6 / تبدیل شدن به مرکز مبادله کالاهای استراتژیک کشورهای حاشیه کاسپین رویکرد منطقه آزاد انزلی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: رویکرد منطقه آزاد انزلی تبدیل شدن به مرکز مبادله کالاهای استراتژیک کشورهای حاشیه دریای خزر است.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا منطقه گیلان، رضا مسرور در نخستین نشست فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی که با حضور مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی در این منطقه برگزار شد ضمنقدردانی از حضور اعضای فراکسیون مناطق آزاد، افزود: رویکرد منطقه آزاد انزلی تبدیلشدن به مرکز مبادله کالاهای استراتژیک کشورهای حاشیه دریای خزر است.
مسرور با بیان اینکه فراکسیون مناطق آزاد می تواند نقش بسزایی در رفع مشکلات و تسهیل فرآیندهای قانونی واستمرار روند توسعه ای مناطق آزاد ایفا نماید گفت: تشکیل فراکسیون مناطق آزاد یکی از ظرفیت هایی است که می تواند به این مناطق یاری رساند و این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که توجه داشته باشیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونگذار نیزهستند.
وی در توضیح استراتژی سازمان متبوع خود با اشاره بهاینکه این رویکرد در راستای تحقق انتظارات موجود از منطقه آزاد انزلی در ایفای نقش در اقتصاد ملی و ایجاد درآمد ارزی ترسیم و عملیاتی شده، افزود: به منظور دست یابیبه هدف تعیین شده، سه مورد به عنوان اهداف اصلی جهت دست یابی به هدف عالی در دستور کار قرار گرفت که ایجاد بورس کالا، تکمیل و ایجاد زیرساخت های ترانزیتی(بندری) و فعالسازی کریدورهای ترانزیتی بین المللی از سوی این سازمان انجام شده و منتظر اجرای دستوردولت در جهت اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریلی برای رسیدن به هدف اصلی هستیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکهاحداث پایانه صادراتی، ساخت شهرک صنعتی جدید و پارک لجستیک، مجتمع بندری کاسپین رابه بندری با شاخص های بنادر نسل سوم جهان تبدیل کرده، خواستار همکاری نمایندگان فراکسیون مناطق آزاد جهت انتقال بخشی از کالاهای ترانزیتی در کانال سوئز، از طریق ایران و درمسیر کریدور شمال ـ جنوب شد.
مسرور با بیان اینکه نمایندگان نسبت به رفع مشکلات ناشیاز تضاد قوانین در مناطق آزاد همکاری لازم را انجام دهند تصریح کرد: با توجه به کمکها و تصمیمات بسیار خوبی که در جریان این بازدید و نشست اتخاذ شد، با اطمینان می توانگفت که تشکیل چنین جلساتی در آینده اثرات مثبت خود را نشان می دهد.
وی با اشاره به برنامههای سازمان منطقه آزاد انزلی در راستای فعال سازی کریدور جدید چین، قزاقستان و ایران،گفت: اولین کشتی در این مسیر حدود چند ماه قبل وارد منطقه شد اما هم اکنون و برای نخستینبار در کشور، باری از مبدا بندر شانگهای به اکتائو قزاقستان حرکت کرده و هفته آینده نیز از طریق کشتی وارد بندر کاسپین می شود و این موضوع بر اهمیت کریدور مزبور می افزاید.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه هم اکنون 1 میلیارد تن کالایی که میان اروپا و آسیا مبادلهمی شود از طریق کانال سوئز ترانزیت می شود تصریح کرد: اگر بتوانیم 3 تا 5 درصد از این حجم کالا را از مسیر کشورمانترانزیت کنیم درآمد قابل توجهی عاید کشور می شود.
مسرور به تجزیه و تحلیل سیاست های کشور چین در مسیر طراحی و اجرای جاده ابریشم قرن 21 پرداخت و با بیان اینکه مسیر تجاری جدیدیکه از سوی این سازمان میان چین و ایران با حضور دکتر جهانگیری افتتاح و فعال شده میتواند کالا را از شرقی ترین نقاط چین یعنی بنادر شانگهای و نیمبو از طریق خط ریلی بهاکتائو در قزاقستان و بعد از آن بوسیله کشتی به سمت بندر کاسپین ترانزیت نماید، افزود: در صورت اتصال اسکله رو ـ رو در مجتمع بندری کاسپین به خط ریلی سراسری، امکان ترانزیت مستقیم کامیون ها میان چین به ترکیه و اروپا فرآهم می شود.
وی اشارهای به تفاهم نامه های منعقده از سوی سازمان متبوع خود با چینی ها، روس ها و قزاق هابه منظور فعال سازی کریدور شمال جنوب و کریدور چین ـ قزاقستان ـ ایران کرد و گفت: در خصوص عملکرد این سازمان در شاخص های اقتصادی مقاومتی، فقط در سال گذشته در منطقه آزاد انزلی 4000 میلیارد تومان طرح سرمایه گذاری جذب شده و از 1 میلیارددلار صادرات و صادرات مجددی که مناطق آزاد کشور در سال گذشته انجام دادند، 455 میلیون دلار متعلق به منطقه آزاد انزلی بودهاست.
وی میزان اشتغال ایجاد شده ظرف چهار سال گذشته در این منطقه را 10 هزار و 700 نفر عنوان کرد و با بیان اینکه طی سالهایاخیر اقدامات زیادی جهت فعال سازی پروژه ها و اجرای طرح های زیرساختی جدید صورت گرفته ادامه داد: در خصوص تراز واردات و صادرات در مناطق آزاد باید به منطقه آزاد انزلی به عنوان یک نمونه اشاره کرد که در آن صادرات نسبت به واردات از تراز مثبت 340 میلیون دلاری برخوردار است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص موانع پیش روی مناطق آزاد، نخستین مانعرا تفاوت مدل ایجادی مناطق آزاد در ایران با سایر نقاط جهان عنوان کرد و افزود: درحالیکه در سایر نقاط جهان ابتدا در یک محدوده زیرساخت های لازم ایجاد شده و سپس آن منطقه به عنوان منطقه آزاد اعلام می شود، اما در ایران ابتدا محدوده ای مشخص شده و سپس مدیری برای درآمدزایی و ایجاد زیرساخت ها به آنجا مأمور می شود، بنابراین می توان گفت که کار کردن در مناطق آزاد در مقایسه با سایر نقاط کشور بسیار سخت تر است.
مسرور دومین مانع را اتهام قاچاق به مناطق آزاد برشمرد و اضافه کرد: اساساً چنین چیزی در مناطق آزاد وجود ندارد چراکه گمرک در مبادی ورودی و خروجی مناطق مستقر شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی سومین موضوع را تداخل قوانین ارزیابی کرد و افزود: این موضوع را می توان به عنوان نمونه در تداخل قوانین شهرداری ها با مناطق آزاد مشاهده کرد و از نمایندگان تقاضای پیگیری و اصلاح این موارد را داریم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو