جزئیات تاسیس بورس بین الملل در مناطق آزاد اعلام شد

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل اعلام کرد: طرح تاسیس و فعالیت بورس در مناطق آزاد تجاری - صنعتی ایران در حال آماده سازی است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا ـ سازمان بورس و اوراق بهادار، "بهادر بیژنی" گفت: بسیاری از مراحل تدوین این طرح تاکنون طی شده و احتمالا تا پایان سال، آئین نامه اجرای آن به تصویب نهایی هیات وزیران می رسد.
بیژنی افزود: هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در 26 اردیبهشت امسال طرح تاسیس بورس بین الملل در مناطق آزاد را بررسی و تایید کرد و سپس برای بررسی بیشتر به شورای عالی بورس ارجاع داد.
وی با اعلام اینکه این آیین نامه اکنون در هیات دولت است، گفت: کمیسیون اقتصادی دولت این روزها در حال بررسی زوایای محتلف تشکیل بورس بین الملل است و کارهای مطالعاتی در این زمینه توسط این کمیسیون انجام می شود.
مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل افزود: تصویب نهایی این آیین نامه شرایطی را فراهم می کند تا متقاضیان درخواست تاسیس بورس، درخواست های خود را به صورت کتبی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه دهند؛ سازمان نیز بر اساس مهلت تعیین شده در آیین نامه، بررسی های اولیه را انجام می دهد.
بیژنی با بیان اینکه درخواست های تاسیس بورس به چند شیوه می تواند به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شود، افزود: این درخواست ها می تواند توسط عده ای از سهامداران کشورهای دیگر ارائه شود، یا به شکل تلفیقی از سرمایه گذاران خارجی و ایرانی در کنار یکدیگر باشد.
مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل اضافه کرد: در آیین نامه پیشنهادی آمده است که سرمایه تشکیل بورس باید فقط ارزی باشد.
وی ادامه داد: درباره سقف مالکیت سهامداران خارجی و ایرانی و حداکثر سهامداری هر گروه نیز شورای عالی بورس پس از تاسیس این بورس تصمیم گیری می کند.

** مزایای تشکیل بورس بین الملل

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل درباره مزایای تاسیس بورس بین الملل در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی گفت: تشکیل چنین بورسی می تواند گام مهمی در بین المللی شدن بازار سرمایه ایران باشد؛ همچنین این موضوع می تواند یکسان سازی مقررات و استانداردها و پذیرش همزمان اوراق بهادار و کالا را به همراه داشته باشد.
بیژنی افزود: از سوی دیگر تاسیس بورس بین الملل به افزایش سطح استانداردها و رویدادهای اجرایی کمک می کند و باعث می شود بازار سرمایه ایران فعال تر، منصفانه تر و شفاف تر از قبل شود. همچنین می تواند سطوح رقابتی را ارتقا دهد و میان بورس ها رقابت سازنده ایجاد کند.

**تدابیر اتخاذی برای تبادلات بانکی

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل درباره مبادلات بانکی این بورس، گفت: جزییات این موضوع در آیین نامه پیشنهادی ارائه نشده و اتخاذ تصمیم نهایی به نظر سازمان بورس و شورای عالی بورس موکول شده است.
بیژنی افزود: در آیین نامه به این موضوع اشاره شده که وجود یک نهاد متولی برای تاسیس بورس بین الملل الزامی است. با توجه به اینکه معمولا نهادهای متولی بزرگ در دنیا، بانک ها هستند باید منتظر حضور این گروه ها باشیم.
بیژنی گفت: این امکان نیز وجود دارد تدابیری اتخاذ شود تا شاهد اتصال نهاد متولی ایران (شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه) به شرکت های سپرده گذاری دیگر کشورها باشیم.
وی اظهار داشت: اگرچه در بخش بانکی با توجه به تحریم ها با مشکلات بسیاری مواجه هستیم، اما همچنان بسیاری از بانک های ایرانی در کشورهای خارجی در حال فعالیت هستند.
همچنین سرمایه گذاران خارجی نیز می تواند نقدینگی خود را به سمت بورس هدایت کنند و این نکته امیدوار کننده ای برای حل این چالش هاست.
به گزارش ایرنا، هم اکنون بورس تهران، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا در بخش سهام، اوراق بهادار و کالا در کشور در حال فعالیت هستند.
قرار است بورس بین الملل با هدف جذب سرمایه گذاران خارجی در جزیره کیش راه اندازی شود که مبادلات مالی در آن از طریق ارزهای بین المللی خواهد بود.
مرتضی بانک مرتضی مشاور رییس جمهور دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی هفته گذشته به ایرنا اعلام کرد: آیین نامه تشکیل «بورس بین الملل» به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع داده شده و پس از آن، برای تصویب نهایی به هیات دولت می رود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو