مصوبه دولت، مناطق آزاد را رونق می دهد

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مصوبه اخیر هیات وزیران در زمینه معافیت واردات مواد اولیه و قطعات موردنیاز تولید به مناطق آزاد از ثبت سفارش، این مناطق را رونق می دهد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، مرتضی بانک یکشنبه در بازدید از واحدهای صنعتی منطقه ویژه اقتصادی شیراز افزود: یکی از مشکلات فراروی فعالان اقتصادی استان فارس و کشور در حوزه ثبت سفارش کالاهای مورد نیاز است که با مصوبه اخیر دولت، واحدها می توانند در زمینه واردات مواد اولیه و قطعات یدکی بدون ثبت سفارش به مناطق ویژه و آزاد را در دستور کار قرار دهند.
هیات وزیران در جلسه هفتم آذرماه گذشته خود به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، به منظور تسهیل در فرآیند تولید داخلی در کشور، واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی را براساس مقررات این مناطق، از تشریفات ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت معاف کرد.
دولت همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد فهرست گروه های کالایی فوق الذکر را ظرف یک هفته به دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و گمرک اعلام و به طریق مقتضی به اطلاع واحدهای تولیدی و تجاری برساند.

اختصاص ارز نیمایی

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: برخی فعالان اقتصادی نیازمند تخصیص ارز برای واردات هستند تا بتوانند مشکلات واحد های صنعتی خود را برطرف کنند و بر اساس تفاهم نامه هایی که صورت گرفته است، مشکلات این واحدها برطرف می شود و ارز نیمایی به این واحدها پرداخت می شود.
سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی که به اختصار سامانه نیما نام گرفته‌، بستری امن برای برای خرید و فروش ارز است.
بازرگانان درخواست‌های غیربانکی خود را برای تأمین ارز در سامانه‌ جامع تجارت ثبت می‌کنند سپس این درخواست به شکل خودکار به این سامانه منتقل می‌شود و سپس این درخواست برای صرافی‌ها قابل مشاهده می‌شود.

ارزیابی مثبت فعالیت های صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: منطقه ویژه اقتصادی شیراز در حوزه صنعت فعالیت خوبی داشته است و می تواند خاستگاه مجموعه های مهم صنعتی در استان فارس باشد.
مرتضی بانک افزود: هم اینک 53 واحد متوسط و کوچک در منطقه ویژه اقتصادی شیراز فعال هستند که افزون بر سه هزار نفر اشتغال تنها در یکی از این واحدها ایجاد شده که نشان دهنده پتانسیل های مناسب این منطقه در ایجاد اشتغال است.
وی با بیان این که به صورت مستقیم با مشکلات واحد های اقتصادی استان فارس آشنا شده است تاکید کرد: اگر شرایط مناسب توسعه در واحد های اقتصادی فراهم شود اینگونه واحد ها امکان توسعه فعالیت های مختلفی از جمله توسعه صادرات محور را خواهند داشت.
منطقه ویژه اقتصادی شیراز در جنوب شرقی این شهر در جاده شیراز ـ فسا، کیلومتر چهار جاده انحرافی نیروگاه سیکل ترکیبی واقع شده است.
نزدیکی به شهر شیراز و واقع شدن در مجاورت فرودگاه بین المللی شهید دستغیب و خط راه آهن پیش بینی شده از مزیت های این منطقه ویژه اقتصادی است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو