اختتامیه همایش «چابهار؛ دروازه توسعه محور شرق»؛

آغوش گرم مردم سیستان و بلوچستان به روی سرمایه‌گذاران باز است

همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ولایت سیستان و بلوچستان ایران با شعار «چابهار؛ دروازه توسعه محور شرق» عصر روز گذشته(شنبه، 29 جدی) به کار خود پایان داد. والی سیستان و بلوچستان ایران در این مراسم، با تأکید بر نهایی بودن مصوبات پنل‌های تخصصی این همایش، از ایجاد کارگروهی با مسئولیت خود برای پی‌گیری مصوبات آن خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری صدای افغان(آوا) از چابهار، احمدعلی موهبتی که در این مراسم اختتامیه با حضور بیش از 300 سرمایه‌گذار داخلی از ایران و خارجی سخن می‌گفت، تأکید کرد که تمام مصوبات پنل‌های تخصصی این همایش، مصوبه نهایی خواهند بود و مسئولان ولایت سیستان و بلوچستان موظف به پیگیری آن اند.
 
موهبتی با اشاره به سخن «دکتر عبدالله عبدالله»، رئیس اجرایی حکومت افغانستان مبنی بر این‌که «افغانستان اگر بخواهد پیشرفت کند باید سرنوشتش را با سرنوشت چابهار گره بزند»، بر تأمین بسترهای لازم برای نقش‌آفرینی هرچه بیشتر چابهار در عرصه‌های جهانی تأکید کرد.
 
موهبتی ابراز امیدواری کرد که مصوبات نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان بتواند قدرت اثرگذاری چابهار را در توسعه منطقه سواحل مکران، محور شرق ایران و کشورهای منطقه بیشتر کند.

دعوت برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در چابهار و سایر مناطق سیستان و بلوچستان

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار و دبیر برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان، در مراسم اختتامیه این همایش اظهارداشت: پنل‌های این همایش به خوبی و با حضور مسئولان مرتبط دولتی و فعالان اقتصادی برگزار شد.
 
غلامرضا پناه گفت: بیش از 500 نفر در پنل‌ های تخصصی گردشگری و توریسم، کشاورزی و شیلات، صنعت و معدن، نیرو و انرژی، تجارت و حمل و نقل و ترانزیت شرکت کردند و مسائل در این پنل‌ها به طور کارشناسی بررسی شد.
 
پناه بیان کرد: همایش سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان در تقویم سالانه چابهار ثبت خواهد شد.
 
وی با قدردانی از حضور میهمانان خارجی به ویژه سرمایه‌گذاران کشورهای ترکیه، افغانستان و عمان خاطرنشان کرد: از همه فعالان اقتصادی برای فعالیت در بخش‌های تولیدی، اشتغال‌زایی و ثبت شرکت در منطقه آزاد چابهار و سایر بخش‌های سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان دعوت می کنیم.

برداشتن موانع سرمایه‌گذاری و تغییر نگاه‌ها به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
از سوی دیگر، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ایران در اختتامیه این همایش تأکید کرد که سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف نباید برای آغاز فعالیت‌های اقتصادی، تجاری، اشتغال و تولید در چابهار، در پیچ و خم اداری سرگردان شوند.
 
محمدعلی طهماسبی تأکید کرد: برداشتن موانع سرمایه‌گذاری و تغییر نگاه‌ها به سرمایه گذاران داخلی و خارجی از نیازهای اصلی توسعه این منطقه محروم است.
 
طهماسبی گفت: باید یک کارگروه واحد برای سرمایه‌گذاری در ولایت سیستان و بلوچستان ایجاد شود تا سرمایه‌گذار با کاغذ بازی و رفتن به این اداره و آن اداره، با مشکلات فراوان مواجه نباشد.
 
وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی در این ولایت می تواند در بخش کشت‌های گلخانه‌ای مثمر ثمر باشد و باید برای کشت گلخانه مجوزهای لازم صادر و آب دریا شیرین و استفاده شود.

آغوش گرم مردم سیستان و بلوچستان به روی سرمایه‌گذاران باز است

معاون اداری حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان هم که از دیگر مهمانان نشست اختتامیه همایش چابهار؛ دروازه توسعه شرق گفت: آغوش گرم مردم ولایت سیستان و بلوچستان به روی سرمایه‌گذاران باز است. سیستان و بلوچستان بهترین مردم را دارد و با صمیمت و نهایت تواضع و فروتنی از سرمایه‌گذاران استقبال می کنند.
 
مولوی اسماعیل ملازاده با بیان این‌که سیستان و بلوچستان از لحاظ سرانه فضاهای آموزشی، بهداشتی، راه، طرح هادی و آب از محروم‌ترین ولایت‌های ایران است، خاطرنشان کرد: در کنار این محرومیت‌ها این نقطه از ایران، از امن‌ترین ولایت‌هاست.
 
مولوی ملازاده تأکید کرد که قانون کمک به مناطق همجوار از طریق منطقه آزاد از خواسته مردم این ولایت است که باید احیا و مناطق محروم همزمان با منطقه آزاد رشد کنند.
 
این در حالی است که نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری ولایت سیستان و بلوچستان ایران با عنوان "چابهار دروازه توسعه محور شرق" روز جمعه و شنبه (28 و 29) با حضور ده‌ها سرمایه‌گذار داخلی از ایران و خارجی از کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، ترکیه، هند، عمان و... در منطقه آزاد چابهار برگزار شد.
 
در حاشیه این همایش، اولین نمایشگاه تخصصی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادرات‌گرای ولایت سیستان و بلوچستان ایران و چابهار نیز برگزار گردید.
 
به باور برگزارکنندگان این همایش، تمایل حضور هیأت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری از کشورهای هند، عمان، افغانستان و برخی کشورهای آسیای میانه در چابهار، می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد بسترهای جدید تجاری در این منطقه گردد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو