهمیت مطالعه قبل از اجرایی شدن سند چشم انداز، مشارکت واقعی جوامع محلی و ارزیابی در طول اجرای طرح، بر اهمیت کسب رضایت مندی بهره مندان این صنعت پیش از رضایت مسئولان هم تاکید کردند.
شایان ذکر است؛ در این نشست مقرر شد هر دو هفته یکبار در روز شنبه پس از ساعت اداری جلسات با هدف دستیابی به راه حل مناسب برای تدوین سند چشم انداز توسعه گردشگری قشم و حرکت بر روی نقشه راه به توافق رسیدند.
در نخستین جلسه بررسی راه های علمی رسیدن به سند چشم انداز پنج ساله گردشگری قشم، علاوه بر عبدالجواد کمالی عضو هیات مدیره و معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، حسین سعیدی مدیرکل گمرک قشم، شماری از مشاوران و مدیران سازمان مطنقه آزاد قشم، نمایندگان بسیج، نیروی انتظامی، بنادر و فرودگاه قشم و شماری از ذی نفعان در بخش های مختلف گردشگری حضور داشتند.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.