ایران و هند، ظرفیت بالایی برای توسعه روابط اقتصادی دارند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند گفت که دهلی نو و تهران از ظرفیت بالایی برای توسعه روابط اقتصادی، تجاری ،نفتی و کریدورهای ارتباطی دارند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، علی چگینی روز یکشنبه با انتشار مقاله ای در روزنامه هندوستان تایمز،روابط تمدنی ایران و هند را اساس توسعه روابط 2 کشور دانست و تصریح کرد حوزه زبان سانسکرت و سبک هندی در شعر فارسی به نزدیکی روابط فرهنگی بین 2 کشور کمک کرده است.
چگینی با اشاره به منافع مشترک ایران و هند در منطقه و بویژه درافغانستان تصریح کرد دو طرف می توانند با همکاری از این منافع بیشتر بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه ایران خواستار حفظ دستاوردها و تقویت روند زیرساخت های سیاسی در افغانستان است گفت که ادامه روند صلح در افغانستان می تواند به حفظ ثبت و امنیت منطقه کمک کند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند اظهارداشت: ایران همکاری نزدیکی با افغانستان برای تقویت مبارزه این کشور با تروریسم و مواد مخدر دارد.
چگینی با بیان اینکه هند از بزرگترین وارد کنندگاه نفت در منطقه است گفت که دهلی نو به عنوان یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا می تواند بخشی از راهبرد رشد و پیشرفت ایران محسوب شود.
وی نزدیکی جغرافیایی ایران و هند را عاملی برای گسترش روابط دو کشور دانست و افزود:تهران و دهلی نو ظرفیت بالایی برای گسترش روابط در زمینه اقتصادی و تجاری دارند.
سفیر ایران در دهلی نو در ادامه چابهار را دروازه دستیابی هند به افغانستان، آسیای مرکزی، قفقاز ،روسیه و اروپا دانست و خاطرنشان کرد این بندر می تواند به بزرگترینن مجتمع صنعتی در بخش نفت و گاز تبدیل شود.
سفیر ایران در دهلی نو با اشاره به اهمیت کریدور حمل و نقل شمال و جنوب افزود:در صورت اجرای درست این طرح ارتباطی تحولی در منطقه ایجاد می شود.
چگینی در پایان این مقاله با اشاره به سفر نخست وزیر هند و رئیس جمهوری ایران به پایتخت های 2 کشور خاطرنشان کرد روابط اقتصادی و کشور باید بر بروکراسی و دخالت های خارجی غلبه کند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو