فصل مشترک تمدن خلیج فارس و شرق آفریقا در قشم بازنگری شد

قائم مقام معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از بازنگری فصل مشترک تمدن خلیج فارس و شرق آفریقا در قشم خبر داد.

به گزارش فرینا، حجت الاسلام سید مهدی موسوی اجاق در نخستین نشست بین المللی روابط فرهنگی و تمدنی خلیج فارس و شرق آفریقا که در سالن همایش های مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد، گفت: هویت فرهنگی خلیج فارس متاثر از فرهنگ اقوام مختلف از جمله آفریقایی ها می باشد.
حجت الاسلام موسوی اجاق افزود: دریانوردان باستانی خلیج فارس و دریای عمان که به شغل بازرگانی می پرداختند با سفر به سواحل جنوب شرقی آفریقا نه تنها تبادلات کالایی انجام می دادند بلکه باعث تلفیق فرهنگ این دو منطقه نیز شده اند.
بهناز میرزایی، پژوهشگر فرهنگی روابط ایران و آفریقا که سابقه 20 ساله تحقیقاتی در این موضوع دارد نیز به عنوان سخنران این نشست، گفت: برگزاری مراسم آیینی در مناطق سواحلی خلیج فارس تلفیقی از میراث فرهنگی آفریقاییان است، مراسم زار، لیوا، نوبان و همچنین موسیقی بندری شاهدی بر این مدعاست.
به گفته وی، یکی از دلایل اصلی ادغام فرهنگی و تمدنی، مبادلات تجاری بازرگانان ایرانی و آفریقایی و حضور آفریقایی ها به عنوان برده بوده که به مرور زمان در جامعه ایرانی ترکیب شده و تاثیرات این نفوذ فرهنگی را بیشتر کردند.
میرزایی با تاکید بر تفاوت مشخص تجارت برده در ایران با کشورهای دیگری همچون آمریکا، ادامه داد: در ایران برده‌ها به زنجیر کشیده نمی‌شدند و دارای  قوانین و حقوقی بودند که بیانگر پیشرو بودن ایران در زمینه مسایل اجتماعی است.
این پژوهشگر در توضیح بیشتر عنوان کرد:  اثرگذاری فرهنگ بومی آفریقا در ایران و به ویژه مناطق جنوبی کشور در زمینه های متفاوتی همچون هنر، ادبیات و فرهنگ، نشان دهنده تاریخی کهن در روابط بین این دو منطقه است.
میرزایی با پرداختن به شباهت باورهای قسمت‌های جنوبی ایران با مردم آفریقا افزود: به عنوان مثال، مراسم زار که در هر منطقه‌ای  با نامی متفاوت شناخته می شود و از خوزستان تا چابهار را دربرمی گیرد، توسط آفریقایی‌ها به ایران آمده است.
رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم نیز با اشاره به خاطرات دریانوردان قشمی بیان داشت: در گذشته، مردم قشم به علت پیشه دریانوردی و رفت و آمدهای فراوان در مسیر شرق آفریقا، فرهنگ ایرانی را به این مناطق صادر کرده و از آن ها تاثیر پذیرفته اند.
عبدالرضا دشتی زاده خاطر نشان کرد: فرهنگ قشم، میراثی فراملی است و می توان تاثیر سنت های آفریقایی بر هنر و موسیقی این منطقه و نیز تاثیر کشورهای عربی و هند را بر خوراک و پوشاک مردم مشاهده کرد.
در پایان این نشست، تنی چند از دریانوردان باسابقه جزیره به بیان خاطرات سفر و خواندن اشعاری با زبان های مختلف سواحلی، عربی، جزیرتی و ... پرداختند.
گفتنی است، نخستین نشست بین المللی روابط فرهنگی و تمدنی خلیج فارس و شرق آفریقا در قشم، روز یک شنبه 9 دی ماه در محل سالن همایش های مرکز رشد قشم برگزار شد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو