در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران مطرح شد؛

مناطق آزاد به مقاصد ورود گردشگر خارجی تبدیل می‌شوند

سی و نهمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با حضور محمدرضا رستمی، معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویزه اقتصادی و مدیران سازمان های دولتی و خصوصی برگزار شد.

به گزارش فرینا، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با اشاره به اینکه ادبیات توسعه گردشگری ایران، نشان میدهد که مسائل نهادی، محدودیتها، دسته بندی ها و تناقضات در این بخش اقتصادی، توسعه آن را محدود ساخته است، گفت: بررسی ها نشان می دهد توسعه صنعت گردشگری در گرو کوچک سازی دولت و اصلاح و تغییرات نهادی نهفته است.

*لزوم تسهیل شرایط مطلوب کسب و کار در حوزه گردشگری با مشارکت بخش خصوصی

احمد اصغری قاجاری با بیان اینکه دستیابی به اهداف توسعه گردشگری و رسیدن به جایگاه مطلوب گردشگری نیازمند ایجاد شرایط مطلوب کسب و کار در حوزه گردشگری است، افزود: بر این اساس بخش مذکور می تواند سهم متوسط خود مبنی بر ایجاد بیش از 60% از تولید ناخالص گردشگری را محقق سازد. 
اصغری گفت: این مهم میسر نخواهد شد مگر با توسعه نهادهای سیاسی و اقتصادی کلان و تغییر نگرش هدفمند و تجاری سازی در بخش گردشگری با انسجام میان بخش دولتی و بخش خصوصی که امری قابل تامل است.
وی ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری همایش با دعوت مستقیم از سرمایه گذاران خارجی در خاک ایران در مناطق و هدفهای مورد نظر شورایعالی مناطق آزاد، افزود: همچنین توسعه گردشگری خلاق در راستای پویایی مکانها و جاذبه های فرهنگی مانند برگزاری رویدادهای بزرگ MEGA EVENT – جشنها و آیین های خاص و بازنمایی شیوه زندگی در دورانهای تاریخی مناطق آزاد امری مهم محسوب می شود.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اینکه برگزاری تور رایگان ( free tour ) ویژه راهنمایان، مدیران آژانس ها و صاحبان رسانه های خارجی نیز می تواند اقدام موثری باشد، افزود: در این بین نباید فراموش کرد که مديريت كارآمد در تبليغات و بازاريابي در راستاي جلب اعتماد گردشگران خارجی براي سفر به مناطق آزاد و آگاهي كامل از تمامي جاذبه هاي گردشگري اعم ار جاذبه هاي طبيعي و مصنوعي از اهم موضوعات توسعه گردشگري است.

*حضور بیش از 50 هزار گردشگر خارجی در مناطق آزاد در سال گذشته

در ادامه این نشست معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه نزدیک به 50 هزار گردشگر خارجی سال گذشته به مناطق آزاد آمدند، گفت: این تعداد غیر از گردشگرانی هستند که به صورت مستمر از مرزهای اروند یا ارس ورود و خروج می کنند و صرفا برای فعالیت های اقتصادی به ایران می آیند.
محمدرضا رستمی افزود: تعداد مراکز اقامتی در مناطق آزاد برای بخش خصوصی مهم است. 309 مرکز اقامتی با 41 هزار تخت در مناطق ازاد داریم. یکی از سیاست های ما ایجاد کاشانه مهمان  و یا بوم گردی های است که یکی از موفق ترین سیاست ها در جذب گردشگر خارجی بوده است. در حوزه بوم گردی نیز یک چارچوب و آئین نامه خاصی در مناطق آزاد تدوین شده که تا هفته دیگر تصویب و ابلاغ می‌شود.
رستمی گفت: هم اکنون ترک ها در انزلی در حوزه آکواریوم که یکی از پروژ های موفق بوده سرمایه گذاری کرده اند. بخش خصوصی هم می تواند در حوزه گردشگری دریایی هم ورود کند.
وی افزود: امتیاز ورود گردشگر به مناطق آزاد بدون ویزا یکی از مواردی است که در این مناطق قابلیت اجرایی دارد. ما بدنبال این هستیم که بتوانیم مجوز بگیریم تا اگر گردشگر وارد منطقه می‌شود بتواند به سرزمین اصلی نیز بیاید و دوباره از همان منطقه آزاد خارج شود. برای سرمایه گذاران نیز معافیت های مالیاتی متناسب با پروژه ها و مشوق های خاص پیش بینی شده است.
معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد گفت: سازمان منطقه آزاد ارس بدنبال سرمایه گذار برای ایجاد شهربازی مدرن است چون الان حتی در شهر تبریز هم شهربازی وجود ندارد. در نظر داریم تا بیمارستان کیش را هم به بخش خصوصی واگذار کنیم.
رستمی ادامه داد: شورای گردشگری خارجی مناطق آزاد را تشکیل داده ایم که 85 درصد اعضای آن بخش خصوصی و 15 درصد از سازمان های دولی هستند. ما بدنبال این هستیم که ظرفیت گردشگری خارجی مناطق را توسعه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان سال قرارداد ورود گردشگران چینی را امضا کنیم. برای برنامه سه ساله می خواهیم 600 هزار گردشگر چینی را به مناطق آزاد بیاوریم. این ظرفیت خوبی برای فعالان در  حوزه گردشگری است. در حوزه گردشگری داخلی نیز یکی از اقدامات، تسهیلات 20 میلیون تومانی با 4 درصد بازپرداخت طی یک سال تا 18 ماه به گردشگران مناطق آزاد است. گردشگران می توانند با تهیه بلیت و یا استفاده از مراکز اقامتی پذیرایی و تفریحی در 7 منطقه از این تسهیلات استفاده کنند. ما تا پایان بهار به 3 میلیون نفر تسهیلات 20 میلیون تومانی می دهیم.
وی همچنین در پاسخ به اظهارات هر یک از مدیران اتاق های بازرگانی استانها گفت: آماده هستیم که بحث گردشگری سلامت را در مناطق چابهار، اروند، کیش و ماکو دنبال کنیم.
معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد افزود: مزیت خرید کالا تا حد زیادی در مناطق آزاد از بین رفته است. در نظر داریم با یکی دو دو اتفاقی که تا آخر سال رخ می دهد این وضعیت درست شود. پیشنهاد خرید خانه دوم در مناطق آزاد بسیار خوب است. ما بحث باغ ویلاها را در ماکو در نظر داریم. همچنین کشتی کروز از اروند به کیش، قشم و چابهار راه اندازی خواهد شد. مراحل نهایی قرارداد آن طی شده است. بخش خصوصی در این حوزه فعال شده و اگر بخش خصوصی دیگری بخواهد وارد این حوزه شود ما از آنها استقبال می نیم. چرا که گردشگری دریایی یکی از اولویت های ما است.
گفتنی است؛ ارائه راهکارهای فعال شدن کارگروه توسعه گردشگری خارجی در مناطق آزاد، برگزاری پانل تخصصی کارگروه توسعه گردشگری خارجی در مناطق آزاد در نمایشگاه گردشگری قشم 10 الی 14 دیماه 1397، مشارکت موثر در برگزاری دومین اجلاس گردشگری سلامت کشورهای اکو از 18 الی 20 خرداد ماه 1398 در اردبیل و همکاری و حضور موثر در همایش گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در مشهد مقدس 2019 از مصوبات این جلسه بوده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو