توسعه جدید در منطقه ویژه خلیج‌فارس


هفته گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور 3طرح در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس با هدف توسعه و تقویت زیرساخت‌های صنایع به بهره‌برداری رسید.در این مراسم که جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، جمشید ملارحمان سرپرست وقت هیات عامل ایمیدرو و همچنین تعدادی از مسوولان محلی و منطقه‌ای حضور داشتند، فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز (واقع در سایت میانی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس) با ظرفیت 160 مگاوات برای تولید 235 مگاوات برق کلید خورد که طراحی آن از سال 94 آغاز شده بود. میزان سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در فاز نخست (بخش گاز)، 46 میلیون یورو است.

به گزارش فرینا، اسحاق جهانگیری، سه طرح شامل فاز نخست نیروگاه 160 مگاواتی هرمز،خط انتقال گاز 30 اینچبه نیروگاه‌های سایت میانی و احداث جاده و دیوار پیرامون اراضی سایت منطقه ویژه صنایعمعدنی و فلزی خلیج‌فارس را افتتاح کرد.
در این مراسم که جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایعمعدنی وزارت صمت، جمشید ملارحمان سرپرست وقت هیات عامل ایمیدرو و همچنین تعدادی ازمسوولان محلی و منطقه‌ای حضور داشتند، فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز (واقع درسایت میانی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس) با ظرفیت 160 مگاوات برای تولید235 مگاواتبرق کلید خورد که طراحی آن از سال 94آغاز شده بود. میزان سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در فاز نخست(بخش گاز)، 46 میلیونیورو است.
راندمان واحد‌های توربین گازی در شرایط ایزو نزدیک به35 درصدو راندمان کل نیروگاه در شرایط ساختگاه 48 درصد است.نوع قرارداد به‌صورت سرمایه‌گذاریو خرید تضمینی برق نیروگاه توسط ایمیدرو است.این نیروگاه در مساحتی حدود 16 هکتار در اراضیمنطقه ویژه واقع شده که کارفرمای این طرح، شرکت توسعه برق غدیر ـ اکسین بوده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» همچنین پروژه خط انتقال گاز 30 اینچ به نیروگاه‌های سایت میانیبا هدف گاز رسانی به نیروگاه هرمز توسط منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج‌فارس و شرکت عمرانسازان به‌عنوان پیمانکار با سرمایه‌گذاری 420 میلیارد ریال احداث شد.
پروژه خط انتقال گاز 30 اینچ به نیروگاه‌های سایت میانیهرمز به‌طور تقریبی دارای 8200متر خط انتقال 30اینچ با ضخامت688/ 0 اینچ است. براساساین گزارش احداث جاده و دیوار پیرامون اراضی سایت به طول 43 کیلومتر به مساحت3 هزارهکتار توسط منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس و شرکت سرریگ بندر به‌عنوانپیمانکار با سرمایه‌گذاری 770میلیارد ریال انجام شده است.زیر‌ساخت‌های مورد نیاز سایت توسعه در آینده شامل تسطیح اراضی برای واگذاری زمین‌ها، ایجاد پل ارتباطی برای دسترسیبه سایت شمالی، احداث کانال برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و احداث جاده‌های شبکه راه‌هاو تاسیسات سایت است.
جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت،معدن و تجارت در ادامه برنامه‌های سفر این هیات به هرمزگان با بازدید از پروژه در دستاجرای گندله‌سازی شرکت مادکوش اظهار کرد: این پروژه با ظرفیت تولید سالانه 5/ 2 میلیون تن گندله در منطقه ویژه اقتصادی، صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در حال اجرا است، عملیات احداثآن از فروردین ماه سال 1392آغاز شده و قرار است خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در حاشیهاین مراسم با بیان اینکه، احداث و راه‌اندازی طرح‌های بزرگ و حیاتی در کشور از اقداماتیبه‌شمار می‌روند که نه تنها موجب پیشرفت و توسعه کشور، بلکه منجر به اشتغال‌زایی وانجام مسوولیت‌های اجتماعی خواهند شد.
حسن خلج طهرانی، این اقدامات را هدیه‌ای کوچک در آستانه 40 سالگی انقلاب بهمردم ایران و به ویژه هرمزگان قلمداد کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با تقویت زیرساختصنایع نقش خود را در توسعه کشور و افزایش رفاه عمومی ایفا کنیم.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس با بهره‌گیری از مزایای خود مانند دسترسی آسان به آب‌های آزاد؛ دسترسی به منابع عظیم انرژی نفت و گاز؛ خطوط ارتباطی مناسب شامل دسترسی به خطوطراه‌آهن، فرودگاه بین‌المللی و همجواری با بنادر شهیدرجایی و بندر شهید باهنر، وجود کارخانه‌های آب‌شیرین‌کن، همجواری با نیروگاه برق بندرعباس و... توانسته طی این سال‌هادر جذب سرمایه‌گذاران موفق عمل کند.این منطقه، به‌دلیل مزیت‌هایی که به آنها اشاره شد، یکی از فرصت‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی محسوب می‌شود کهطی سال‌های اخیر با ارائه مشوق و مزیت‌های خود سعی در جذب سرمایه‌گذاران در حوزه صنایعمعدنی و فلزی داشته است.
به‌دلیل ویژگی‌های منحصر به ‌فرد این منطقه، سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهایی مانند هند، چین و کشورهای اروپایی تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاریدر این منطقه از خود نشان داده‌اند.حدود 3 میلیارد و 311 میلیون دلار سرمایه‌گذاریدر منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس به مرحله بهره‌برداری رسیده کهاز این میزان 50 میلیوندلار سرمایه خارجی بوده است.همچنین یک میلیارد و 424 میلیون دلار طرح در منطقه درحالاحداث است و درحال مذاکره با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای احداث پروژه‌های جدیداست که این میزان حدود یک میلیارد و و 496میلیون دلار برآورد می‌شود.
منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس طی سال‌های اخیر سهم بسزایی در تولید محصولات حوزه صنایع معدنی و فلزی در استان هرمزگانو کشور دارد و به این ترتیب مزایایی همچون ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده را برایاین استان به همراه داشته است.

سهم این منطقه در تولید فولاد، شمش آلومینیوم و شمش رویکشور به‌ترتیب عبارت است از: سهم 18درصدی در تولید فولاد کشور و 100 درصدی در تولیدفولاد استان هرمزگان، سهم 56درصدی از تولید شمش آلومینیوم کشور و 100درصدی از تولید شمش آلومینیوم استان هرمزگان،سهم 13درصدیاز تولید شمش روی کشور و 90درصدی از تولید شمش روی در استان هرمزگان.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.