3 / مناطق آزاد به دپوی کالای مورد نیاز کشور تبدیل شوند

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در شرایط فعلی کشور، مناطق آزاد باید به دپوی کالای مورد نیاز کشور تبدیل شوند.

به گزارش فرینا، اکبر افتخاری صبح امروز در «همایش معاونین اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان های مناطق آزاد کشور» در منطقه آزاد چابهار، کلیدی ترین برنامه معاونت تولید، صادرات و فناوری را ارتقا اکوسیستم کسب و کارهای مناطق آزاد با استفاده از ۹ پروژه راهبردی عنوان کرد و افزود: باید تفاوت فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد با سرزمین اصلی برای فعالین اقتصادی ملموس باشد. 
افتخاری گفت: رسالت مناطق آزاد، تبدیل شدن به هاب کالایی با کالای متنوع و ضروری برای کشور است تا کالاهای مورد نیاز، از مناطق آزاد با کمترین هزینه تامین کنند.
وی افزود: مناطق آزادی مثل منطقه آزاد جبل علی مرکز هاب کالایی کشور هستند و ما با صرف هزینه‌های بالا در واردات و حمل و نقل، نیازهای کالایی خود را از آن‌ ها تامین می‌کنیم.
معاون تولید، صادرات و فناوری‌های دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد از ارائه راهبرد های جدید برای تامین نیازهای کشور در شرایط اقتصادی فعلی اشاره کرد و ادامه داد: بازگشت به قانون چگونگي اداره مناطق آزاد و اجراي آن در راستاي احقاق حقوق فعالین اقتصادی مستقر در این مناطق از اقدامات اخیر دبیرخانه شورایعالی به منظور بهبود شرایط اقتصادی کشور است.
افتخاری از تخصیص سهمیه ویژه ارزی از سوی بانک مرکزی برای مناطق آزاد کشور خبر داد و افزود: در حال رایزنی با بانک مرکزی برای تخصیص سهمیه ویژه ارزی برای فعالان اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستیم که بخشی از آن تامین شده است.
وی به راه اندازی مراکز نوآوری و فناوری در مناطق آزاد کشور اشاره کرد و گفت: مراکز نوآوری و فناوری مناطق آزاد با شبیه سازی و بومی سازی موفق ترین مراکز نوآوری جهان و با توجه به ساختار اقتصادی و فرهنگی کشور در دست پیاده سازی هستند و تا انتهای سال در ۵ منطقه آزاد کشور افتتاح خواهند شد.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به اینکه مناطق آزاد، مراکز توسعه صادرات هستند، افزود: کالاهایی که مواد اولیه آن صد در صد از خارج تهیه می‌شود و در منطقه آزاد تولید می‌شوند، هیچ ممنوعیتی برای صادرات ندارند اما کالاهایی که صد در صد مواد اولیه یا بخشی از مواد اولیه آن‌ها در داخل کشور تامین می‌شود طبق قوانین سازمان توسعه تجارت با ممنوعیت صادراتی دارند.
افتخاری در پایان به حذف اختلالات فضای کسب و کار در مناطق آزاد کشور اشاره کرد و افزود: با راه‌اندازی سیستم ثبت سفارش در چند ماه اخیر برای فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آزاد یکی از اختلالات جدی فضای کسب و کار در این مناطق برطرف شد.
گفتنی است؛ «همایش معاونین اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان های مناطق آزاد کشور» با حضور معاونین و مدیران سازمان های مناطق آزاد از 28 تا ۲۹ آذر ماه ۹۷ در منطقه آزاد چابهار ادامه دارد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو