9 / لزوم تعریف مزیت‌های یک منطقه آزاد بین المللی در اروند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: باید مزیت‌های بین‌المللی یک منطقه آزاد برای این منطقه تعریف شود تا آبادان و خرمشهر تبدیل به یک منطقه آزاد بین‌المللی شوند.

به گزارش فرینا، اسماعیل زمانی در مراسم افتتاح سالن همایش های سازمان منطقه آزاد اروند که با مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، افزود: هدف از ایجاد مناطق آزاد دسترسی راحت‌تر به تجارت بین‌المللی بوده و نمونه‌های موفق آن در کشورهای دیگر مانند چین انجام‌شده است.

زمانی بابیان اینکه مناطق آزاد درواقع برای رهایی از مشکلات دست‌وپا گیر قانونی تأسیس می‌شوند، گفت: این مناطق دارای قوانین خاص خود بوده و تجارت و کسب‌وکار در آن‌ها با سهوت بیشتری انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: به همین دلیل کشورهای زیادی به سمت ایجاد مناطق آزاد رفتند که ازجمله آن‌ها می‌توان به چین، هند و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این روش تبدیل به الگویی برای کسب‌وکار شد و توانست تأثیر زیادی بر اقتصاد کشورها بگزارد.

زمانی اظهار داشت: در دوران بازسازی اعتبارات زیادی برای بازسازی آبادان و خرمشهر هزینه شد اما شهر ساخته نشد چراکه شهر موجودی زنده است. آبادان و خرمشهر نیاز به محورهای اقتصادی جدیدی داشتند.

وی عنوان کرد: علت به وجود آمدن شهرهای آبادان و خرمشهر به شکل کنونی، پالایشگاه و بندر بود اما براثر صدمات ناشی از جنگ تحمیلی و پیدایش رقبای جدید تضعیف شدند به همین دلیل این شهرها نیاز به حیات جدیدی داشتند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: این شرایط سبب کاهش جمعیت شد و درنهایت مسئولان به فکر ایجاد یک فرصت جدید به نام منطقه آزاد اروند افتادند.

زمانی گفت: اما این منطقه آزاد در ابتدا آن‌قدر محدود و مبهم بود که تأثیری بر زندگی مردم نداشت چراکه جغرافیای آن به شکلی محدود دیده‌شده بود.

وی افزود: درنهایت آبادان و خرمشهر به محدوده منطقه آزاد اروند ملحق شدند و به‌مرور مزایای منطقه آزاد مانند معافیت‌های گمرکی نصیب این منطقه شد اما باید نقش پررنگ‌تری برای آن قائل شوند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: باید مزیت‌های بین‌المللی یک منطقه آزاد برای این منطقه تعریف شود تا تبدیل به یک منطقه آزاد بین‌المللی شود.

زمانی گفت: به‌این‌ترتیب ضمن تحقق خواسته‌های مردم منطقه آزاد اروند، موقعیت بین‌المللی آن نیز تقویت می‌شود. این منطقه با پیگیری‌های انجام‌شده در حال تبدیل‌شدن به یک منطقه آزاد واقعی است چراکه ظرفیت‌های آن موجود است.

وی افزود: ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات در حد توان به مردم منطقه، دو هدف عمده مدیران سازمان منطقه آزاد اروند است و در حوزه‌های زیر بنایی، سرمایه‌گذاری، بندر، صنعت، فرودگاه، خدمات عمومی و دیگر حوزه‌های برنامه‌هایی تعریف کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: آبادان و خرمشهر حدود ۱۲۰ دستگاه اجرایی دارند که باید از این ظرفیت استفاده کرد و به همین منظور تصمیم گرفتیم یک ساختار برنامه‌وبودجه‌ای در حوزه‌های مختلف تعریف کنیم.

گفتنی است؛ مرتضی بانک و هیأت همراه در پنجمین روز از دهه فجر به منطقه آزاد اروند سفر کرد و چند پروژه زیرساختی، عمرانی و گردشگری را افتتاح کرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو