مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو خبر داد

پیش‌خرید ۵۰ هزار راس دام زنده سبک برای تامین گوشت قرمز شب عید در کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از پیش خرید ۵۰ هزار راس دام سبک برای تامین گوشت قرمز شب عید در کشور خبر داد و گفت: این دام‌ها از یک کشور عضو اتحادیه اروپا خریداری شده و از مسیر ترکیه و منطقه آزاد ماکو وارد کشور خواهند شد.

به گزارش فرینا به نقل از فارس، غلامرضا سلیمانی امروز در گغت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه ۵۰ هزار دام‌ زنده سبک با همکاری منطقه آزاد ماکو و شرکت سرمایه‌‌گذاری بخش خصوصی از یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خریداری شده است، اظهار کرد: مقرر شده این دام‌ها از طریق ترکیه به منطقه آزاد ماکو منتقل شده و پس از کشتار برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز مردم کل کشور در شب عید استفاده شود.

وی از روند همکاری کشور ترکیه در این خصوص انتقاد و اذعان کرد: مسؤولان ترکیه به خاطر سودجویی و اخذ ارزش افزوده بیشتر، مشکلاتی در زمینه انتقال این دام‌ها ایجاد کرده‌اند که در حال پیگیری هستیم تا با انتقال به موقع بتوان از بروز مشکل برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز مردم در آستانه شب عید جلوگیری کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه بخشی از دام‌های زنده سبک خریداری شده به صورت زمینی و بخشی نیز به صورت هوایی منتقل خواهند شد، اضافه کرد: طبق قرارداد منطقه آزاد ماکو با سازمان دامپزشکی کشور، تمامی اقدامات دامپزشکی لازم بر روی دام‌های زنده وارداتی با تفویض اختیارات در منطقه آزاد ماکو انجام می‌شوند.

واردات 100 هزار دام زنده به کشور

وی با بیان اینکه تاکنون برای واردات 100 هزار دام زنده به کشور از طریق منطقه آزاد ماکو ثبت سفارش از سوی بخش خصوصی انجام شده است، افزود: تصمیمات مقتضی توسط وزارت جهادکشاورزی اتخاذ می‌شود و منطقه آزاد ماکو فقط وظایف مربوط به هماهنگی و زمینه‌سازی‌های لازم را انجام می‌دهد.

سلیمانی یکی از اهداف واردات دام زنده را انتقال نژادهای خوب گوشتی و مادر برای انتقال به مزارع پرورشی و اصلاح نژاد از طریق آنها عنوان و تصریح کرد: از دیگر اهداف این امر نیز کمک به تامین گوشت قرمز مورد نیاز مردم در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت هولدینگ کمیته امداد امام خمینی نیز به دنبال ایجاد دامداری و کشتارگاه برای واردات دام زنده به ظرفیت پنج هزار راسی دام سبک و پنج هزار راسی دام سنگین است که برای این پروژه بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و با بهره‌برداری از آن برای نزدیک به ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه به دنبال تشکیل زنجیره تولید گوشت قرمز در منطقه هستند، اظهار کرد: برای تحقق این امر، مزارع پرورشی نژادهای اصلاح شده و مزارع یونجه با توجه به ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو باید با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شوند تا بتوانیم قطب تولید گوشت قرمز کشور را به خود اختصاص دهیم.

وی از انجام مطالعات تشکیل زنجیره شیر در منطقه آزاد ماکو نیز خبر داد و گفت: برای تحقق این امر نیز به دنبال واردات بز و گوسفند شیری اصلاح نژاد شده از اتحادیه اروپا هستیم تا بتوانیم با ایجاد دامداری‌های پرورشی توسط بخش خصوصی به قطب تولید شیر کشور تبدیل شویم.

سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود میزان بودجه و اعتبارات سازمان منطقه آزاد ماکو در سال آینده را ۴۲۰ میلیارد تومان ذکر و تصریح کرد: این رقم در سال جاری ۲۸۵ میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: متاسفانه در بخش درآمدهای امسال سازمان با افت شدید مواجه بوده و تاکنون ۴۶ درصد میزان درآمد پیش‌بینی شده محقق شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: بیشترین درآمد سازمان از محل عوارض واردات و صادرات و بخش تردد مسافری بود که امسال به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از نوسانات ارزی و تحریم‌ها کاهش چشمگیری داشته است.

وی علت اصلی افزایش اعتبارات سازمان منطقه آزاد ماکو با وجود کاهش درآمدها را تکمیل زیرساخت‌ها و توجه به پروژه‌های عمرانی ذکر کرد و افزود: سال گذشته ۹۰ هزار نفر از طریق مرزهای رسمی منطقه آزاد ماکو به خارج از کشور سفر کردند و درآمد ناشی از عوارض خروج مسافر به حساب سازمان منطقه آزاد ماکو واریز می‌شد اما از خرداد ماه امسال به دلیل واگذاری امور مناطق آزاد کشور به وزارت اقتصاد، این درآمدها تاکنون به حساب خزانه واریز شده است.

سلیمانی اضافه کرد: ماهیانه درآمد عوارض مسافری منطقه آزاد ماکو حدود ۱.۵ تا دو میلیارد تومان بوده و به دلیل انتقال به حساب خزانه با کاهش حدود ۱۴ میلیارد تومانی درآمد منطقه آزاد ماکو مواجه هستیم و اقدامات لازم برای انتقال این مبلغ به حساب سازمان در حال انجام بوده و منتظر نتیجه تصمیم‌گیری وزارت اقتصاد در این خصوص هستیم.

وی همچنین در بخش پایانی سخنان خود از سرمایه‌گذاری موفق بخش خصوصی در زمینه طرح‌های اقتصاد مقاومتی به میزان ۲۱۰ میلیارد تومان در منطقه آزاد ماکو طی امسال خبر داد و گفت: مصوب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه طرح‌های اقتصاد مقاومتی برای امسال ۱۰ میلیارد تومان بود که با توجه به شرایط تحریمی و استقبال سرمایه‌گذاران از طرح‌های اقتصاد مقاومتی شاهد شاهد رشد ۲۱۹ درصدی در این زمینه هستیم.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو