همزمان با دهه مبارک فجر؛

بهره برداری از چهار طرح صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: همزمان با دهه مبارک فجر، سه واحد فرآوری و بسته بندی برنج و یک واحد ابرپردازشگرهای رایانه ای روز سه شنبه در این منطقه بهره برداری شد.

به گزارش فرینا، احمد صادقی گلمکانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بهره برداری از واحدهای فرآوری و بسته بندی برنج 110میلیارد ریال هزینه داشته و زمینه اشتغال 60 نفر را فراهم کرده است.
گلمکانی گفت: محصولات این واحدها برای تامین نیاز داخل استفاده شده و مازاد آنها به کشورهای عراق، ترکمنستان، تاجیکستان و افغانستان صادر می شود.
وی افزود: با توجه به نیاز روز افزون منطقه آسیای میانه به واردات انواع برنج، زمینه واردات فله ای انواع برنج داخلی و خارجی به منطقه ویژه اقتصادی سرخس فراهم شده و متقاضیان سرمایه گذاری در این بخش می توانند با بسته بندی و نیازسنجی بازار پر رونق آسیای میانه، نسبت به صادرات این محصول اقدام کنند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس همچنین از راه اندازی واحد ابرپردازشگرهای رایانه ای در این منطقه خبر داد و افزود: برای اجرای این طرح نیز 30 میلیارد ریال هزینه شده است.
گلمکانی اظهار داشت: این واحد برای 10 نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده و محصول واحد ابرپردازشگرهای رایانه ای علاوه بر عرضه در کشور، به کشورهای ترکمنستان، پاکستان، افغانستان، عراق و ترکیه نیز صادر می شود.
وی با اشاره به مشوق های فراهم شده برای سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: این منطقه بر اساس اختیارات قانونی، نسبت به صدور انواع مجوز ها از قبیل پروانه ساخت، پروانه پایان کار، جواز تاسیس، پروانه بهره برداری اقدام و زیرساخت های لازم را برای هر واحد صنعتی فراهم می کند، همچنین این منطقه بیشترین همکاری را به منظور حل مشکلات واحدها با سازمان های موازی به عمل می آورد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس قرار گرفتن منطقه ویژه اقتصادی سرخس در مسیر خط آهن کشورهای CIS و آب های گرم و آزاد جنوب ایران را یکی از مولفه های برجسته تمایز این منطقه با مناطق دیگر برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی دانست.
گفتنی است؛ منطقه ویژه اقتصادی سرخس که به دلیل موقعیت جغرافیایی و راهبردی خود در کانون کشورهای عضو اکو قرار گرفته، به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کشورهای افغانستان و پاکستان شناخته می شود.
فعالیت این منطقه ویژه اقتصادی همزمان با افتتاح راه آهن مشهد ـ سرخس ـ تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از 100 کشور جهان در سال 1375 آغاز شد.
این منطقه در 150 کیلومتری شرق مشهد و 15 کیلومتری شهر سرخس، از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو