دستاوردهای مهم چهل ساله انقلاب در حوزه دریا و بندر؛

ساخت 2 بندر بزرگ در کشور بعد از انقلاب اسلامی

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پیش از انقلاب تنها 23 تن تخلیه و بارگیری از بنادر ایران انجام می‌شد، اما هم‌اکنون این میزان به بیش از 230 میلیون تن افزایش یافته است.

به گزارش فرینا، هادی حق‌شناس درباره دستاوردهای مهم چهل ساله انقلاب در حوزه دریا و بندر افزود: سازمان بنادر و دریانوردی از منظر‌های مختلف دستاوردهای متفاوتی را در بخش دریایی کشور به دست آورده که یکی از مهم‌ترین آنها مربوط به حقوق دریا می‌شود.
حق شناس گفت: پیش از انقلاب بنادر ایران تنها به 3 کنوانسیون ملحق بودند، ولی امروز در حوزه کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های دریایی توانسته‌ایم موفقیت‌های بسیاری کسب کنیم و به 33 کنوانسیون دریایی ملحق شویم.
وی افزود: پیش از انقلاب هیچ دانشجویی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برای گذراندن دوره‌های دریایی و دانشگاهی به خارج از کشور اعزام نشده بود، اما در چهل سال انقلاب بیش از 100 دانشجو سالانه به خارج از کشور برای گذراندن دوره دریایی اعزام می‌شوند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پیش از انقلاب ممکن بود برخی از اشخاص به صورت انفرادی و خصوصی جهت گذراندن دوره‌های دریایی اعزام شوند، اما از سوی سازمان بنادر هیچ اقدامی در این بخش انجام نشده بود.
حق شناس تأکید کرد: پیش از انقلاب ایران عضو شورای IMO نبود، اما هم‌اکنون ایران توانسته است بالاترین مقام را در سطح مجامع دریایی کسب کند.
وی با اشاره به ساخت بندر تصریح کرد: قبل از انقلاب بهترین بندر موجود در ایران خرم‌شهر بود که کشتی‌ها با ظرفیت زیر 20 هزار تن پذیرش می‌شدند و آبخور این کشتی‌ها زیر 10 متر بود، اما بعد از گذشت چهل سال از انقلاب ایران توانسته با کمک متخصصان داخلی بندر شهید رجایی و بندر چابهار را بسازد و ما هم‌اکنون در این بنادر کشتی‌های غول‌پیکر را پذیرش می‌کنیم.

ساخت فاز 3 بندر شهید رجایی با استفاده از پیمانکاران داخلی

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: به لحاظ ساخت و ساز در حوزه بندری قبل از انقلاب پیمانکاران خارجی تمام اقدامات این بخش را انجام می‌دادند و تا سال 64 در بندر شهید رجایی پیمانکاران خارجی فعالیت می‌کردند، اما هم‌اکنون هزار و 400 متر اسکلت در فاز 3 بندر شهید رجایی توسط پیمانکاران ایرانی ساخته شده است.
حق شناس با بیان اینکه پیمانکار بندر چابهار ایرانی است، افزود: ما توانسته‌ایم تمام زیرساخت‌های بنادر ایران از جمله موج‌شکن‌ها را با استفاده از نیرو‌های متخصص داخلی بسازیم و این اقدامات قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست.
وی با بیان اینکه در حوزه ناوبری و لایروبی توانسته‌ایم به توانمندی‌های بزرگی دست یابیم، تصریح کرد: در طی چهل سال گذشته توانسته‌ایم شناور‌های بزرگ و کوچکی در این بخش بسازیم که این خود یکی از مهم‌ترین دستاوردهای حوزه بندری به شمار می‌رود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: اگر کشور‌هایی مانند فرانسه و آمریکا هواپیما می‌سازند در ساخت این هواپیما و تأمین قطعات آن از تمام کشور‌های دنیا استفاده می‌شود، بنابراین ساخت یک هواپیما صرفاً توسط یک کشور انجام نمی‌شود این امر در ساخت شناورها و کشتی‌های ایرانی وجود دارد و ما در صنعت دریایی ایران و تأمین قطعات از تمام کشور‌های این حوزه استفاده می‌کنیم.
حق‌شناس در ادامه به دستاورد‌های حوزه تخلیه و بارگیری اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون بیش از 230 میلیون تن کالا در بنادر ایران تخلیه و بارگیری می‌شود که این میزان در مقایسه با پیش از انقلاب یک پیشرفت چشمگیر و جهشی به شمار می‌رود.
وی گفت: قبل از انقلاب تنها 10 درصد از این ظرفیت تخلیه و بارگیری می‌شد و در آن دوره بندر شهید رجایی، چابهار و اسکله‌های جدیدی از جمله بندر امام خمینی(ره)، بندر امیرآباد، بندر آستارا، بندر فریدون‌کنار، بندر انزلی و نوشهر وجود نداشت.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در بنادر شمالی پیش از انقلاب یک میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری می‌شد، اما هم‌اکنون در بنادر شمالی میزان تخلیه و بارگیری کالا به 30 میلیون تن افزایش یافته است.
حق‌شناس با اشاره به اینکه این میزان دستاورد با توجه به گذشت چهل سال طبیعی است، افزود: ظرفیت بنادر ایران در این دوره یک جهش اساسی کرده است، اما ما به اندازه کافی نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و در حوزه ترانزیت و ترانشیپ ایران هنوز در مقایسه با سایر کشور‌ها بسیار عقب مانده است.

هاب شدن 3 بندر ایرانی در منطقه

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: بندر شهید رجایی، بندر چابهار و بندر امام خمینی(ره) هر سه ظرفیت هاب شدن منطقه را دارند و باید تلاش کنیم که این رتبه را در جهان کسب کنیم و با توجه به ظرفیت‌هایی که در بنادر شمالی و جنوبی کشور وجود دارد باید سعی کنیم این ظرفیت‌های بالقوه را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کنیم.
حق شناس تأکید کرد: در دوران پیش از انقلاب حداکثر استفاده‌ای که از بنادر شمالی می‌شد تنها مسائل مربوط به شنا بود، اما در سال گذشته 30 میلیون نفر در بنادر شمالی و جنوبی کشور از ظرفیت‌های گردشگری دریایی استفاده کردند.
وی افزود: با توجه به آنکه ایران یک کشور اقیانوسی است باید سعی کنیم از ظرفیت‌های دریایی و اقتصاد دریا محور که طی سال‌های گذشته از آن استفاده نکرده‌ایم، بهره ببریم و ظرفیت‌های این بخش را تا افق 1404 به چندین برابر افزایش دهیم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: امروزه اگر اقتصاد ایران را بر مبنای دریامحور طر‌ح‌ریزی کنیم، می‌توانیم همانند 20 کشور توسعه یافته جهان به کشور صنعتی‌ تبدیل شویم.
حق شناس با اشاره به اینکه شهر‌های بزرگ در تمام کشور‌های دنیا در کنار دریا شکل می‌گیرند، افزود: در ایران تمام شهرهای بزرگ و کلانشهرها مانند تهران، اصفهان، شیراز در کنار دریا قرار ندارند و تمامی شهر‌های ساحلی ایران جزء شهر‌های کوچک و توسعه نیافته به شمار می‌روند.
وی گفت: زمانی اقتصاد ایران به توسعه یافتگی کامل می‌رسد که شهر‌های پر جمعیت در کنار دریاها افزایش یابند و ما باید بتوانیم گام بزرگی برای ایران دریامحور و اقیانوسی در سال‌های باقی مانده تا افق 1404 برداریم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو