سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، به عضویت عادی آیسکو ارتقاء یافت

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، به عضویت عادی آیسکو ارتقاء یافت.


به گزارش فرینا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، شاپور محمدی با اعلام این خبر افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با عضویت در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار موسوم به «آیسکو» و با هدف بین‌المللی نمودن بازار سرمایه ایران توانسته است تا به یکی از اهداف مهم بین‌المللی دست یابد.
محمدی گفت: این عضویت، تسهیل‌کننده جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ارتباط و همکاری با سایر نهاد ناظر بازارهای سرمایه در سطح جهانی است.  

وی افزود: ارتقای عضویت در این نهاد بین‌المللی نمایانگر رشد و تکامل بازار سرمایه ایران است؛ به نحوی که تمامی قوانین و استانداردهای موجود در بازار سرمایه ایران با استانداردهای موجود در آیسکو منطبق شده است. 

دبیر شورای عالی بورس با اشاره به اینکه حدود ۹۵ درصد بازارهای سرمایه جهان عضو آیسکو هستند، ادامه داد: پس از ده سال تلاش و پیگیری‌‌های مستمر و طی برگزاری جلسات متعدد با دبیرکل و مقامات ارشد آیسکو و انجام رایزنی‌های لازم با مقامات سایر بازار های سرمایه دنیا، سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در فروردین ۱۳۹۵ به طور رسمی به عنوان عضو پیوسته آیسکو پذیرفته شد و در ادامه با پاسخگویی به سؤالات تخصصی و انجام پیگیری‌های لازم موفق شد در پاییز سال جاری از عضو «پیوسته» به «عادی» ارتقا یابد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تلاش‌های ۱۱ ساله برای نیل به این هدف، از طریق فعالیت تیمی به نتیجه رسیده است و بخش‌های مختلفی برای پیشبرد برنامه عضویت در این نهاد بین‌المللی تلاش کرده‌اند. وی افزود: از جمله مزایای این عضویت، امکان تبادل اطلاعات و انتقال فناوری اطلاعات در بالاترین سطوح بازارهای سرمایه در جهان است. محمدی ادامه داد: ارتقای دانش بازار سرمایه ایران و انتقال تجارب ایران به سایر نهادهای ناظر از جمله دیگر دستاوردهای این عضویت است. 

محمدی با تاکید بر اینکه عضویت این سازمان مقدمه‌ای برای ارکان بازار سرمایه است، گفت: از این به بعد بورس اوراق بهادار تهران،‌ فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به همراه کانون‌های فعال بازار سرمایه می‌توانند به عضویت آیسکو درآمده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. 

سخنگوی سازمان بورس افزود: ارتقای عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار کشورمان در این نهاد مهم بین‌المللی، موجب کسب وجهه و اعتبار در سطح بین‌المللی است و نشان می‌دهد بورس در کشورمان به لحاظ استانداردها و زیرساخت‌ها در وضعیت مناسب از منظر بین‌المللی است و به طور حتم سازمان نیز از ظرفیت ایجاد شده برای توسعه و بهبود استفاده خواهد کرد. 

وی خاطرنشان کرد: عضویت عادی در این سازمان به منزله امکان عضویت در همه کمیته‌ها، مشارکت در کلیه رای‌گیری‌ها، بهره‌گیری از دوره‌های آموزشی و امکان عضویت در هیات رییسه این نهاد بین‌المللی است. 

سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) به عنوان مهم‌ترین مجمع بین‌المللی بازار سرمایه در سال ۱۹۸۳ تأسیس شده است. آیسکو، مجمعی از سازمان‌های قانونگذار بازارهای اوراق بهادار و آتی دنیاست که استانداردهای بین‌المللی را در زمینه هماهنگی بازارهای سرمایه و نهادهای ناظر این بازار در کشورهای مختلف وضع می‌کند. دبیرخانه دائم این سازمان در شهر مادرید (اسپانیا) قرار دارد. مهمترین اهداف این سازمان بین‌المللی عبارتند از : همکاری اعضا جهت ارتقای استانداردهای بهینه مقررات در راستای نیل به بازارهای منسجم، بی‌طرف و کارآ، تبادل تجربیات درجهت ارتقای توسعه بازارهای داخلی، هم‌راستا کردن تلاش‌ها جهت ایجاد استانداردها و نظارت موثر بر دادوستدهای اوراق بهادار بین‌المللی و فراهم‌آوردن امکان همکاری دوجانبه جهت ارتقای سلامت بازارها از طریق ارائه سلسله استانداردهای ویژه و با برخورد موثر در برابر خطاها. 

آیسکو سه کمیته مهم دارد که عبارتند از: کمیته اجرایی، کمیته فنی، و کمیته رشد و بازارهای نوظهور. در کنار این موارد، تعدادی کمیته منطقه‌ای نیز وجود دارد که در حال حاضر کشورمان ایران می‌تواند در هر یک از این کمیته‌ها عضو شده و از مزایای آن بهره‌مند شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو