مطالعه و مرمت بیش از ۱۰ بنا و اثر تاریخی توسط سازمان منطقه آزاد ماکو

معاون فرهنگی،‌اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: بیش از ۱۰ بنا و اثر تاریخی منطقه آزاد ماکو بعنوان بخشی از هویت و تاریخ این منطقه توسط سازمان منطقه آزاد ماکو مطالعه،‌مرمت و بازسازی شد. 

به گزارش فرینا، حسین حمزه لو با اشاره به اینکه تاکنون برای مطالعه و مرمت این بناها بیش از ۵۵ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد ماکو هزینه شده است،‌ افزود: با همکاری  توافق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی برای مرمت و یا باز سازی بناهای تاریخی با هیچ مشکلی مواجه نیستیم و تنها دغدغه ما همکاری برخی افراد مالک بناهای تاریخی هستند .  
حمزه لو ادامه داد: همکاری مردم و مالکان بناهای تاریخی نه تنها کمک کارشناسانه و مالی میراث فرهنگی را در پی دارد بلکه منجر به معرفی این اثار به گردشگران می شود که فرصت شغلی را برای آنها ایجاد می کند . 
وی افزود: برای مرمت بنای پل تاریخی بشگوز که مربوط به دوره صفویه است مبلغ یک میلیارد و ۵۲۹ میلیون ریال،‌ مرمت بنای پل قلعه جوق که آن هم مربوط به دوره صفویه است مبلغ یک میلیارد و ۱۶۸ میلیون ریال،‌ مرمت قلعه ماکو به عنوان یک اثر تاریخی منحصر بفرد یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال،‌ برای ساخت و بازسازی مسجد حضرت ابوالفضل (س) مبلغ ۷۷۰ میلیون ریال هزینه شده است. 
معاون فرهنگی،‌اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه عملیات اجرایی مرمت و استحکام بخشی کاخ موزه باغچه جوق /سردارماکو/ در حال انجام است و تا پایان سال 1398 به بهره برداری می رسد اظهار داشت: برای مرمت این بنا ۲۶ میلیارد و ۸۳۳ میلیون ریال هزینه شده است. 
عملیات مرمت این پروژه از سال 1395 توسط شرکت بناساز شیردل آغاز شده و تا پایان سال قبل 32 درصد پیشرفت داشت.
حمزه لو اضافه کرد: امسال نیز با وجود مشکلات اقتصادی این پروژه 13 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه سقف نگهبان زیر سقف اصلی نصب شده است، افزود: سقف اصلی این بنای تاریخی 70 درصد پیشرفت دارد.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در راستای توسعه گردشگری منطقه آزاد ماکو، مرمت و احیای بناها و سایت‌های تاریخی و باستانی منطقه در قالب تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در دستور کار است.
معاون فرهنگی،‌اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در این راستا عملیات اجرایی مرمت و بازسازی تعدادی از بناها و سایت‌ها از جمله منظر سازی و ساماندهی مسیر پله ای قلعه ماکو ۶ میلیارد و ۲۴۴ میلیون ریال، مطالعات حفاری باستان شناسی مجموعه تاریخی سنگر ۴ میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال ،‌ مطالعات میراث جهانی کیلیسای زًرزًر ۶۳۵ میلیون ریال و مطالعات طراحی منظر تاریخی قلعه ماکو ۱۲ میلیارد و ۴۵۸ میلیون ریال هزینه شده است. 
شایان ذکر است منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال غرب کشور واقع است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو