وزیر راه و شهرسازی در بازدید ازراه آهن قزوین ـ رشت:

اتصال شبکه ریلی به بندر کاسپین تلاشی ارزشمند در توسعه تجارت خارجی است

وزیر راه و شهرسازی که برای بازدید از طرح های توسعه زیرساخت های ریلی به گیلان سفر کرده است ،اتصال شبکه ریلی به مجتمع بندری کاسپین را تلاشی ارزشمند در توسعه تجارت خارجی دانست و ترانزیت کالا و دسترسی به کشورهای قفقاز و ماورای آن را از اولویت ‌های دولت در این حوزه اعلام کرد .

به گزارش فرینا،  محمد اسلامی با اشاره به اینکه از طریق سرعت بخشی به عملیات می توان دو قطعه اول و دسترسی به کاسپین را اجرایی کرد بر لزوم تسریع در اتصال شبکه ریلی به منطقه آزاد انزلی و مجتمع بندری کاسپین تأکید نمود و گفت: با عنایت به اینکه سرعت و حجم جابجایی و انتقال بار در استان گیلان از طریق منطقه آزاد و بندر کاسپین بسیار زیاد است، در نتیجه اتصال شبکه ریلی با شبکه حمل و نقل دریایی می تواند در افزایش مراودات بار و مسافر مؤثر واقع شود.

وزیر راه و شهرسازی تحقق شبکه ریلی در گیلان را نیازمند اتصال آن به بنادر انزلی ،کاسپین و آستارا قلمداد کرد و با بیان اینکه با راه اندازی شبکه ریلی و اتصال آن به بنادر گیلان علاوه بر کاهش هزینه ها سرعت انتقال نیز افزایش پیدا می کند، افزود: با شروع به کار این مسیر ریلی علاوه بر تسهیل تردد هموطنان ، فراهم کردن آسایش و راحتی در مسیرهای تردد این خط ریلی، ترانزیت کالا و دسترسی به حوزه قفقاز و کشورهای حاشیه  خزر و فراتر از آن به عنوان یکی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی و دولت، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 اسلامی با بیان اینکه  باتوجه به افتتاح خط آهن آستارا-آستارا خلأ موجود میان رشت به آستارا از طریق بخش جاده ای تکمیل می شود تا  در آینده با احداث مسیر ریلی کل مسیر با قطار سپری شود، افزود: ادامه مسیر قزوین ـ رشت به آستارا جزء اولویت های ما است و امیدواریم پس از برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار شروع عملیات اجرایی را با تعیین زمانبندی در سال آینده در دستور کار قرار دهیم

لازم به ذکر در جریان این بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی نیز از اتصال راه‌آهن قزوین ـ رشت به مجتمع بندری کاسپین و بندر انزلی در گام بعدی خبر داد و خیرا... خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز  در بازدید از راه آهن قزوین-رشت، با بیان اینکه تا پایان سال جاری راه آهن قزوین-رشت مورد بهره برداری رسمی قرار می گیرد و در گام بعدی این مسیر ریلی به بنادر کاسپین و انزلی متصل می شود، اظهار داشت: مرحله اول بهره برداری از این مسیر ریلی با اتصال رشت به‌ عنوان مرکز استان گیلان به شبکه ریلی در دستور کار قرار داشت و در مرحله دوم این خط آهن، از طریق خطوط جانبی به بنادر کاسپین و انزلی وصل می شود.

گفتنی است؛ براساس اظهارات معاونین وزیر راه و شهرسازی راه آهن قزوین-رشت راه آهن قزوین-رشت دارای ظرفیت جا به جایی ۵ میلیون مسافر و ۱۰ میلیون تن بار در یک افق ۲۰ ساله خواهد بود. مسیر ریلی که با تکیه بر ظرفیت های ترانزیتی ترکیبی کشورمان، زمان حمل کالا در مسیر میان کشورهای هند و روسیه را از 60 روز فعلی به حدود 14 روز کاهش می دهد. طول خط ریل قزوین به رشت ۱۶۴ کیلومتر بوده که دارای ۲۵ کیلومتر تونل و ۶۹ دستگاه پل به طول ۹کیلومتر است همچنین حجم عملیات خاک برداری و خاک ریزی ۲۲ میلیون متر مکعب محاسبه ‌شده و سرعت طرح برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است.

خبرنگار منطقه آزاد انزلی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.