توسط مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی؛

آخرین وضعیت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی تشریح شد

آخرین وضعیت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی توسط مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در این سازمان تشریح شد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار ایلنا از بندر امام خمینی (ره)، سید امید شهیدی نیا در این نشست و در پاسخ به خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین وضعیت صنایع تکمیلی پتروشیمی، اظهار کرد: هدف کلی از تشکیل این منطقه ویژه به دلیل موقعیت استراتژیک و قرار داشتن در کنار آب‌های بین‌المللی، توسعه صنایع پتروشیمی بوده است. صنایع پایین‌دستی که اینجا دنبال می‌کنیم تکمیل زنجیره ارزش است؛ ما واحدهای بالادست و میان دست و صنایع تکمیلی را داریم.
شهیدی نیا افزود: اجرای طرح‌های پایین‌دستی که بسیار متنوع هستند جایی شکل می‌گیرد که در کنار آن بازار مصرف با‌ ظرفیتی باشد که اقتصاد آن را توجیه کند. به همین دلیل بیشتر صنایع پایین‌دستی و نهایی در اطراف شهرهای صنعتی بزرگ قرار دارند که هم جمعیت مصرف‌کننده و هم امکانات زیربنایی بیشتری دارند، چون واحدهایی کوچک هستند و توان اقتصادی آن‌ها خیلی بزرگ نیست و طبعاً به سمتی می‌روند که هزینه‌های آن‌ها حداقل و زیرساخت‌های تجاری حداکثر باشد تا بتوانند هزینه‌های تولید خود را به حداقل برسانند. این یک تصویر کلی از صنایع پایین‌دست است؛ ولی ما سیاست‌های خود را بر مبنای تشویق صنایع پایین‌دستی نیز قرار داده‌ایم تا صنایع تکمیلی شکل بگیرند.
وی ادامه داد: در بحث صنایع تکمیلی، از شکل‌گیری صنایع کامپاند و آمیزه‌های پلیمری تولیداتی داریم و در حوزه صنایع پایین‌دستی، بسته‌بندی و ساخت این‌گونه محصولات شکل گرفته است. یک سری هم صنایعی داریم که صنایع جانبی هستند که به‌نوعی خدمات آن‌ها مورد نیاز این شرکت‌ها است، اعم از صنایع تولید تجهیزات و همین‌طور صنایعی که در بحث‌های ساخت‌وساز مشارکت دارند و سازه‌های فلزی و بتنی تولید می‌کنند که در طرح‌های منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکنون تمرکز ما بر روی تأمین زمین برای صنایع بالادست و میانی برای توسعه منطقه ویژه می‌باشد که حدود دو سال است مطالعات خوبی در این زمینه انجام گرفته، البته به جهت مسائل و الزامات زیست‌محیطی در حال پیگیری هستیم.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بیان کرد: در خصوص ۱۰۰ طرح پایین‌دست نیز باید بگویم که در گذشته روی آنها کار شده و بخشی از آن‌ها شکل گرفته است. اکنون از ۱۰۰ طرح مطروحه، فهرستی شامل ۷۰ طرح متشکل از طرح‌های پلیمری و زنجیره‌ای مختلف انتخاب کردیم و پس‌ از آن در جمع‌بندی نهایی به ۲۰ طرح منتخب که بازگشت سرمایه جذاب‌تری دارند را انتخاب کرده و کسانی که برای سرمایه‌گذاری مراجعه می‌کنند از این طرح‌ها به آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم. در حال حاضر خوشبختانه در منطقه‌ی ما فعالیت‌های خوبی در حال انجام است. حدود ۲۷ طرح در دست مطالعه داریم، یعنی سرمایه‌گذار داریم و از لحاظ اختصاص زمین و زیربنا و بررسی فنی پیشنهادات طرح‌ها مورد مطالعه قرار گرفته و در جریان مذاکره هستیم.
شهدی نیا در پایان گفت: در حال حاضر ۲۸ طرح در حال ساخت در منطقه داریم که عمده آن صنایع تکمیلی و پایین‌دست می‌باشد و تعدادی صنایع میانی است که اکثر آن‌ها پیشرفت خوبی دارند و ما به‌صورت مرتب مجموعه سرمایه‌گذاری را رصد کرده و در صورت بروز مشکل، از آنان حمایت می‌کنیم. درمجموع منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در حوزه سرمایه‌گذاری از فعالیت خوبی برخوردار است. نزدیک به ۴۰ درصد کل ظرفیت صنایع پتروشیمی کشور را در اینجا داریم که بسیار برای منطقه و استان خوزستان ارزشمند است و امیدواریم این روند را ادامه دهیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.