ورود ۶۰۰ هزار گردشگر چینی به مناطق آزاد

سی و نهمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هر اتاق بازرگانی ایران با حضور اعضای کمیسیون گردشگری عصر روز گذشته در محل اتاق ایران برگزار شد.

به گزارش فرینا به نقل ازخبرنگار مهر، در این نشست، معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: نزدیک به ۵۰ هزار گردشگر خارجی سال گذشته به مناطق آزاد آمدند. این تعداد غیر از گردشگرانی هستند که به صورت مستمر از مرزهای اروند یا ارس ورود و خروج می کنند و صرفا برای فعالیت های اقتصادی به ایران می آیند.

ابلاغ آیین نامه بوم گردی در مناطق آزاد تا هفته آینده

محمدرضا رستمی افزود: در مناطق آزاد  ۳۰۹ مرکز اقامتی با ۴۱ هزار تخت داریم. یکی از سیاست های ما ایجاد کاشانه مهمان و یا بوم گردی است که در سیاست جذب گردشگر خارجی موفق بوده است. در حوزه بوم گردی نیز یک چارچوب و آئین نامه خاصی در مناطق آزاد تدوین شده که تا هفته دیگر تصویب و ابلاغ می‌شود.

رستمی گفت: امتیاز ورود گردشگر به مناطق آزاد بدون ویزا یکی از مواردی است که در این مناطق قابلیت اجرایی دارد. ما بدنبال این هستیم که بتوانیم مجوز بگیریم تا اگر گردشگر وارد منطقه می‌شود بتواند به سرزمین اصلی نیز بیاید و دوباره از همان منطقه آزاد خارج شود.

وی افزود: سازمان منطقه آزاد ارس بدنبال سرمایه گذار برای ایجاد شهربازی مدرن است چون الان حتی در شهر تبریز هم شهربازی وجود ندارد. ما در نظر داریم تا بیمارستان کیش را هم به بخش خصوصی واگذار کنیم.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: شورای گردشگری خارجی مناطق آزاد را تشکیل داده ایم که ۸۵ درصد اعضای آن بخش خصوصی و ۱۵ درصد از سازمان های دولتی هستند. رستمی افزود: امیدواریم تا پایان سال قرارداد ورود گردشگران چینی را امضا کنیم. برای برنامه سه ساله می خواهیم ۶۰۰ هزار گردشگر چینی را به مناطق آزاد بیاوریم. این ظرفیت خوبی برای فعالان در حوزه گردشگری است. در حوزه گردشگری داخلی نیز یکی از اقدامات، تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی با ۴ درصد بازپرداخت طی یک سال تا ۱۸ ماه به گردشگران مناطق آزاد است. گردشگران می توانند با تهیه بلیت و یا استفاده از مراکز اقامتی پذیرایی و تفریحی در ۷ منطقه از این تسهیلات استفاده کنند. ما تا پایان بهار به ۳ میلیون نفر تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی می دهیم.

رستمی گفت: ما آماده هستیم که بحث گردشگری سلامت را در مناطق چابهار، اروند، کیش و ماکو دنبال کنیم. مزیت خرید کالا تا حد زیادی در مناطق آزاد از بین رفته است. در نظر داریم با یکی دو دو اتفاقی که تا آخر سال رخ می دهد این وضعیت درست شود.  همچنین کشتی کروز در مسیر اروند به کیش، قشم و چابهار راه اندازی خواهد شد. مراحل نهایی قرارداد آن طی شده است. بخش خصوصی در این حوزه فعال شده و اگر بخش خصوصی دیگری بخواهد وارد این حوزه شود ما از آنها استقبال می کنیم. چرا که گردشگری دریایی یکی از اولویت های ما است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو