رشد ۶۶ درصدی صادرات کالا به عراق در ۸ ماه

ارزش صادرات به عراق در هشت‌ماهه نخست امسال، ۶ میلیارد و ۷۵۷ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ازنظر ارزشی ۶۶٫۵۹ درصد و وزنی ۶۶٫۱۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش فرینا و به نقل از ایرنا، حجم صادرات غیرنفتی ایران در هشت‌ماهه نخست امسال به ۷۵ میلیون و ۲۷۰ هزار تن رسیده است که ارزش رقمی آن برآر ۳۱ میلیارد و ۴۹۱ میلیون دلار است.

عراق در سال‌های گذشته همواره دومین بازار محصولات صادراتی ایران بود و پس از اشغال آن توسط آمریکا بسیاری از نیازهای خود از مواد غذایی و ماشین‌آلات گرفته تا برق و گاز طبیعی به ایران وابسته است.

این کشور در ۲ ماه گذشته رتبه نخست را در بین کشورهای مقاصد صادراتی ایران را کسب کرد. مهرماه امسال واردات عراق از ایران در مقایسه با چین سه میلیون و ۷۴۵ هزار تن افزایش یافت و به‌این‌ترتیب در جداول آماری در جایگاه نخست واردات از کشورمان قرار گرفت.

همچنین بررسی جداول آماری گمرک نشان می‌دهد در هشت‌ماهه نخست امسال ۱۴ میلیون و ۲۱۵ هزار تن کالا به این کشور صادرشده است که ۱۸٫۸۹ درصد وزنی صادرات را شامل می‌شود.

مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به عراق شامل «اجزا و قطعات توربین‌های بخار»، «صفحه‌ها، ورقه‌های نازک و نوارهای پلاستیکی»، مواد لبنی همچون «شیر»، «پنیر»، «خامه» و «بستنی»، لوازم‌خانگی، لوازم بهداشتی، میوه و سبزیجات است.

رتبه ۴۲ عراق در صادرات به ایران 

بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد که اکنون تراز تجاری ایران و عراق به نفع ایران است اما باید توجه داشت که تجارت پرنده‌ای است که ۲ بال دارد؛ یک بال آن صادرات و دیگری واردات است.
عراق با صادرات ۵۵ هزار و ۹۵۶ تن کالا به ارزش ۳۳ میلیون و ۶۵۹ هزار دلار کالا در هشت‌ماهه نخست امسال رتبه ۴۲ کشورهای صادرکننده کالا به ایران را دارد.

در هشت‌ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، واردات از عراق ازنظر وزنی ۳۹٫۵۵ درصد و ارزشی ۴۲٫۷۴ درصد کاهش داشته است. ذرت دامی، ضایعات آلومینیوم و جو به‌استثنای بذر مهم‌ترین کالاهای وارداتی ایران از عراق است.

در هشت‌ماهه نخست امسال ۲۱ میلیون و ۴۹۸ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیارد و ۵۴۹ میلیون دلار وارد کشور شده است. واردات ایران در این مدت نسبت به هشت‌ماهه سال گذشته، ۱۲٫۵۸ درصد ازنظر وزنی و ۱۴٫۴ درصد ازلحاظ ارزش دلاری کاهش داشته است.

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو