سفر به هند؛ همه چیز غرب نیست

دستگاه دیپلماسی کشور در حالی بارها به غرب گرایی محکوم شده است که سفرهای متعدد ظریف به کشورهای شرقی نشان از توازن در سیاست خارجی دارد.

به گزارش فرینا به نقل از خبر آنلاین، محمد جواد ظریف در هفته ای که گذشت در یک سفر سه روزه عازم هند شده بود. این سفر  نیازمند بررسی ابعاد متفاوتی است که به خروج امریکا از برجام تا نبود استراتژی شفاف آنها در خاورمیانه بر می گردد. ایران و هند از گذشته های دور مخصوصا در چهل سال گذشته خواستار یک خط سوم قدرت دیپلماتیک یعنی دیپلماسی مستقل از تاثیر قدرتهای بزرگ بوده اند و این روند در این مدت تقویت شده و دو کشور به علت همکاریهای مختلف روابط مکملی را داشته اند.

لزوم هماهنگی میان تهران و دهلی‌نو برای ایجاد دیدگاه مشترک و روشن‌سازی و حل و فصل اختلافات و افتراق‌های احتمالی در مورد تحولات جاری در کنار گسترش روابط اقتصادی و تجاری و رویارویی با آزارهای اقتصادی امریکا، از جمله اصلی‌ترین دستور کارهای سفر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان به هندوستان بود.

وزیر خارجه کشورمان در روز اول سفر خود با گاد کاری وزیر حمل و نقل هندوستان دیدار کرد. اهمیت این دیدار به علت حضور هندی ها در چابهار و بررسی ابعاد این همکاری بود. هندی ها از همکاری با ایران در چابهار خرسند هستند و ایران تمایل دارد روابط دو کشور در این منطقه را به روابط در مسائل دیگر تعمیم و گسترش  دهند.

وی گفت ما امیدواریم به رغم تحریمهای امریکا ایران و هند بتوانند در راستای منافع مردم دو کشور همکاریهای بیشتری داشته باشند.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره درخواست هند برای گاز ارزانتر برای راه اندازی صنایع در چابهار گفت:  ما برای گفت و گو با هند امادگی داریم تا انها بتوانند سرمایه گذاری  در چابهار از جمله در حوزه پتروشیمی را آغاز کنند.

همچنین حضور و سخنرانی ظریف در فروم اقتصادی هند و ایران برنامه دیگر او را در این سفر تشکیل می داد. ظریف در این نشست گفت: حوزه‌های زیادی در بین ایران و هند مکمل هم هستند. ایران و هند برای چندین قرن با هم زندگی و همکاری کرده اند. ریشه‌های عمیقی برای جوامع تجاری ما وجود دارد. من فکر می‌کنم که اراده سیاسی دو دولت وجود دارد که می‌تواند بر فایق آمدن بر چالش‌ها کمک کند.

ظریف همچنین با حضور در محل نشست سالانه رایسینا با همتای هندی خود خانم سوشما سوارج  دیدار کرد. بررسی ابعاد مختلف روابط دو جانبه از جمله در حوزه های اقتصادی و بانکی، پتروشیمی، نفت و انرژی، حمل و نقل از جمله موضوعات مورد گفتگو بود.‌ مسائل بین المللی و منطقه ای از جمله برجام و شرایط افغانستان از دیگر محورهای گفتگوهای دو وزیر بود.
شرکت و سخنرانی در نشست سالانه رایسینا آخرین برنامه وزیر خارجه محسوب می شد. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این نشست بیان کرد: با هند اشتراکات زیادی در شکل دهی چنین همسایگی، در جنوب،  مرکز و غرب آسیا داریم. همچنین ما برای حرکت در این مسیر،  مجدد دست دوستی،خود را به همسایگان مان در منطقه خلیج فارس دراز می کنیم.

همچنین در حاشیه این سفر علی چگینی سفیر ایران در دهلی در گفت و گو با خبرآنلاین اظهار کرد: هیئت و تجار و بازرگانان ما در این سفر  دیدارهای کاری داشتند و  آقای ظریف هم به نحو مقتضی در ملاقات‌هایی که با مقامات هندی داشته خیلی عزم جدی برای گسترش روابط داشتند.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت‌های بسیار بالایی در روابط دو کشور وجود دارد که می تواند مبنای افزایش حجم روابط فعلی که نزدیک ۱۴ میلیارد دلار  است،  باشد. چگینی درباره صادرات و واردات دو کشور گفت: کفه ترازو به نفع طرف ایرانی است چون ما  نفت داریم، ولی صادرات نفت به کشور ما کم است در حالی که خیلی از نیازمندی‌های ما از سایر جاها تامین می‌شود.

در نهایت ظریف در ارزیابی سفر خود در یک توئیت نوشت: ظریف در توئیتی نوشت: پس از سه روز دیدار سازنده با بسیاری از سران بازرگانی هند، دهلی نو را ترک کردم. ملاقات خوبی با «سوشما سواراج» و سایر رهبران داشتم. این مناسبات به نفع مردمان هر دو کشور ما رو به گسترش است. همچنین دیدگاه هایم را در مورد نظم جهانی «پساغربی» در نشست بین المللی رایسینا مطرح کردم.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو