بازارچه مرزی نوردوز ساماندهی می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: به منظور افزایش روابط اقتصادی با ارمنستان، بازارچه مرزی نوردوز ساماندهی می شود.

به گزارش فرینا، محسن نریمان در نشستی با مدیر گمرک مرکز نوردوز با اشاره به اهمیت افزایش تبادل کالا و مسافر با کشورهای همسایه، افزود: تلاش می کنیم در آستانه عید نوروز، بسترهای تبادل گردشگر بین ایران و ارمنستان را تقویت کنیم.
نریمان از برنامه ریزی برای ساخت هتل در مرکز نوردوز خبر داد و گفت: منطقه آزاد ارس به خصوص در نواحی مرزی چون نوردوز این ظرفیت را دارد که تهدیدهای کنونی اقتصادی در کشور را به فرصت تبدیل کند.
وی افزود: گیت نوردوز در این مرز احداث می‌شود تا محدوده موجود به صورت کامل به حالت گمرکی درآمده و تمام قوانین گمرکی در این گیت اجرا شود.
مدیر گمرک نوردوز نیز در این نشست با ارائه آمار صادرات و واردات از این مرز گمرکی گفت: در طول یک سال گذشته 120 میلیون دلار کالا از مرز نوردوز صادر شده است که 20 میلیون دلار آن به صادرات از شهرستان جلفا و 100 میلیون دلار به کالاهای صادراتی از سایر استان ها اختصاص داشت.
حبیب مقدم افزود: کالاهای ساختمانی بیشترین سهم را در بین کالاهای صادر شده یک سال گذشته از این مرز دارد.
مقدم اعلام کرد: در سال گذشته 103 هزار نفر از کشور ارمنستان به ایران تردد داشتند و در 7 ماهه نخست سال جاری نیز 126 هزار نفر تردد به خاک ایران ثبت شده است .
وی گفت: در حدود یک میلیون دلار صادرات چمدانی در 9ماهه سال جاری از مرز نوردوز ثبت شده است .
مدیر گمرک نوردوز خاطرنشان کرد: از مهمترین اتفاقاتی که با تردد اتباع ارمنی به ایران اتفاق افتاد، آشنایی این افراد با کالاهای ایرانی بود.
مقدم گفت: اگر نوسانات ارزی به حالت قبلی برگردد، ارامنه به خاطر آشنایی با کالاهای ایرانی، مشتری دائمی این کالاها خواهند بود.
گفتنی است؛ گمرک نوردوز در 65 کیلومتری شهر جلفا و در حاشیه رودخانه ارس قرار دارد که تنها مرز مشترک با کشور ارمنستان نیز به‌شمار می‌رود و حجم عملیاتی آن با توجه به این‌که این گمرک هشت هکتاری با 16 سال سابقه، تنها کریدور ارتباطی ارمنستان در مسیر شمال-جنوب شناخته می‌شود، همواره رو به رشد بوده است.
رویه گمرکی جاری در آن نیز به صورت ترانزیت داخلی و خارجی است و به دلیل عدم وجود انبار مسقف، کالاها به صورت ترانشیت و ترانزیت صادر می‌شوند.
عمده کالاهای تخلیه و بارگیری شده در گمرک نوردوز شامل کود شیمیایی، مصالح ساختمانی، سیمان، میوه و سبزیجات است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.