بخش پنجم؛

عملکرد واردات و صادرات مناطق آزاد / حمایت ویژه مناطق آزاد از استارتاپ‌ها

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اعلام جزییات عملکرد صادرات و واردات در مناطق آزاد، گفت: در مناطق ویژه برنامه‌هایی برای فعالیت استارتاپ‌ها داریم.

به گزارش فرینا، اکبر افتخاری در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره آمار واحدهای تولیدی موجود و درخواست تاسیس واحدهای جدید در مناطق آزاد، اظهار داشت: تا پایان ۶ ماهه سال جاری تعداد واحدهای بازرگانی موجود ۱۹۲۱۹ واحد، تعداد اصناف ۲۵۴۶۰ واحد و همچنین تعداد شرکت‌های ثبت شده نیز ۲۲۱۱۳ شرکت بوده است.
افتخاری ادامه داد: همچنین تعداد واحدهای تولیدی فعال ۱۱۰۰ واحد و تعداد واحدهای نوآور و فناور نیز ۴۱۲ واحد در مناطق آزاد به ثبت رسیده است. معاون تولید، صادرات و فناوری مناطق آزاد درباره آمار واردات در این مناطق در سال گذشته، توضیح داد: میزان واردات از محل های مسافری ۶۷۰ میلیون دلار، مصرفی ۴۳۰ میلیون دلار، مواد اولیه ۲۸۱ میلیون دلار، نقلیه ۴۲۶ میلیون دلار و عملکرد صادرات در این سال نیز ۱۰۴۸ میلیون دلار گزارش شده است.
وی درباره میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی جلب شده در سال ۹۶، گفت: در سال گذشته میزان سرمایه گذاری داخلی، ۱۱۸۶۲۷ میلیارد ریال و میزان سرمایه گذاری خارجی جلب شده در همین سال، ۳۵۰۰ میلیون دلار بوده است.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد درباره تراز تجاری در مناطق آزاد افزود: در سال ۹۶ بالغ بر ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات به ثبت رسیده و میزان کل واردات نیز در سال گذشته کمتر از دو میلیارد بود که این آمار نشان دهنده این است که تراز تجاری در سال گذشته مثبت بوده است.

تاسیس مراکز حمایت از استارتاپ‌ها

افتخاری درباره برنامه های حمایتی از استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوین در این مناطق، گفت: در مناطق ویژه،مراکز نوآوری و فناوری در نظر گرفته شده و تاکنون از ۷ منطقه، ۴ منطقه ساختمان تاسیس شده و در این مراکز چرخه ایده تا محصول طراحی و دستورالعمل‌ها نیز ابلاغ شده است.
وی درباره این مراکز توضیح داد: این مراکز محلی برای استقرار بهره‌برداران بخش خصوصی است تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند با استفاده از این مراکز ایده‌ها و نوآروی‌های خود را به مرحله اجرا برسانند.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه از مذاکره و تفاهم با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد و گفت: تاکنون حمایت هایی شامل امکانات فیزیکی به صورت کاملا رایگان، تفاهم برای اعطای تسهیلات، صدور ضمانت نامه های مورد نیاز از این کسب و کارهای نوین انجام شده همچنین پس از اینکه استارتاپ ها به یک شرکت فعال تبدیل شوند، می توانند از مزایای جدیدی نیز بهره‌مند شوند.
افتخاری با تاکید بر اینکه اکنون در مرحله انتخاب شتاب دهنده برای این کسب و کارها هستیم، گفت: تاکنون ۲.۵ برابر میزان جذب استارتاپ ها در سال ۹۷ محقق شده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو