راهکارهای بهبود فعالیت واحدهای اقتصادی و تولیدی در استان فارس بررسی شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: از ابتدای امسال تاکنون 300 میلیون دلار ثبت سفارش کالا توسط واحدهای اقتصادی استان فارس انجام شده است و امید است در گروه های کالایی گروه دو که کالا های مصرفی است شاهد بهبود ثبت سفارش باشیم.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، علی همتی در کارگروه رفع موانع تولید استان فارس که با حضور مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد در منطقه ویژه اقتصادی شیراز برگزار شد، افزود: این استان پیش از این شاهد 800 میلیون دلار درخواست ثبت سفارش کالا بود و با اضافه شدن مجموعه ذوب آهن پاسارگاد کوار، درخواست ثبت سفارش کالا 300 میلیون دلار افزایش داشته است.
همتی درباره مشکلات واحد های منطقه ویژه اقتصادی نیز گفت: از جمله این مشکلات می توان به صادر نشدن مجوز برای تولید انواع کود صنعتی، لوازم آرایشی و بهداشتی، عدم تامین مواد اولیه از طریق بورس، فراهم نبودن امکان تامین برق، ثبت سفارش ترانزیت، موازی کاری میان این سازمان و منطقه ویژه اقتصادی و عدم تسویه حساب تعهدات مالی اشاره کرد.
وی افزود: از آغاز فعالیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان فارس تاکنون 2 هزار و 118 مصوبه به تصویب رسیده است که بخش قابل توجه ای از آنها مربوط به مشکلات بیمه ای و بانکی فعالان اقتصادی بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس تاکید کرد: موضوع ثبت سفارش و تامین ارز موضوعی است که تنها مختص استان فارس نیست و در تمام کشور شاهد این مشکل هستیم و در تلاش هستیم تا با همکاری مناطق ویژه اقتصادی کشور 99 درصد مشکلات ثبت سفارش را برطرف کنیم.
همتی گفت: نگرانی هایی در خصوص تامین ارز وجود دارد و نباید تخصیص ارز به گونه ای باشد که نگرانی به مردم منتقل شود اما طی چند روز اخیر بیش از 37 مورد ثبت سفارش کالا به بانک ها در خصوص تامین ارز فرستاده شده است.

 توسعه زیرساخت های مناطق ویژه در دستور کار قرار گیرد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز نیز در این جلسه گفت: در استان فارس، منطقه ویژه سلامت و نیز منطقه ویژه اقتصادی شیراز فعال هستند که حدود 60 کیلومتر با هم فاصله دارند وتنها درخواست این است که امکان تردد خودروهای مناطق ویژه میان این دو منطقه فراهم شود.
نادر طیبی افزود: طی دوره های گذشته تمامی دبیران مناطق آزاد و تجاری نگاهی مبتنی بر فعالیت های تجاری در این مناطق داشتند اما توسعه زیرساخت صنعت و اقتصاد از جمله مواردی است که می تواند منجر به توسعه اقتصادی مناطق ویژه شود.
طیبی گفت: رویکرد مناطق ویژه غیر دولتی در تضاد با مناطق ویژه دولتی اند و مناطق اقتصادی غیر دولتی تمام امکاناتی را دارند که مناطق دولتی دارند و خدمات هر دو منطقه نیز یکسان است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز افزود: طی 20 سال گذشته هیچ سازمان دولتی به مناطق اقتصادی در توسعه زیرساخت ها کمک نکرده است و بر اساس قانون، دستگاه ها باید کمک می کردند اما تا کنون هیچ کمکی از سوی دستگاه های اجرایی صورت نگرفته است.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.